«فردا» گزارش می‌دهد

این همه گرانی برای چیست؟

کد خبر: 1144389

قیمت اغلب کالاها به طور سرسام‌آوری رو به افزایش است و آنطور که معاون اول رئیسی گفته یکی از دلایل این وضعیت اجرای تدریجی حذف ارز 4200 تومانی است.

این همه گرانی برای چیست؟

گروه سیاست سایت فردا - اوضاع معیشتی مردم اصلا خوب نیست و گرانی امان‌شان را بریده است. یک روز گوشت گران می‌شود، فردا تخم مرغ، یک روز روغن نایاب می‌شود و فردا ماکارونی، یک روز قیمت گوجه فرنگی سر به فلک می‌کشد و فردا هم سیب زمینی و ... خلاصه این رویه ادامه دارد!

همه این‌ها درحالی است که دولتمردان در ماههای پایانی سال گذشته وعده داده بودند که امسال شیب تورم نزولی بشود و همچنین در ماه رمضان هم افزایش قیمتی نگیرد! حتی همین اخیرا وزیر کار تکرار کرد که تا پایان سال فقر را از بین خواهند برد!

 در این شرایط و در عین حال که مردم و نمایندگان همچنان منتظر کنترل تورم از سوی دولت هستند، معاون اول رئیس‌جمهور گفته این گرانی ها دلایل مختلفی دارد که علاوه بر مشکلات انباشته شده از گذشته و دلایل ساختاری، می‌توان به برخی مصوبات و الزامات در بودجه، موضوعات مرتبط با ارز ترجیحی، بالا رفتن قیمت های جهانی برخی کالاهای اساسی، موضوع ۹ درصد ارزش افزوده، تغییر عوارض گمرکی و نیز تحولات بین المللی در منطقه به ویژه جنگ اوکراین اشاره کرد که دیگر کشورها را نیز متاثر ساخته است.

محمد مخبر با بیان اینکه دولت سیزدهم در مسیر حذف ارز ۴۲۰۰ گام برداشته، ادامه داده: در حال حاضر به دلیل برخی از مسائل داخلی از جمله اجرای تدریجی حذف ارز ۴۲۰۰ بر روی برخی کالاها قیمت برخی کالاها در کشور افزایش داشته و با وجود افزایش ۷۰ درصدی قیمت‌ها در سطح جهانی اما خوشبختانه فراوانی کالاهای اساسی در کشور وجود دارد.

اشاره معاون اول رئیس جمهور به تاثیر حذف ارز ترجیحی بر قیمت‌ها در حالی است در ماه‌های گذشته و وقتی که دولت به این کار اصرار داشت، کارشناسان و نمایندگان مجلس بر وجود دغدغه‌های جدی در این باره تاکید کرده و از ضرورت بررسی‌های بیشتر و دقیق‌تر می‌گفتند. به همین خاطر هم بود که نهایتا تصمیم‌گیری در این خصوص را به دولت واگذار کردند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها