موج تازه رایزنی‌ها برای از سرگیری مذاکرات/ اروپا در جست‌وجوی راه حل

کد خبر: 1147553

وزرای خارجه امریکا و تروئیکای اروپایی درباره آینده برجام گفت وگو کردند

موج تازه رایزنی‌ها برای از سرگیری مذاکرات/ اروپا در جست‌وجوی راه حل

سفر «انریکه مورا»، مسئول اروپایی هماهنگ‌کننده برجام به تهران موج تازه‌ای از رایزنی‌های دیپلماتیک میان مقام‌های کشورهای طرف برجام را آغاز کرده است. حضور مورا در تهران با انجام مذاکرات جدی و معطوف به نتیجه و همراه با ابتکارات خاص از سوی تهران همراه شد تا پیشنهادهای تازه‌ای روی میز امریکا قرار گیرد. پیشنهادهایی که اگر این کشور بسرعت پاسخگوی آنها باشد، مسئولان کشورهای طرف توافق آماده بازگشت به وین و تعیین تکلیف مذاکرات هستند. این در حالی است که به اعتقاد مقام‌های دیپلماتیک، روند مذاکرات در مسیر درستی قرار گرفته و ابتکارات خوبی هم روی میز قرار دارد.

«سرگئی یابکوف»، معاون وزارت خارجه روسیه هم با تأکید بر اینکه متن مذاکرات آماده شده است، تأکید کرد که متن موجود درخصوص برجام مورد رضایت روسیه است و در صورت اتخاذ تصمیمات سیاسی، می‌توان ظرف چند روز آینده به نتیجه رسید. در همین حال «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا نیز در حاشیه نشست وزرای خارجه ناتو با همتایان خود از تروئیکای اروپا (آلمان، فرانسه و انگلیس) در برلین درباره مذاکرات وین درباره لغو تحریم‌های یکجانبه علیه ایران رایزنی کرد. پیش‌تر «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سفر مورا به تهران را مثبت ارزیابی کرده و با بیان اینکه سفر هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا به ایران اجازه از سرگیری مذاکرات را داد، تأکید کرد که چشم‌انداز رسیدن به یک توافق نهایی وجود دارد. با وجود این «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در واکنش به سفر مورا تلاش کرد دست پیش را بگیرد و با بیان اینکه «در موقعیت فعلی، توافق فاصله زیادی با قطعی بودن دارد»، مدعی شد: «به خود ایران بستگی دارد که آیا بزودی می‌خواهد به یک توافق دست یابد یا نه. ما و شرکایمان آماده‌ایم. مدتی است که آماده‌ایم اما الان واقعاً به ایران بستگی دارد.» در همین حال سخنگوی وزارت خارجه آلمان با منصفانه خواندن پیش‌نویس موجود در مذاکرات وین گفت: «از ایران انتظار داریم که از طرح خواسته‌های فراتر از برجام بپرهیزد و نتیجه‌گیری سریعی در این گفت‌وگوها داشته باشیم.»

 اروپا در جست‌وجوی راه حل

روزنامه فایننشال تایمز پیش از سفر «مورا» به تهران گزارش داده بود که اتحادیه اروپا به دنبال راه حلی میانه در مسأله تحریم‌هایی است که امریکا باید بردارد. مذاکرات وین که در راستای لغو تحریم‌های ایران مدتی پس از روی کار آمدن دولت «جو بایدن» در امریکا آغاز شد، در پی برخی تحولات اخیر بین‌المللی از جمله بروز بحران نظامی میان روسیه و اوکراین و اختلافات تهران - واشنگتن بر سر برخی مسائل باقی‌‌مانده در مذاکرات، به مدت نامعلومی با وقفه روبه‌رو شده است. در همین چهارچوب حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران سه روز پیش در توئیتی با اشاره به سفر اخیر «مورا» به تهران و رایزنی‌هایش  با علی باقری مذاکره‌کننده ارشد ایرانی، این سفر را فرصت مجددی دانست تا دو طرف بر ابتکارات برای حل موضوعات باقی‌مانده مذاکرات وین متمرکز شوند. به گفته او توافق خوب و قابل اتکا در دسترس است اگر امریکا تصمیم سیاسی خود را گرفته و به تعهداتش پایبند باشد. علاوه بر این، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرد که مذاکرات وین به مرحله‌ای رسیده که گره‌ آن تنها با پایبندی طرف خاطی به راهکارهای منطقی و اصولی ایران باز می‌شود. به گفته دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، امریکا با بدعهدی و اروپا با بی‌عملی، فرصت بهره‌مندی از حسن‌نیت اثبات شده ایران را به نابودی کشانده‌اند، اما اگر این کشور اراده‌ای برای بازگشت داشته باشد، ایران آماده و توافق در دسترس است.

منبع: روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها