وزیر خارجه کارت زرد نگرفت / امیرعبداللهیان :ابهامات موجود درباره سدسازی ترکیه را با جدیت دنبال می‌کنیم/طالبان حقابه ایران را ندهد، اقدام قانونی می کنیم

کد خبر: 1145936

از دقایقی پیش، مجلس با حضور وزیر خارجه جلسه غیرعلنی تشکیل داد.

وزیر خارجه کارت زرد نگرفت / امیرعبداللهیان :ابهامات موجود درباره سدسازی ترکیه را با جدیت دنبال می‌کنیم/طالبان حقابه ایران را ندهد، اقدام قانونی می کنیم

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در جلسه علنی امروز به سوال دو نماینده مجلس پاسخ می دهد.

به گزارش ایسنا، جلسه علنی امروز مجلس دقایقی پیش به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.

پیش از شروع جلسه علنی، وزیر خارجه در نشست غیرعلنی به ارائه توضیحاتی درباره موضوع آب های مرزی پرداخت.

بررسی دو سوال جلال محمودزاده نماینده مهاباد و حبیب اله دهمرده نماینده زابل از وزیر امور خارجه دو گزارش کمیسیون انرژی در مورد استنکاف دولت های یازدهم و دوازدهم از توسعه میادین مشترک هیدروکربوری و همچنین درباره تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه عملکرد وزارت نیرو در مورد توسعه ظرفیت‌های نیروگاهی صنعت برق کشور از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ در دستور کار مجلس قرار دارد.

ادامه رسیدگی به طرح دو فوریتی شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاههای اجرایی و سایر نهادها، طرح توسعه و مانع زدایی از صنعت برق کشور، طرح اصلاح قانون تشکیلات وآیین دادرسی دیوان عدالت اداری و طرح نحوه تشکیل و فعالیت تشکل های صنفی و تخصصی نیز در دستور مجلس است.

امیرعبداللهیان: ابهامات موجود درباره سدسازی ترکیه بر رودخانه دجله و ارس را با جدیت دنبال می‌کنیم

وزیر امور خارجه گفت: برای ما در ایران قابل قبول نیست کشور ترکیه اقداماتی را در حوزه سدسازی انجام بدهد و نتیجه آن مشکلاتی برای مردم ایران و منطقه شود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در نشست علنی امروز سه شنبه 20 اردیبهشت مجلس در پاسخ به سوال جلال محمودزاده نماینده مهاباد در مجلس درباره سدسازی های بی رویه ترکیه اظهار داشت: برای ما در ایران قابل قبول نیست کشور ترکیه اقداماتی را در حوزه سدسازی انجام بدهد و نتیجه آن مشکلاتی برای مردم ایران و منطقه شود و همچنین در میزان ورود آب به کشور تاثیر منفی بگذارد.

وی ادامه داد: این موضوع سه بار در دیدار حضوری در نیویورک و تهران از وزیر خارجه خواستم تا به رسم همسایگی توجه جدی در سدسازی ها روی رودخانه ارس داشته باشند.

وزیر خارجه بیان داشت: هیچ قرارداد دوطرقه ای بین ایران و ترکیه در حوزه سدسازی وجود نداشته است.

امیرعبداللهیان افزود: مقامات دولت ترکیه می گویند سدسازی های ما در مناطق کوهستانی است و صرفاً برای مصارف برق آبی است.

وی ادامه داد: مراتب اعتراض به ترکیه اعلام شده و وزیر خارجه ترکیه در این رابطه گفت ما هیچ نیازی به این آب نداریم و آب را در زمستان ذخیره و در تابستان آن را رها می کنیم.

وزیر خارجه عنوان کرد: کار مهمی در 4 ماهه انجام دهیم توانستیم برای اولین بار در طول تاریج با ترکیه در حوزه مباحث آبی نسبت به تشکیل کمیته مرزی مشترک توافق کنیم.

وی ادامه داد: اولین سفر را تیمی از کارشناسان وزارت خارجه و وزارت نیرو به ترکیه انجام دادند و قرار است به زودی هیاتی از ترکیه به ایران سفر کنند

امیرعبداللهیان مطرح کرد: همه اقدامات حقوقی و سیاسی بین ایران و ترکیه انجام شده است.

وی در بخش دوم اظهارات خود گفت: ما هیچ اختلاف نظری در موضوع آب با هیچ یک از نمایندگان نداریم. باید تاکید کنم در خصوص سدسازی های ترکیه، گفتگو های مفصلی با طرف عراقی و با طرف ترک داشتیم؛ اگر در گذشته انفعال وجود داشته، دولت در 8 ماهه گذشته اقدامات متفاوتی داشته است و رئیس جمهور به بنده و وزیر نیرو دستورات اکیدی جهت پیگیری این مسئله داده است.

امیرعبداللهیان افزود: ما در دولت هیچ بنایی برای این که به نمایندگان بگوییم نقطه نظر و ایده تان در خصوص محافل منطقه ای و بین المللی را پس بگیرید نداریم.

وی با بیان اینکه هم نمایندگان هم وزارت خارجه در راستای تامین منافع ملی اقدام می کنند، بیان داشت: آیا اینکه خود ما از وضعیت سدسازی های ترکیه بر روی ارس و دجله و فرات قانع هستیم، باید بگویم ما هم قانع نیستیم و با شما نمایندگان هم صدا هستیم و باید برای به سرانجام رسیدن این مسئله دست به دست هم دهیم.

وزیر خارجه بیان داشت: نباید بگذاریم برخی از کشورهای از جمله ترکیه از فضای عدم وجود یک ساز و کار بین المللی در راستای تغییر شرایط زیست محیطی چه در ایران و چه در عراق استفاده کنند.

امیر عبداللهیان تصریح کرد: ما با دولت عراق به طور مستمر در تماس هستیم زیرا در مسئله سدسازی های ترکیه هم ایران هم عراق متضرر می شود.

وی در خصوص اینکه چرا ایران از ترکیه شکایت بین المللی نمی کند، گفت: اگر ترکیه جزو کنوانیسیون 1997 نیویورک بود می توانستیم موضوع را پیش ببریم؛ اما آنچه که امروز در اختیار است از طریق تشکیل کمیته مشترک مرزی و همچنین مناسبات و دیپلماسی دوجانبه است که می توان از این طرق این مسئله را پیگیری کرد.

وزیر خارجه عنوان کرد: ان شا الله بتوانیم با استفاده از ظرفیت دولت و دیپلماسی پارلمانی در تامین حداکثری منافع ملی در این حوزه موفق باشیم.

محمودزاده به صورت مشروط از پاسخ وزیرخارجه قانع شد

نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی به صورت مشروط از پاسخ های وزیر خارجه درباره سدسازی های ترکیه قانع شد.

به گزارش ایسنا، در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس جلال محمودزاده از حسین امیرعبداللهیان وزیرامور خارجه سوالی درباره علت عدم انجام اقدامات لازم در خصوص سدسازی‌های بی‌رویه ترکیه بر روی رودخانه دجله و ارس مطرح کرد.

بعد از پاسخ های وزیر خارجه، محمودزاده نماینده مهاباد گفت: توضیحات وزیرخارجه خوب بود اما کافی نیست؛ اگر وزیر قول دهد که به صورت دو یا سه ماهه گزارشی از پیگیری های صورت گرفته به مجلس و کمیسیون کشاورزی ارائه کند، سوال را به رای نمی گذارم.

محمدباقر قالیباف رییس مجلس گفت که وزیر خارجه به دو کمیسیون کشاورزی و امنیت ملی گزارش خواهد داد.

بر این اساس محمودزاده به صورت مشروط از پاسخ های وزیر خارجه قانع شد و سوال را به رای مجلس نگذاشت.

امیرعبداللهیان: از هیات حاکمه افغانستان در مورد هیرمند رضایت نداریم

وزیر امور خارجه با اشاره به اختلافات موجود میان ایران و هیات حاکمه افغانستان در خصوص حق آبه ایران از رودخانه هیرمند گفت: از هیات حاکمه موقت افغانستان در موضوع رودخانه هیرمند رضایت نداریم.

به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس، و در پاسخ به پرسش نماینده زابل، و زهک، هیرمند، نیمروز و هامون درباره علت عدم اقدام جدی در خصوص رودخانه‌های مرزی از جمله هیرمند اظهار کرد: در موضوع هیرمند از هیات حاکمه افغانستان رضایت نداریم با این حال در گفت‌وگوهایی که با سرپرست وزارت خارجه افغانستان داشته‌ایم توانسته‌ایم چندین مرتبه در مذاکرات دیپلماتیک و همچنین در عرصه رسانه‌ای این عبارت را که حق جمهوری اسلامی ایران در خصوص حق آبه رودخانه هیرمند محفوظ است مورد تاکید قرار دهیم.

وی با اشاره به برگزاری نشست کمیسارای مرزی ایران و افغانستان خاطرنشان کرد: این نشست چندی پیش و در دوره سرپرستی هیات حاکمه موقت افغانستان برگزار شد و بالاخره بخشی از آب سد کمال‌خان آزادسازی شد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در این زمینه با وجود کارشکنی‌هایی که در افغانستان انجام شده تلاش‌های زیادی از سوی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است. ما وقتی که آب سد کمال‌خان پر شد درخواست بازگشایی این سد را مطرح کردیم اما افغانستانی‌ها اعلام کردند که به جهت اینکه مسیر این سد لایروبی نشده است اگر آب در مسیر رها شود این آب بازگشت داده شده و توربین‌های موجود در مسیر را تخریب می‌کند؛ در این خصوص ما اعلام آمادگی کردیم که این لایروبی را انجام خواهیم داد و دولت مربوطه در وزارت نیرو در این خصوص ماموریتی داد اما طرف افغانستانی با مخالفت با این موضوع اعلام کرد که خودمان امکانات انجام لایروبی را داریم اما سه میلیون دلار در این زمینه اعتبار لازم است. این پول را به ما بدهید تا خودمان موضوع را پیگیری کنیم. منبع: ایسنا

قالیباف: از بعد امنیت ملی به موضوع آب توجه می‌کنیم

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت موضوع آب گفت که ما از بعد امنیت ملی به موضوع آب توجه می کنیم.

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف بعد از طرح سوال جلال محمودزاده نماینده مهاباد از حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه درباره علت عدم انجام اقدامات لازم در خصوص سدسازی‌های بی‌رویه ترکیه بر روی رودخانه دجله و ارس گفت: دو کمیسیون امنیت ملی و کشاورزی این موضوع را پیگیری می کنند.

وی ادامه داد: موضوع آب به خصوص در کشور ما و منطقه از اولویت های مهم است. ما از بعد امنیت ملی به موضوع آب توجه می کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت که نه تنها مجلس که سایر قوا و مردم به موضوع آب و شرایط محیط زیست و کمبود آب توجه دارند. ان شاءالله وزارت خارجه و سازمان های مربوطه کمک کنند که بتوانیم این مشکل و حقابه ها را پیگیری کنیم.

 نماینده زابل از پاسخ امیرعبداللهیان به صورت مشروط قانع شد

نماینده مردم زابل در مجلس به صورت مشروط از توضیحات وزیر امور خارجه در خصوص اقدامات صورت گرفته برای حقابه رودخانه‌های مرزی قانع شد.

در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی، سوال حبیب‌الله دهمرده نماینده زابل از وزیر امور خارجه درباره علت عدم اقدام جدی در رابطه با رودخانه‌های مرزی از جمله رودخانه هیرمند در دستور کار قرار گرفت.

نماینده زابل پس از استماع توضیحات امیرعبداللهیان، گفت: اگر وزیر امور خارجه قول دهد که این موضوع را با جدیت دنبال کند و رئیس مجلس شورای اسلامی نیز این موضوع را ضمانت کند، بنده سوال خود را به رأی نمی‌گذارم.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: این موضوع با جدیت دنبال خواهد شد.

 جزئیات نشست غیرعلنی مجلس/ امیرعبداللهیان: موضوع آب‌های مرزی را باید از طریق معاهدات دو جانبه پیگیری کنیم

نماینده تبریز در مجلس گفت: وزیر امور خارجه در نشست غیرعلنی مجلس عنوان کرد که ایرا و ترکیه در کنواسیون‌های مربوط به حقابه‌ها عضویت ندارند و مسائل مربوط به آب‌های مرزی‌مان را باید از طریق معاهدات دوجانبه با کشورها پیگیری کنیم.

امیرعبداللهیان: موضوع آب‌های مرزی را باید از طریق معاهدات دو جانبه پیگیری کنیم

 نشست غیرعلنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز با حضور امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه برگزار شد.

احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، ضمن اعلام این خبر افزود: در این جلسه وزیر امور خارجه توضیحاتی را در رابطه با روابط ما با کشورهای همسایه ارائه کرد.

وی گفت: آقای امیرعبداللهیان توضیحاتی را در بحث مسائل و مشکلات با بعضی از همسایه‌ها درباره آب‌های مرزی عنوان کرد که ما و ترکیه بنا به منافع‌مان عضویتی در کنوانسیون مربوط به حقابه‌ها نداریم.

نماینده مردم تبریز در مجلس اظهار داشت:‌ در حوزه آب‌های غرب کشور ما تنها باید بر قرارداد 1975 ایران و عراق تکیه کنیم و کار را از این طریق با همسایه غربی‌مان عراق مورد پیگیری قرار دهیم.

علیرضابیگی خاطرنشان کرد:‌ آقای امیرعبداللهیان همچنین عنوان کرد در مورد آب‌ های شرقی و رودخانه هیرمند باید کار را بر اساس قرارداد سال  1351 ایران و افغانستان که حقابه ایران از رودخانه هیرمند در آن قرارداد مشخص شده باید پیگیری شود.

وی افزود:‌ وزیر امور خارجه عنوان کرد ما پیگیری‌هایی در بحث حقابه خود از رودخانه هیرمند داشته‌ایم و حتی حاضر به لایروبی هیرمند با هزینه خودمان شده‌ایم اما دولت افغانستان همکاری لازم را ندارد./ منبع: فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها