تهدید کیهان جواب داد/ کره جنوبی دست به دامان آمریکا شد

کد خبر: 1145671

تلویزیون کره جنوبی در گزارشی در واکنش به یادداشت چندی پیش مدیر‌مسئول کیهان که خواستار توقیف کشتی‌های کره جنوبی برای بازگرداندن پولهای مسدود شده ایران در این کشور شده بود، تاکید کرد که باید این تهدیدات را جدی گرفت و مسئله اموال مسدود شده ایران در کره فورا حل شود.

تهدید کیهان جواب داد/ کره جنوبی دست به دامان آمریکا شد

کانال 8 تلویزیون کره جنوبی اخیرا در گزارشی مفصل به انتشار یادداشتی در روزنامه کیهان به قلم مدیر مسئول این روزنامه مبنی بر توقیف کشتی‌های کره جنوبی در تنگه هرمز برای بازگرداندن پولهای مسدود شده ایران در این کشور پرداخت و تصریح کرد: «سال گذشته یک کشتی تجاری کره‌ای به نام «هانگوگ کمی» به ایران منتقل شد و به سختی پس از ۹۵ روز بالاخره آزاد شد اما از آنجا که نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه ممکن است در آینده نزدیک دوباره اتفاقات مشابهی بیفتد دولت کره یک واکنش اضطراری اتخاذ کرده است.»

تلویزیون کره در ادامه افزود: «روزنامه کیهان در تاریخ ۱۶ و ۱۸‌آوریل یادداشتی با نام سردبیر آن منتشر کرد مبنی بر اینکه برای دریافت وجوهات مسدود شده در کره جنوبی جلوی عبور کشتی‌های کره‌ای در تنگه هرمز را بگیریم، در آن زمان سفیر ایران در کره توضیح داده بود که این موضع رسمی دولت نیست با این حال وزارت امور خارجه کره پیش‌بینی می‌کند که این یک پیام هشدار دهنده برای «هانگوگ کمی» دوم است. وزارت خارجه علاوه‌بر به اشتراک گذاشتن مطالب این ستون با مقامات ایالات متحده، با موسسات تحقیقاتی در سطح جهانی که با اختلاف‌نظرهای بین‌المللی سر و کار دارند نیز ارتباط گرفته است.»

کانال 8 تلویزیون کره در ادامه این گزارش بخشی از یک گفت وگو با تحلیلگر ارشد گروه بین‌المللی بحران منتشر کرد که وی مدعی شده است: «محتوای ستون روزنامه کیهان تفاوت چندانی با موضع دولت ایران نخواهد داشت، مسئول این روزنامه از سوی رهبر عالی ایران منصوب می‌شود، بنابر این تهدیداتی که از این رسانه‌ها بیرون می‌آید تهدیدهای واقعی هستند.»

گزارشگر این کانال تلویزیونی کره‌ای در ادامه با اشاره به اینکه روزانه ۲۰ تا ۳۰ کشتی تجاری کره‌ای از تنگه هرمز عبور می‌کنند و اگر تهدید ایران تشدید شود تجارت کره با غرب آسیا تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، درباره چرایی اینگونه تهدیدات از سوی ایران تصریح کرد: «این تهدیدات به دلیل درآمد حاصل از صادرات نفت ایران است که در کره مسدود شده. پولی که ایران باید از فروش نفت خام به کره دریافت کند همچنان در بانک‌های ما مانده که به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران این پول به حساب ایران واریز نشده و همچنان مسدود است. مقدار آن ۷ میلیارد دلار است یعنی بیش از ۸ تریلیون یوان پول کره و این حرکت به منظور ایجاد فشار برای بازگرداندن این پول‌ها صورت می‌گیرد.»

وی همچنین می‌افزاید: « ایران به دلیل تحریم‌های اقتصادی طولانی‌مدت با مشکلات اقتصادی مواجه شده با این وجود تصمیم ایالات متحده که این تحریم‌ها را اعمال کرده بازگرداندن پول و عمل به آن را دشوار کرده است، ایران نیز به خوبی از این موضوع آگاه است بنابراین به نظر می‌رسد اقدام به تهدید کشتی‌های کره‌ای در واقع‌، تهدیدی علیه آمریکا نیز هست، به همین خاطر زمان انجام تلاش دیپلماتیک ایالات متحده فرا رسیده. در همین رابطه معاون اول وزیر امور خارجه کره با نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تماس تلفنی داشته و درخصوص مشکلات رفع نشده بین کره و ایران به تبادل‌نظر پرداخته است. کارشناسان تاکید دارند که موضوع ایران باید در اجلاس سران کره و آمریکا در ماه آینده در دستور کار قرار گیرد و وضعیت به طور کامل ابلاغ شود.»

گفتنی است حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان 27 فروردین ماه در یادداشتی با عنوان «تحریم را از کره آغاز کنیم» نوشته بود: «تنگه هرمز، دومین تنگه پر ترافیک دنیاست که روزانه نزدیک به 18 میلیون بشکه نفت که معادل 42 درصد نفت‌خام حمل شده جهان توسط نفتکش‌هاست از آن عبور می‌کند. جمهوری اسلامی ایران با استناد به کنوانسیون‌های 1958 ژنو و 1982 جامائیکا که موضوع آن «نظام حقوقی آبراه‌های بین‌المللی و حق عبور کشتی‌هاست» حق دارد و می‌تواند در صورتی که منافع ملی خود را در مخاطره ببیند، تنگه‌ هرمز را به روی تمامی کشتی‌های نفتکش و حتی کشتی‌های حامل کالای تجاری و تسلیحاتی ببندد و دلیلی ندارد که کشورهای متخاصم از تنگه‌ای که در آب‌های سرزمینی کشورمان قرار دارد اجازه عبور داشته باشند. چرا باید کشورهایی که تحریم‌های آمریکا علیه ایران را عملیاتی و اجرا می‌کنند، از عواقب این اقدام غیرقانونی و پلشت خود در امان باشند؟! مثلاً چرا باید کشوری مانند کره جنوبی ۷ میلیارد دلار دارایی ایران را مسدود کرده و از پرداخت آن تنها به این علت که آمریکا موافق نیست، خودداری کند؟! این کار کره جنوبی با راهزنی دریایی چه فرقی دارد؟! و در حالی که ایران اسلامی از اهرم‌های قدرتمندی برای مقابله برخوردار است، چرا باید به این زورگویی‌ها تن بدهیم؟!»

منبع: کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها