فردا گزارش می‌دهد؛

بازگشت سخت به مسیر توافق

کد خبر: 1146982

100 روز از توقف مذاکرات وین گذشت و حالا اروپایی ها می گویند فضا برای از سرگیری گفتگوها محیا شده است.

بازگشت سخت به مسیر توافق

گروه سیاسی فردا: تا پیش از سفر انریکه مورا مقام ارشد اتحادیه اروپا در مذاکرات وین و امیر قطر به تهران شواهد و قرائن از قطعی شدن بن بست در مسیر گفتگوها و شکست احیای برجام حکایت داشتند اما بعد از آن با وجود مواضع متفاوت طرف‌ها، می توان روزنه‌های امیدی را برای عبور از وضعیت بن بست مشاهده کرد، بورل رییس کمیسیون سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت «مذاکرات متوقف شده احیای برجام از سر گرفته می شود، این چیزها یک شبه حل نمی شود، بیایید بگوییم مذاکرات به بن بست خورده بود و الان بن بست باز شده». سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز در توئیتی نوشت «انتظار دارم مذاکرات هسته ای ایران سریع به نتیجه برسد، یک پیشنهاد منصفانه روی میز است».

مثبت اندیشی مقامات اروپایی را مقامات تهران نیز داشتند، به طوریکه امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه دولت سیدابراهیم رئیسی در توئیتی نوشت «توافق در دسترس است اگر آمریکا تصمیم سیاسی اش را بگیرد، تماس ها ادامه دارد.»

ناخوشی روس‌‌ها از روشن شدن چراغ مذاکرات

هرچه اروپا و ایران نگاه خوشبینانه به وضعیت جدید داشتند، روس‌ها برخلاف گذشته کاملا بی‌اعتنایی پیشه کردند و حتی خیلی صریح اعلام کردند دیگر مثل گذشته برای حل مسائل فی مابین تهران و واشنگتن خود را به آب و آتش نمی زنند. اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه نوشت: «اگر تحت شرایط متفاوت دیگری بودیم، روسیه احتمالا می توانست به طرفین (ایران و امریکا) برای نهایی سازی توافق احیای برجام کمک کند، ولی اکنون نه» این نشان می دهد که برخلاف آنچه روسیه تا پیش از این اعلام می کرد مذاکرات احیای برجام را به موضوع اوکراین گره نمی زند اما حال که امید می رود یخ مذاکرات دوباره آب شود، می خواهد از برجام برای امتیازگیری از آمریکا استفاده کند.

نگاه محتاطانه کاخ سفید

در این میان آمریکایی‌ها سعی کردند به احیای مذاکرات نه خوشبین باشند و نه بدبین. خبرگزاری فرانسه از قول دولت آمریکا نوشت «احیای توافق هسته ایران، علی‌رغم سفر نماینده اتحادیه اروپا به تهران، با قطعی شدن فاصله بسیاری دارد.»

این نشان می دهد گرچه 90 درصد پرانتزهای اختلافی در متن پیش نویس سند احیای برجام برطرف شده است و تنها 6 موضوع باقی مانده اما حل همین تعداد اختلافات انگشت شمار می تواند خیلی زمان بر شود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها