دریادار تنگسیری: کشورهای فرامنطقه‌ای در این منطقه جایگاهی ندارند

کد خبر: 1144229

فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: پاسخ ما به کشورهایی که برای منافعمان در خلیج‌فارس مشکل ایجاد کنند، پشیمان کننده خواهد بود.

دریادار تنگسیری: کشورهای فرامنطقه‌ای در این منطقه جایگاهی ندارند

به گزارش سپاه نیوز، سردار دریادار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه در گفتگویی به مناسبت روز ملی «خلیج فارس» گفت: نام «خلیج‌فارس» در قدیم الایام با نام‌های مختلف «سینوس پارتیکوس»، «پرشین گلف»، «بحرالفارسی»، استفاده می شده و اینها نام‌هایی بوده که به «خلیج فارس» می‌گفتند و از قدیم الایام، امکان حضور بیگانگان در این منطقه بوده و شما اگر تاریخ را ورق بزنید در سال ۱۵۰۸ میلادی که پرتغالی‌ها به خلیج‌فارس آمدند و ابتدا به جاسک رفتند و بعد به بندرعباس آمدند (که در قدیم نامش «گمبرون» بوده) و از «گمبرون» به جزیره «جرون» که همان جزیره هرمز است آنجا مستقر شدند و قلعه‌ای در آنجا ساختند که ساخت آن قلعه سی و پنج سال طول کشیده و بعد قلعه دوم که در جزیره لارک و بعد قلعه سوم که در جزیره قشم بود ساختند، در واقع با ساخت این سه قلعه یک مثلث امنیتی و حفاظتی را برای خود تشکیل می‌دادند.

وی افزود: با این فرض، پرتغالی‌ها در خلیج فارس حضور پیدا می‌کنند و ۱۱۷ سال در این منطقه حساس باقی می‌مانند در آن زمان نه نفت بوده و نه گاز، سپس در سال ۱۶۲۲ میلادی امامقلی خان، در زمان شاه‌عباس صفوی این منطقه را از پرتغالی‌ها پس می‌گیرد و انگلیسی‌ها در این منطقه حضور می‌یابند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه اظهار داشت: انگلیسی‌ها از قرن ۱۶ تا ۱۹ میلادی در این منطقه می‌مانند و بعد از آنها امریکایی‌ها برای چپاول نفت این منطقه به اینجا آمدند.

دریادار تنگسیری بیان کرد: حضور بیگانگان در این منطقه نشان از اهمیت و حساسیت بالای منطقه مهم خلیج فارس است، امروز خلیج فارس یک منطقه بسیار حساس و دارای انرژی بسیار بالا گاز، نفت و صنعت ماهی گیری است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با مهم دانستن صنعت گردشگری، توریسم و رونق اقتصاد دریا پایه با توجه به جزایر متعدد در این منطقه، افزود: ثبات امنیت، جزایر و سواحل زیبا، منابع عظیم انرژی، فراوانی و تنوع صید آبزیان می‌تواند بهره وری بالا و اقتصاد دریا پایه را رونق فوق العاده ای ببخشد و به همین خاطر این منطقه همیشه مهم و حساس بوده است، ما ۱۹ جزیره‌ی مهم در عمق آب‌های خلیج فارس داریم که جزو جزایر راهبردی ما هستند و حضور بیگانگان در این منطقه نشان دهنده ی اهمیت همین موضوع است.

دریادار تنگسیری با ایرانی دانستن این منطقه، گفت: خلیج فارس از قدیم خلیج فارس بوده چون کل این منطقه به دست ایرانیان بوده اما الان هم اعتقاد داریم بر اینکه نام این منطقه «خلیج فارس» است و الآن در حاشیه‌ی جنوبی خلیج فارس، کشورهای عربی هستند و ایران اسلامی که ۱۳۵۷ کیلومتر مرز آبی دارد در این منطقه حساس حضور دارند.

وی گفت: ما معتقدیم که کشورهای منطقه می‌توانند امنیت این منطقه حساس را برقرار کنند و اصلاً نیازی به حضور کشورهای بیگانه نیست و بارها پیام صلح و دوستی را به همسایگان جنوبی اعلام نمودیم که قادر هستیم امنیت این منطقه را برقرار بکنیم و حضور بیگانگان در این منطقه اصلاً توجیهی ندارد و قطعاً حضور آنان موجب نا امنی است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه اضافه کرد: پس متوسل شدن به دشمنان اسلام و ملت‌ها در این منطقه مثل رژیم صهیونیستی کودک کش و آوردن اینها به این منطقه، پیام خوبی را منتقل نمی‌کند، بنابراین درست نیست همسایه‌هایی که دارند در این منطقه زندگی می‌کنند دشمنی، فتنه انگیزی و نفاق را در این منطقه بگمارند و مستقر نمایند لذا ما اعلام کردیم که کشورهای این منطقه قادر هستند امنیت آن را برقرار نمایند.

دریادار تنگسیری گفت: امریکایی‌ها و کشورهای فرامنطقه‌ای در این منطقه جایگاهی ندارند، رژیم اشغالگران قدس قطعاً در این منطقه جایگاهی نخواهد داشت و ما تا یک حدی می‌توانیم تحمل کنیم و اگر صبر ما تمام شود قطعاً آن موقع ما هشدار جدی می‌دهیم به هر کس و هر کشوری که تلاش کند برای منافع ما در خلیج‌فارس مشکلی ایجاد بکند پاسخ ما قاطع و پشیمان کننده خواهد بود.

وی افزود: امروز نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس کاملاً سیادت و حضور دارد از تنگه هرمز تا شمال خلیج فارس در حیطه مسئولیتی این نیرو است و بصورت شبانه‌روزی حضور فعال و مؤثر داریم و با اشراف کامل اطلاعاتی، تمام حرکات و تحرکات بیگانگان را در منطقه رصد می‌کنیم و تا کنون اجازه نداده‌ایم و نخواهیم داد که در آب‌های جمهوری اسلامی، آب‌های سرزمینی و حتی آب‌هایی که تحت نظارت ما هستند مثل فلات قاره، نیروهای بیگانه حضور پیدا بکنند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه اظهار داشت: نیروی دریایی سپاه از سال ۹۲ راهیان نور دریایی را برای آشنایی مردم عزیزمان بخصوص جوانان رشید مملکت اسلامی مان با دریا و قابلیت‌هایی که در عرصه خلیج فارس و جزایر وجود دارد راه اندازی نمود و انشاءالله این راه ادامه دارد و ما درخواست می‌کنیم جوانان عزیز ما بیآیند و با این جزایر و ظرفیت‌های عظیم درخلیج فارس و این منطقه راهبردی بیشتر آشنا بشوند.

دریادار تنگسیری با مهم دانستن عنوان «خلیج فارس» گفت: اینجا «خلیج فارس» است و هیچکس نمی‌تواند اسم جعلی روی این موقعیت بگذارد و جوانان ما انشاءالله باید این میراث گرانبها را که از گذشتگان به ما رسیده است را خوب حفظ کنند و به آیندگان منتقل نمایند.

منبع: مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها