پورابراهیمی: قیمت نهایی نان در سفره مردم تغییری نمی‌کند

کد خبر: 1145017

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: در صورت اصلاح ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی قیمت نهایی نان در سفره مردم تغییری نخواهد کرد.

پورابراهیمی: قیمت نهایی نان در سفره مردم تغییری نمی‌کند

آقای محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه نان از کالا‌های اساسی و مایحتاج مردم به شمار می‌رود، گفت: باتوجه به اختصاص یارانه به این محصول در بودجه امسال قیمت نان نسبت به سال گذشته افزایشی نخواهد داشت.

به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این راستا با همکاری دولت و براساس مصوبه مجلس این اختیار به دولت داده شد که از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی یا از یارانه استفاده کند که در صورت اصلاح این ارز قیمت نهایی نان در سفره مردم تغییری نخواهد کرد.

در روزهای اخیر افزایش قیمت آرد موجب افزایش قیمت محصولات خوراکی مانند ماکارونی شده.

مسئولان دولتی می گویند یکی از علت های این افزایش قیمت، جنگ روسیه و اوکراین است که سهم عمده تولید غلات را در جهان دارند.

بر اساس آمارها، ۷۰ درصد روغن و ۳۰ درصد غلات جهان در اوکراین و روسیه تولید می‌شود و جنگ میان این دو کشور، قیمت مواد غذایی را در جهان از ۳۴ تا ۶۰ درصد بالا برده.

وزیر جهاد کشاورزی دیروز گفت دولت ایران با هدف حفظ پایداری امنیت غذایی، به علت قاچاق گسترده محصولات تولیدی با آرد، تصمیم گرفته قیمت آرد برای مصارف صنعتی آزاد شود.

آمار وزارت جهاد کشاورزی نشان می دهد قیمت یک کیسه آرد در خارج از مرزهای ایران به ۶۰۰ هزار تومان می رسد و آقای ساداتی نژاد گفته، این قیمت در داخل ایران برای یک کیسه آرد ۵۰ کیلویی ۳۸ هزار تومان است.

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده با آزادسازی قیمت آرد، یارانه آن برای جبران قیمت ها مستقیم به مردم داده می شود.

بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱، مجلس به دولت اجازه حذف ارز ترجیحی را به شرط بالاتر نرفتن قیمت ها از نرخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ داده که باید برای راهکارهای جبرانی آن هم برنامه ریزی شود.

۱۱ اردیبهشت ماه رئیس سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان از معاون صنایع عمومی خواست قیمت‌های جدید ماکارونی را به کارخانه ها ابلاغ کند.

بر اساس این نامه، قیمت‌ها افزایشی نزدیک به سه برابری داشته اند؛ قیمت ماکارونی رشته ای ساده ۵۰۰ گرمی، ۱۷ هزار تومان، ۷۰۰ گرمی ۲۴ هزار تومان و هزار گرمی ۳۴ هزار تومان اعلام شده است.

نماینده مردم کرمان در مجلس یادآور شد موضوع ارز ترجیحی در دولت و مساله یارانه نان در حال بررسی است و پیش بینی ما نیز این است که در حلقه آخر یعنی یارانه به مصرف کننده برسد و هم اکنون در دو استان کشور به شکل آزمایشی این موضوع در حال اجراست و در صورتی که نتایج مثبتی به همراه داشته باشد در سراسر کشور اجرایی خواهد شد و این امر موجب می‌شود تا از قاچاق آرد جلوگیری شود و قیمت نان نیز تغییری نخواهد کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها