«فردا» گزارش می‌دهد

مورا با پیشنهاد تازه می‌آید یا حرف‌های تکراری

کد خبر: 1145479

انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران خواهد آمد و برخی این سفر را در فرایند مذاکرات هسته‌ای سازنده می‌دانند. قضاوت در این باره اما قبل از آنکه بدانیم او در این سفر حامل چه پیامی است، ممکن نخواهد بود.

مورا با پیشنهاد تازه می‌آید یا حرف‌های تکراری

گروه سیاست سایت فردا -مذاکرات هسته‌ای در وین طی دو ماه گذشته خوب پیش نرفته و به نوعی دچار رخوت شده است. تنفسی که به نظر می‌رسید زیادی طولانی شده شائبه به بن‌بست رسیدن مذاکرات را هم ایجاد کرده و رسانه‌های آمریکایی نیز برای فراهم کردم فرصت امتیازگیری بیشتر مدام بر این طبل که مذاکره به بن بست رسیده است، می‌کوبند.  اصرارشان هم به این است که طرف ایران و خواسته‌هایش از جمله لغو همه تحریم‌ها و مشخصا خروج سپاه از تحریم را مقصر این وضعیت جلوه دهند. در ایران اما مقامات مسئول بارها تاکید کرده‌اند که نه مذاکرات متوقف شده و به بن بست رسیده و نه موضوع سپاه تنها اختلاف باقی مانده است. 

حالا اما با توجه به سفر انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به گفته خبرنگار پولیتیکو این سه‌شنبه به تهران خواهد آمد، امیدواری‌ها به ایجاد تغییر در وضعیت مذاکرات انجام شده است. برخی معتقدند که حامل پیام و پیشنهادی تازه است و برخی هم با توجه به تحولات بین‌المللی و مشخصا جنگ اوکراین که بر سر موضوع تامین انرژی در اروپا سایه انداخته، از نیاز بیشتر اروپایی‌ها و غربی‌ها به بهبود رابطه با ایران سخن می‌گویند و معتقدند که در این وضعیت مورا و همکارانش در آن سوی میز مذاکره همه تلاش خود را می‌کنند تا ایران راضی شود. 

همین است که حتی نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای امنیت نیز این سفر را سازنده می‌داند و در این باره نوشته: با توجه به نقش اتحادیه اروپایی در زمینه مبادله دیدگاههای تهران و واشینگتن، سفر انریکه مورا به تهران می‌تواند گام جدیدی برای رایزنی‌های سازنده پیرامون موضوعات اندک ولی مهمِ باقی‌مانده تلقی شود.

این خوشبینی اما چندان هم عمومیت ندارد. برخی از تحلیلگران معتقدند که اختلافات باقی مانده بین طرفین به این سادگی‌ها حل نخواهد شد و باید دید که مورا پیشنهاد جدیدی دارد یا برای راضی کردن طرف ایرانی به پیشنهادات قبلی آمده است. پیش بینی این گروه تحلیلگران آن است که ایران از مواضع قبلی خود صرف نظر نمی‌کند و گشایش در مذاکرات نیازمند ارائه پیشنهادات جدید است.  مثلا حسن بهشتی‌پور، پیش تر به «فردا» گفته بود که « اگر پیشنهاد اروپا این باشد که ایران تسلیم خواست آمریکا شود، خودشان می دانند طرح چنین پیشنهادی نتیجه نخواهد داد.»

برخی دیگر از تحلیلگران هم مثل علی بیگدلی معتقدند که سفر مورا فایده‌ای ندارد چون گره اصلی در این پرونده، نگاه ایران است و ما نیاز به یک تغییر رویکرد داریم! این نگاه در ایران و به خصوص در بخش تصمیم ساز و تصمیم گیرنده طرفداری ندارد و چندان هم قابل اعتنا به نظر نمی‌رسد.

شاهدش آنکه رسانه‌های نزدیک به دولت حتی از سفر مورا و پیشنهاد احتمالا جدیدش هم استقبالی نکرده‌اند، چه برسد به اینکه حرف از تغییر موضع ایران بزنند. مثلا روزنامه ایران با اشاره به اینکه ایران تمایلی به دعوت از هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا نداشته، نوشتهبود : نباید انتظار داشت سفر مقام اروپایی به تهران و طرح راه حل‌های یکطرفه، چندان نتیجه بخش باشد. از این رو مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جست‌و‌جوی راه خود باید به واشنگتن چشم بدوزد نه تهران.

روزنامه وطن امروز نیز نوشته بود که تلاش غربی‌ها برای سفر دوباره هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی به تهران برای شکستن قفل موجود گویا موثر واقع شده و تهران به‌‌رغم عدم تمایل به چنین ملاقاتی بار دیگر حسن‌‌نیت از خود نشان داده و قرار است انریکه مورا این هفته به ایران سفر کند.وطن امروز البته این را هم نوشته که سفر انریکه مورا می‌تواند آخرین شانس برای احیای توافق هسته‌ای باشد.

به هر روی باید صبر کرد و دید که این سفر کی انجام می‌شود، مورا با دست پر می‌آید یا برای زدن حرف‌های تکراری؟ ایران چه موضعی می‌گیرد و خلاصه اینکه می‌توان به خوشبین بود یا خیر؟

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها