حسن نژاد: تسویه بدهی‌‌های دولت قبل موجب کاهش تورم شده است

کد خبر: 1142880

نماینده مجلس دهم گفت: دولت بدهی‌های دولت قبل به بانک مرکزی را با پول نفت تسویه می کند که این باعث می ‌شود پایه پولی افزایش پیدا نکند و در نهایت تورم نقطه به نقطه کاهش یابد.

حسن نژاد: تسویه بدهی‌‌های دولت قبل موجب کاهش تورم شده است

محمد حسن نژاد نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره دهم در مورد مشاهده آثار افزایش فروش نفت در اقتصاد ایران گفت: برای اظهار نظر کردن در این خصوص باید اصول بودجه ریزی را بدانیم.

وی خاطرنشان کرد: وقتی دولت از محل فروش نفت و ... به منابع مالی دست پیدا می‌کند آن را به عنوان درآمد محقق شده به بانک مرکزی انتقال می دهد و بانک مرکزی معادل آن پول را به ریال در اختیار دولت می گذارد، باید در نظر داشته باشیم که معادل ریالی درآمدهای فعلی قبلا در اختیار دولت ها قرار گرفته و خرج شده اند.

وی در مورد آثار افزایش فروش نفت افزود: برای بررسی این موضوع  باید در نظر داشت در بودجه برای هر بشکه نفت چه قیمتی پیش‌بینی شده است وقتی امکان فروش نفت نداشتیم دولت جهت پرداخت دستمزدها و... از بانک مرکزی استقراض می کرد، بالا رفتن میزان استقراض، پایه پولی را افزایش داده و موجب افزایش تورم می شد و قدرت خرید مردم را کاهش می داد.

عضو هیات علمی دانشگاه گفت: در شرایط فعلی چون دولت به منابع مالی حاصل از فروش نفت دست پیدا کرده از بانک مرکزی استقراض نمی کند که این امر موجب کاهش تورم نقطه به نقطه شده است. به عنوان مثال اگرتا پیش از این، هزینه ماهانه زندگی 3 درصد افزایش پیدا می‌کرد الان 2 درصد افزایش پیدا می‌کند همین مساله موجب شده است مردم کمتر ضرر کنند که این خود نوعی سود به حساب می آید بنابراین افزایش درآمدهای دولت به این شکل در سفره مردم اثر می گذارد.

حسن نژاد افزود: دولت قبلی به دلیل بی کفایتی، تحریم یا هر مسئله دیگری نمی توانست با منابع مالی در آن مقطع زمانی کشور را اداره کند به همین جهت به استقراض از بانک مرکزی روی آورد که این استقراض باید پرداخت شود.

این نماینده مجلس دهم گفت: آقای رئیسی بدهی های دولت قبل به بانک مرکزی را با پول نفت تسویه می کند که این باعث می ‌شود پایه پولی افزایش پیدا نکند و در نهایت تورم نقطه به نقطه کم  شود به طور کلی می توان گفت افزایش درآمدهای نفتی باعث کاهش تورم نقطه به نقطه شده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها