خبرسازی های جدید غربی ها/ مورا در راه تهران؟

کد خبر: 1144891

وال استریت ژورنال : مورا به همتایان ایرانی خود اعلام کرده که آمادگی آن را دارد تا با بازگشت به تهران، مسیری در بن بست موجود ایجاد کند

خبرسازی های جدید غربی ها/ مورا در راه تهران؟

در اوج سردی فضای مذاکرات هسته ای حالا برخی رسانه های غربی شروع به خبرسازی هایی کرده اند که از سوی مقامات و منابع موثق طرفین گفت وگوها تایید نمی شود . در همین زمینه، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از دیپلمات‌های غربی مدعی شد اروپا درصدد است «انریکه مورا» هماهنگ‌کننده مذاکرات وین را برای خروج از بن‌بست کنونی در مذاکرات وین، راهی تهران کند. به گفته دیپلمات‌های غربی، مقامات اروپایی در حال آماده شدن برای اعمال یک فشار جدید به منظور نجات توافق هسته‌ای با ایران هستند و پیشنهادشان فرستادن مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا به تهران در تلاش برای خروج از «بن‌بست کنونی» در مذاکرات است.

این منابع گفتند «انریکه مورا» هماهنگ‌کننده مذاکرات وین، به همتایان ایرانی خود گفته که آماده است به تهران بازگردد تا راهی برای عبور از بن‌بست باز شود. طبق این گزارش، ایران تاکنون با دعوت از وی، به این پیشنهاد پاسخ نداده است.

در ادامه این گزارش آمده است: دیپلمات‌های غربی می‌گویند که می‌خواهند بار مسئولیت را بر دوش ایران بازگردانند و روشن کنند که مذاکرات ممکن است (بی‌نتیجه) پایان یابد، مگر این که ایران راهی برای عبور از بن‌بست ارائه دهد.  به گفته دیپلمات‌های مورد استناد وال استریت ژورنال، مورا سعی خواهد کرد ایران را متقاعد کند که متن نهایی توافق را بدون حل مسئله نام گذاری امضا و این موضوع را به نقطه‌ای در آینده واگذار کند.

با وجود چنین ادعایی از سوی وال استریت ، روشن است که موضوعات حل نشده در مذاکرات وین صرفا به لغو نشدن تحریم‌های سپاه مرتبط نبوده و مسائل باقی‌مانده دیگری نیز وجود دارد که آمریکا با لجاجت از حل‌وفصل آن ها سر باز می‌زند. جمهوری اسلامی ایران بارها به صورت رسمی اعلام کرده که با توجه به سابقه بدعهدی غرب و به‌ویژه آمریکا در اجرای کامل برجام، طرفین باید به‌دنبال دست‌یابی به توافقی قوی، عادلانه و پایدار باشند تا از این طریق ضمن کاهش نگرانی غرب نسبت به برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، شرایط لازم برای استفاده کامل کشورمان از منافع اقتصادی برجام فراهم شود. بر این اساس نیز خطوط قرمزی برای تیم مذاکره‌کننده ایران تعیین شده و مجموعه تعاملات با طرف‌های دیگر مذاکرات در چارچوب خطوط قرمز انجام می‌شود.اگرچه به بن‌بست رسیدن مذاکرات نیز تاثیری بر شرایط فعلی ایران در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ندارد اما تاکنون هیچ یک از طرف‌های مذاکره‌کننده به این نتیجه نرسیده‌اند که مذاکرات در آستانه شکست است.

همچنین حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه کشورمان در گفت‌و‌گوی اخیر خود  با خبرنگار شبکه یمنی «المسیره» نیز گفت«من فکر می‌کنم که طرف آمریکایی به خوبی خطوط قرمز ایران را درک کرده است. ما به گفت‌و‌گوها ادامه می‌دهیم. به محض رسیدن به نقطه توافق، نماینده ما در مذاکرات تغییرات نهایی را در توافق اعمال خواهد کرد.»

منبع: خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها