گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از وضعیت بخش صنعت و معدن در اسفند 1400

کد خبر: 1145651

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی، به بررسی پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در اسفند ماه ‍۱۴۰۰ بخش صنعت و معدن پرداخت.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از وضعیت بخش صنعت و معدن در اسفند 1400

دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در اسفند ماه ‍۱۴۰۰ بخش صنعت و معدن  پرداخت.

در چکیده این گزارش آمده است: تحلیل روند رشد بخش صنعت از جنبه های مختلف، عاملی کلیدی در تحلیل های خرد و کلان اقتصادی و یکی از ارکان تصمیم گیری در حوزه اقتصاد است. شاخص تولید بخش صنعت به دلیل تأثیر نوسانات سطح فعالیت صنعت بر بخش های دیگر اقتصاد، به عنوان یک شاخص مهم اقتصادی کوتاه مدت مورد استفاده قرار می گیرد. مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به صورت ماهیانه شاخص تولید، فروش و قیمت شرکت های بورسی را محاسبه می کند.

در این گزارش ذکر شده است: اهمیت این شاخص به روز، برای اقتصاد ایران که تحولات زیادی دارد بیشتر خواهد بود، زیرا بازخورد شوک های وارده به اقتصاد ایران و واکنش های سیاستگذاران باید در تواتر کمتر از فصل مورد رصد قرار گیرد؛ این درحالی است که آمار رسمی بخش حقیقی به صورت فصلی و با تأخیر ارائه می شود.

در این گزارش تصریح شده است: طی اسفند ماه 1400، شاخص تولید شرکتهای صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با کاهش 8/5درصدی، نسبت به ماه قبل با کاهش 0/4 درصدی و در مجموع در سال 1400 نسبت به سال ۱۳۹۹ با کاهش 1/9درصدی مواجه شده است. در این ماه ۱۱ رشته فعالیت کاهش در شاخص تولید و 4 رشته فعالیت افزایش اندکی در شاخص تولید داشته اند. رشته فعالیت های «خودرو و قطعات» و «شیمیایی (بجز دارو)» با اختلاف چشمگیر بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید داشته اند. همچنین شاخص تولید شرکتهای معدنی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش 41/7 درصدی، نسبت به ماه قبل با افزایش 13/66/13 و در مجموع در سال 1400 نسبت به سال ۱۳۹۹ با افزایش 6/2 درصدی مواجه شده است.

در گزارش دفتر اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس آمده است: طی اسفند ۱۴۰۰، شاخص فروش شرکت های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با کاهش 5/7 درصدی، نسبت به ماه قبل با افزایش 13 درصدی و درمجموع در سال 1400 نسبت به سال 1399 با افزایش 0/6 درصدی مواجه شده است. در این ماه رشته فعالیت های «شیمیایی (بجز دارو)»، «فلزات پایه» و «خودرو و قطعات» بیشترین سهم را در کاهش شاخص فروش و رشته فعالیت «تجهیزات برقی» بیشترین سهم را در بالا نگه داشتن شاخص فروش نسبت به ماه مشابه سال قبل داشته اند. همچنین شاخص فروش شرکت های معدنی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش 33/6 درصدی، نسبت به ماه قبل با افزایش 83/6 و درمجموع در سال 1400 نسبت به سال 1399 با کاهش 15/4 درصدی مواجه شده است.

در این گزارش تاکید شده: در اسفندماه 1400 نرخ رشد ماهیانه قیمت فعالیت های صنعتی بورسی 1/3 درصد افزایش یافت، رشد نقطه به نقطه آن به 46/8 درصد رسید و همچنین، میانگین سالیانه شاخص قیمت 88/8 درصد افزایش یافته است./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها