«فردا» گزارش می‌دهد

در جلسه سیاسیون و رئیسی چه گذشت؟

کد خبر: 1144191

فعالان سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب دیشب در ضیافت افطاری رئیسی حاضر شدند و نقطه نظرات خود را با رئیس جمهور در میان گذاشتند.

در جلسه سیاسیون و رئیسی چه گذشت؟

گروه سیاست سایت فردا -  سیدابراهیم رئیسی دیروز عصر میزبان جمعی از دبیران کل احزاب و فعالان طیف‌های مختلف سیاسی بوده و گفته که  تحزب و تشکل سیاسی باید در خدمت «اصلاح در جامعه» و«حاکمیت ارزش‌ها» باشد.

آنطور که روزنامه ایران امروز گزارش کرده، رئیس جمهور افزوده است: «اگر خود حزب و تشکل سیاسی، معبد و مقصد افراد شد، این آغاز «قبیله‌گرایی و انحراف» است.»

به گفته رئیسی « جریان‌های سیاسی، باید «استقرار عدالت» و «رستگاری جامعه» باشد.»

مشروح آنچه رئیسی در این جلسه گفته یا آنچه که شنیده منتشر نشده است اما روایت‌هایی وجود دارد. مثلا محسن هاشمی، رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفته: در جلسه با رئیس‌جمهور، اصلاح‌طلبان معتدل دعوت شده بودند و از جریان‌های رادیکال جریان اصلاحات حضور نداشتند، مثلاً آقایان ابطحی (رئیس دفتر دولت اصلاحات)، مجید انصاری (سخنگوی جامعه روحانیت مبارز)، اشرف بروجردی (عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات)، شهاب طباطبایی (سخنگوی حزب ندا)، سعید لیلاد (عضو حزب کارگزاران سازندگی)، حسین مرعشی (عضو ارشد جبهه اصلاحات ایران)، بنده و چند تن از فعالان اصلاح‌طلب حضور داشتیم.

او البته غیر از دعوت نشدن رادیکال‌های جریان خود از اینکه آنچه دلشان می‌خواسته نگفته‌اند هم ناراحت است و گفته: چون دیر به ما اطلاع داده شد نتوانستیم آنطور باید و شاید مطالب را به رئیس‌جمهور منتقل کنیم.

به گفته او، اصولگرایان در جلسه معتقد بودند که حضور آقای رئیسی در حوزه ریاست جمهوری فرصت خوبی است چرا که مردم اعتماد کردند و نباید آقای رئیسی فرصت را از دست بدهد و امید مردم را ناامید کند.

هاشمی درباره محورهای بحث شده توسط اصلاح‌طلبان در این جلسه گفت: اصلاح‌طلبان درباره انتخاب قانون اساسی و فشار بخش انتصابی به انتخابی مسائلی را مطرح کردند و از آقای رئیس‌جمهور خواستند که از قانون اساسی حراست کند.

وی به «فارس» گفت: اصلاح‌طلبان البته به مسائل اقتصادی و مشکلاتی که در این حوزه، کشور به آن دجار شده نیز اشاره کردند و مواردی را به عنوان پیشنهاد در خصوص کسری بودجه حاشیه‌نشینی، بیکاری، ورشکستگی دولت و بانک‌ها و مبلغی معادل 4 الی 5 هزار میلیارد تومان که توسط بانک‌ها خلق می‌شود نیز به رئیس‌جمهور منتقل کرد.

دبیرکل جامعه اسلامی مدیران جزییات دیگری از دیدار شب گذشته فعالان سیاسی را با آیت‌الله رئیسی تشریح کرد.

آنچه سیاسیون به رئیسی گفتند/ از تعرفه برق تا حجاب و تصفیه بانیان وضع موجود

محمد ناظمی اردکانی دبیرکل جامعه اسلامی مدیران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به جزئیات مباحث مطرح شده در نشست شنبه رئیس جمهور با فعالین سیاسی، گفت: نشست بسیار خوبی بود و چهره‌های سیاسی با سلایق مختلف دعوت شده بودند و فحول سیاسی حضور داشتند و تا جایی که فرصت اجازه داد،‌در این نشست افراد نظرات خود را در ابعاد مختلف سیاسی،‌اقتصادی، فرهنگی و اقتصادی مطرح کردند.

وی افزود: چهره‌های رقیب دولت نگاه‌های متفاوتی داشتند که مطرح کردند و از طرفی هم همه از برگزاری این دیدار تشکر کردند.

ناظمی اردکانی با بیان اینکه رئیس جمهور به مسائل مطرح شده پاسخ دادند، تصریح کرد: به واردات اشاره شد و تاکید بر این شد که محصولاتی که توانایی تولید داخلی آنها هست توسط دولت وارد نشوند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه در مورد تورم و حجم نقدینگی صحبت شد که باید در این مورد با درایت ورود پیدا کرد و تا زمانی که این حجم نقدینگی هست تورم هم خواهد بود،‌ بیان داشت: آقای رئیسی در این مورد توضیح دادند که هرچند شرایط سختی بوده ولی استقرار در سیستم بانکی صورت نگرفته است.

وی افزود: درخصوص لزوم اصلاح سیستم ناکارآمد بانکی صحبت شد و هرچند این کار هم سخت و نفس‌گیری هست ولی تا نظام پولی و بانکی اصلاح نشود نمی‌توانیم آینده روشنی برای توسعه اقتصادی داشته باشیم.

تحزب‌گرایی، قبیله‌گرایی نشود

دبیرکل جامعه اسلامی مدیران تاکید کرد: در خصوص تحزب و حزب گرایی و استفاده از ظرفیت‌های سیاسی کشور یکی از مدعوین نکاتی مطرح کرد که در این مورد هم رئیس جمهور توضیحات مبسوطی با این مضمون دادند که تحزب و ظرفیت های سیاسی کشور فرصتی برای افزایش مشارکت سیاسی مردم است و البته نباید تحزب گرایی باعث شود که تعصب حزبی ایجاد شود چون تعصب حزبی به قبیله‌گرایی می‌انجامد.

وی افزود: یکی از مدعوین افزایش دریافتی و حقوق معلمین را مورد تایید قرار داد و گفت این باعث می‌شود که مشکلات کارکنان و حقوق بگیران مقداری تعدیل شود.

ناظمی اردکانی ادامه داد: در مورد مسائل فرهنگی صحبت شد و تاکید شد که مسائلی درمورد حجاب مطرح است، و اگر وادادگی در برخی دستگاه‌های آموزشی باشد،‌ بعدا نمی‌توان آن‌طور که باید و شاید مدیریت کرد.

سوال درمورد علت گرانی برق و پاسخ رئیسی

وی با اشاره به اینکه در خصوص گرانی مطرح شد که برخی دستگاه‌ها همچون وزارت نیرو هزینه آب و برق را افزایش داده اند،‌ تصریح کرد: آقای رئیسی در این مورد توضیح داد که این اقدام قانونی در سال 1400بوده و بایستی اجرا می شد و دولت قبل این را اجرا نکرده است و چون قانون بوده این موضوع به اجرا گذاشته شده است.

مردادماه خزانه برای پرداخت حقوق خالی بود

این فعال سیاسی افزود: از طرف آقای رئیسی مطرح شد که وقتی دولت سیزدهم مصادر امور را در دست گرفت،‌ باکلی احکام و قوانین اجرا نشده و کسری بودجه سنگین 380 هزار میلیارد تومانی مواجه شد که با فضل الهی از آن عبور شد. حتی وقتی می خواست در مردادماه پرداخت کارکنان دولت انجام شود، خزانه تهی بود ولی با تدابیر صورت گرفته بدون استقراض بانکی این پرداخت انجام شد و کشور از این مشکلات عبور کرد.

وی تاکید کرد: نکته ای که وجود داشت، اینکه افرادی که سلایق سیاسی متفاوتی داشتند مسائل خود را مطرح می کردند و آقای رئیسی هم مطالب را برای پاسخگویی یادداشت می‌کردند. این بی‌تکلّفی رئیس جمهور و پرهیز از برخی تشریفات حائل بین مسئولین و سلایق سیاسی مختلف و صداقت موجود در ایجاد انسجام سیاسی در کشور و رفع بی اعتمادی ها تاثیرگزار شده است و با اینگونه نشست ها می‌توان سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی را ترمیم کرد.

* شاکری: بانیان وضع موجود منتقد وضع موجود شده اند

 

ناظمی اردکانی با اشاره به اظهارات مجتبی شاکری دبیرکل جمعیت جانبازان انتقلاب اسلامی گفت: آقای شاکری تاکید داشتند کسانی که امروز مدعی هستند،‌ اینها بانی وضع موجود هستند و اگر انتقادی به برخی نارسایی های موجود منتقد هست، خودشان بانی این نارسایی هستند و الان از موضع انتقاد برآمده اند.

* بانیان وضع موجود تغییر نکرده اند

وی افزود: یکی از مدعوین این موضوع را مطرح کرد که شما افرادی را که از دولت قبل در دستگاه های اجرایی حضور دارند را تصفیه می‌کنید که البته به ایشان پاسخ داده شد که «اینگونه نیست و در دولت قبل شاهد تصفیه های گسترده ای بودیم ولی اکنون بانیان وضع موجود در دستگاه‌های اداری و اجرایی هستند و این در حالیست که رای مردم بر این بوده که این افراد در عرصه‌های تصمیم‌گیری نباشند و باید ریل در این زمینه تغییر پیدا کند».

ناظمی اردکانی همچنین با اشاره به اظهارات دبیرکل حزب اسلامی کار گفت: ایشان با جدیت مطرح کردند که ظرف چند دهه بعد از انقلاب همواره بر این بوده که قشر ضعیف و کم درآمد همواره له می‌شدند و تازمانی که این سیاست ها اصلاح نشود همین روند ادامه پیدا خواهد کرد.

دبیرکل جامعه اسلامی مدیران افزود:‌ آقای احمد توکلی هم تاکید داشت که مردم الان انتظار دارند دولت کاری در برخورد با فساد و گرانی انجام دهد که احساسی به وجو بیاید که دولت تغییر کرده و دولتی جدید روی کار آمده است و این موضوع را با مثالی مطرح کردند.

رئیسی:‌ مذاکره هسته‌ای و مذاکره با عربستان را عزتمندانه ادامه می دهیم

این فعال سیاسی گفت: یکی از مدعوین گفت که تحریم‌ها باعث افزایش تورم شده که آقای رئیسی توضیح داد که ما مذاکرات را ادامه می‌دهیم و تعطیل نکرده‌ایم ولی همواره در مذاکرات هسته ای و مذاکره با عربستان عزتمندانه و از موضع قدرت مذاکرات را ادامه می دهیم و موضعمان در مورد تحریم و مسائل نظیر آن خنثی کردن تحریم ها هست و به معاون اولم گفته ام این مسیر را ادامه دهند.

انتقاد مطهری به واردات واگن

وی افزود:‌ آقای مطهری واردات واگن را مطرح کرده و گفت که وزارت راه مذاکراتی برای واردات واگن انجام داده است. آقای رئیسی در این زمینه توضیح داد که ظرفیت ما محدود است و نیازمان بیشتر از ظرفیت تولید است و اینگونه موارد تصمیم بر واردات گرفته می شود.

دبیرکل جامعه اسلامی مدیران تاکید کرد: نکته دیگری که مطرح شد و آقای رئیسی توضیح دادند این بود که مردم نسبت به‌ آینده امیدوار هستند و سطح امیدواری مردم نسبت به‌ آینده روشن در نظرسنجی ها بالا رفته و این سرمایه‌ای برای دولت است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها