مالکی: به رسمیت شناختن طالبان فعلا در دستور کار ما نیست

کد خبر: 1145220

سفیر پیشین کشورمان در افغانستان گفت: به رسمیت شناختن طالبان فعلا در دستور کار ما نیست اما ارتباطات مردمی وجود دارد و در جلسه با آقای وحیدی وزیر کشور هم تاکید کردیم موضوع ارتباطات مردمی باید جدای از مساله حاکمیت طالبان مورد بررسی قرار بگیرد. تاکید هم بر این است که طالبان باید قواعد بین المللی را بپذیرد و موضوع حق آبه اولویت اول ما است.

مالکی: به رسمیت شناختن طالبان فعلا در دستور کار ما نیست

سفیر پیشین کشورمان در افغانستان گفت: به رسمیت شناختن طالبان فعلا در دستور کار ما نیست اما ارتباطات مردمی وجود دارد و در جلسه با آقای وحیدی وزیر کشور هم تاکید کردیم موضوع ارتباطات مردمی باید جدای از مساله حاکمیت طالبان مورد بررسی قرار بگیرد. تاکید هم بر این است که طالبان باید قواعد بین المللی را بپذیرد و موضوع حق آبه اولویت اول ما است.

فداحسین مالکی ، در ارزیابی سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال هیات حاکمه افغانستان گفت: از زمان روی کار آمدن طالبان، بسیاری از سیاست‌ها و تحولات کشورهای منطقه دچار اما و اگر شد. با توجه به رویکردی که طالبان طی چند سال گذشته داشتند و نوع نگرشی که امروز دارد متفاوت از دولت‌های قانونی افغانستان است و در نتیجه روابط و رویکرد کشورهای همسایه نیز متفاوت از رویکردشان نسبت به دولت‌های قانونی است.

وی ادامه داد: با این حال رویکرد جمهوری اسلامی ایران که یک حوزه وسیع تمدنی با مردم افغانستان دارد، متفاوت است و با رفت و آمد دولت‌ها تغییری نمی‌کند و روابط ما مبتنی بر رابطه با مردم این کشور است و اگر خاطر شما باشد رهبری هم به این مساله تاکید کردند.

وی افزود: البته به یاد داریم که روابط دولت‌های قانونی کابل نیز نسبت به ایران با هم متفاوت بود و برای مثال رویکرد آقای کرزای این بود که اگر افغانستان یک قطره آب داشته باشد، باید نیمی از آن را در اختیار ایران قرار دهد و این رویکردی قانونی و نشات گرفته از ثبات در این کشور بود و این رویکرد هیچ‌گاه تحت تاثیر فشارهای خارجی قرار نگرفت اما رویکرد آقای اشرف غنی متأثر از فشارهای خارجی بود و مزاحمت‌هایی را هم برای ما ایجاد کرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: اما برخورد ما با طالبان کاملا متفاوت است؛ امروز روابط ما رابطه با مردم افغانستان است و ما به لحاظ حمایت از مردم این کشور در افغانستان ماندیم، مرزها را نبستیم و کمک کردیم. البته در این راستا مزاحمت‌هایی هم داشتیم.

وی ادامه داد: ما بارها تاکید کرده‌ایم کشورهای همسایه در معادلات سیاسی افغانستان تاثیرگذار هستند. همچنین تاکید کرده‌ایم که برای ایجاد ثبات و امنیت باید دولت فراگیر تشکیل شود و جامعه بین‌الملل هم همین تاکید ایران را دارد اما طالبان در درون خودش نیز اختلافات جدی دارد و برای پذیرش پیشنهاد همسایگان یکپارچه نیستند. در نتیجه همین اختلافات درونی هم بی‌ثباتی در افغانستان وجود دارد و طبیعی است که کشور شرایط خاص بحرانی داشته باشد. حملات تروریستی اخیر هم به همین دلیل است. ما جلساتی با طالبان داریم و این موارد را طرح می‌کنیم.

مالکی در پاسخ به این سوال که افکار عمومی معتقد است اعزام دیپلمات از سوی طالبان و پذیرش ایران مقدمه‌ای برای تحویل سفارت و به رسمیت شناختن این گروه است، آیا چنین موضوعی صحت دارد، گفت: شناسایی و به رسمیت شناختن طالبان فعلا در دستور کار ما نیست اما ارتباطات مردمی وجود دارد و در جلسه با آقای وحیدی وزیر کشور هم تاکید کردیم موضوع ارتباطات مردمی باید جدای از مساله حاکمیت طالبان مورد بررسی قرار بگیرد. تاکید هم بر این است که طالبان باید قواعد بین‌المللی را بپذیرد و موضوع حق آبه اولویت اول ما است.

سفیر پیشین کشورمان در افغانستان در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی می‌شود که با آغاز گرما بار دیگر شاهد شکل‌گیری مقاومت پنجشیر باشیم، آیا تهران نگاهی به مقاومت پیش از تصمیم‌‌گیری در قبال به رسمیت شناختن هیات حاکمه افغانستان خواهد داشت، گفت: اگر طالبان بپذیرد که دولت فراگیر تشکیل شود، ثبات بر این کشور حاکم خواهد شد و همه اقوام می‌توانند مشارکت داشته باشند و اگر نپذیرد با اعتراضات مردمی مواجه خواهند شد که در برخی مناطق هم به وجود آمده است.

وی ادامه داد: طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران دوستان زیادی در افغانستان دارد و در زمان سردار سلیمانی ارتباطات گسترده‌ای با عامر صاحب شهید احمدشاه مسعود،‌ مارشال فهیم و استاد ربانی وجود داشت و نقدهایی که امروز از سمت مخالفان وجود دارد چیزی نیست که ما از آن غافل شویم و برخورد با این گروه‌ها هم هیچ‌گاه مورد تائید جمهوری اسلامی ایران نبوده و نخواهد بود. /ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها