آمریکا و اسرائیل علیه ایران

کد خبر: 1143310

کاخ سفید در بیانیه‌ای درباره دیدار جیک سالیوان با مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی بر هماهنگی آمریکا با اسرائیل درباره ایران تأکید کرد

آمریکا و اسرائیل علیه ایران

کاخ سفید درباره دیدار «ایال هولاتا» مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در واشنگتن بیانیه صادر کرد و از رایزنی آنها درباره ایران خبر داد. اوایل هفته جاری بود که رسانه‌های رژیم صهیونیستی از سفر مشاور امنیت داخلی این رژیم به واشنگتن به منظور دیدار با همتای آمریکایی و رایزنی درباره مسائل مرتبط با ایران خبر دادند. به دنبال سفر ایال هولاتا به واشنگتن و دیدار او با جیک سالیوان، کاخ سفید بیانیه‌ای درباره محورهای رایزنی مشاوران امنیتی رژیم صهیونیستی و آمریکا صادر کرد و در این باره توضیحاتی داد. طبق توضیح کاخ سفید، «پس از گفت‌و‌گوی مفید» ۲۴ آوریل (چهارم اردیبهشت) جو بایدن با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه با هولاتا برای بحث درباره طیف وسیعی از مسائل امنیتی منطقه‌ای و جهانی دیدار کرد. در بیانیه کاخ سفید تصریح شده که مشاوران امنیتی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران رایزنی کردند. در این بیانیه آمده است: «آقای سالیوان تاکید کرد ایالات متحده با نگرانی‌های اسرائیل درباره تهدیدات علیه امنیت خود از جمله پیش از هر چیز از سوی ایران و نیروهای نیابتی تحت حمایت ایران، هماهنگ است». به روایت این بیانیه، سالیوان و هولاتا «توافق کردند هماهنگی‌های جاری را از طریق «گروه مشورتی راهبردی ایالات متحده و اسرائیل» تقویت و همکاری‌های امنیتی و دیپلماتیک را تا جایی که ممکن است با دیگر شرکای منطقه‌ای تقویت کنند». طبق اعلام کاخ سفید، آنها درباره روابط رژیم صهیونیستی با «کشورهای کلیدی ایندوپاسیفیک» (کشورهای واقع در اقیانوس‌های هند و آرام) و «جنگ روسیه علیه اوکراین» هم حرف زدند. در پایان بیانیه آمده است: «آنها (سالیوان و هولاتا) متعهد شدند به هماهنگی نزدیک خود درباره طیفی از مسائل امنیتی که برای ایالات متحده و اسرائیل مهم است ادامه دهند و مشتاقانه منتظر دیدار رئیس‌جمهور بایدن از اسرائیل طی ماه‌های آینده هستند».

دیدار هولاتا و سالیوان در حالی است که یک روز پیش از این دیدار، کاخ سفید در بیانیه‌ای از گفت‌وگوی تلفنی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خبر داده بود. براساس این بیانیه، بایدن و بنت در این دیدار درباره نگرانی‌های مشترک منطقه‌ای و چالش‌های امنیتی جهانی از جمله آنچه تهدید ناشی از ایران و نیروهای نیابتی‌اش عنوان شده، صحبت کرده بودند. این بیانیه می‌افزاید: آن دو بر ارتباط شخصی قوی‌ای که از زمان سفر نخست‌وزیر به واشنگتن در تابستان گذشته ایجاد شده است، تاکید کردند. این رابطه شخصی باعث شده است تیم‌های دیپلماتیک و امنیتی جانی تازه بگیرند که این ۲ طرف را قادر می‌سازد بر سر موضوعات سخت به مواضع مشترک برسند. 
در این میان «آمیخای استاین» خبرنگار ارشد دیپلماتیک شبکه صهیونیستی «کان‌نیوز» در رشته توئیتی به نقل از دیپلمات‌های غربی و مقامات اسرائیلی مدعی شد دولت بایدن این روزها در مقایسه با قبل بسیار تمایل بیشتری دارد که اعلام کند مذاکرات هسته‌ای- برجامی ایران در وین شکست خورده است. او در ادامه، با اعلام اینکه درباره تمام جزئیات فنی مربوط به خود توافق هسته‌ای توافق شده -که یکی از دلایل ترک وین از سوی طرف‌های شرکت‌کننده در مذاکرات است- ادعا کرده آنچه در حال حاضر مشکل‌ساز است، بحث حذف سپاه پاسداران از فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» است. به ادعای این خبرنگار صهیونیست، ایرانی‌ها خواستند این اتفاق بیفتد، آمریکا گفته «شاید، اما...» و خواسته‌هایی را مطرح کرده اما تهران قبول نمی‌کند. او در ادامه نوشت: با توجه به این وضعیت، منابع درگیر در گفت‌وگوها به من می‌گویند «شانس دستیابی به توافق بشدت کاهش یافته است». وی در توئیت آخر خود نوشت: «در اسرائیل همان‌طور که می‌دانیم، عدم توافق را ترجیح می‌دهند و برای مدت طولانی مقامات اسرائیلی به مقامات دولت بایدن گفته‌اند که ایران باید از راه‌‌های دیگری تحت فشار قرار گیرد. با این حال، مشخص نیست حتی اگر مذاکرات شکست بخورد، ایالات متحده چه زمانی سراغ طرح «ب» [جایگزین] خواهد رفت».
 
* زیاده‌خواهی آمریکا مانع توافق
ادامه وقفه مذاکرات و قفل شدن توافق در حالی هر روز بیش از پیش در رسانه‌های بین‌المللی برجسته می‌شود که ابتدای هفته جاری خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا نوشته بود چنانچه ایران خواستار رفع تحریم‌ها فراتر از توافق هسته‌ای است باید نگرانی‌های آمریکا را که فراتر از مسائل هسته‌ای هستند برطرف کند. رویترز به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نوشت:‌ «ما در منظر عموم مذاکره نمی‌کنیم اما اگر ایران می‌خواهد تحریم‌های فراتر از برجام برداشته شوند باید نگرانی‌هایی را که فراتر از برجام داریم، برطرف کند». این مقام آمریکایی همچنین در تلاش برای انداختن توپ در زمین ایران مدعی شده بود: «بالعکس اگر آنها نمی‌خواهند از این مذاکرات برای حل دیگر مسائل دوجانبه فراتر از برجام استفاده کنند، اطمینان داریم می‌توانیم به سرعت به درکی در قبال برجام دست یافته و اجرای مجدد آن را از سر بگیریم. ایران باید تصمیم بگیرد». این مقام وزارت خارجه آمریکا در ادامه ادعاهای خود گفته بود: «در صورت بازگشت به برجام، ایالات متحده استفاده از ابزارهای قدرتمند خود در برابر فعالیت‌های ثبات‌زدای این کشور و حمایتی که از تروریسم و گروه‌های نیابتی تروریستی دارد حفظ کرده و با جدیت آنها را اجرا می‌کند، بویژه در مقابله با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی». سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در این باره اظهار داشته بود: اختلاف‌هایی وجود دارد که باقی مانده است. ما همچنان فعالانه پیگیر حل‌وفصل آنها هستیم، چراکه همچنان معتقدیم بازگشت متقابل به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک، منافعی در زمینه منع گسترش تسلیحات هسته‌ای برای ما به ارمغان خواهد آورد که بسیار به سود امنیت ملی ماست. 
در چنین فضایی ادبیات زیاده‌خواهانه آمریکا و عدم انعطاف در برابر خواسته ایران، شانس توافق را نسبت به گذشته کمتر کرده است. تا جایی که بازگشت به فضای امیدوارانه به مذاکرات را بیش از هرچیز باید وابسته به تجدیدنظر واشنگتن دانست.
 
منبع:وطن امروز
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها