فرار به جلوی بی‌بی‌سی برای توجیه شکست پروژه آشوب/اینستا‌گرام تحت نفوذ ایران است؟!

کد خبر: 1148639

پس از اعلام رسمی حذف ارز ترجیحی و اصلاح یارانه‌ها از سوی دولت، جریان ضدانقلاب قصد داشت با موج‌سواری بر اعتراض مردم نسبت به نوع اعلام اولیه خبر جراحی اقتصادی، آشوب و اغتشاش را در کشور کلید بزند.

فرار به جلوی بی‌بی‌سی برای توجیه شکست پروژه آشوب/اینستا‌گرام تحت نفوذ ایران است؟!

در همین راستا رسانه‌های فارسی‌زبان خارج‌نشین روی ظرفیت شبکه‌های اجتماعی به عنوان ایجاد موج، حساب ویژه‌ای باز کردند. اما گفت‌وگوی رئیس‌جمهور با مردم و تبیین چرایی اتخاذ این تصمیم اقتصادی، مردم را قانع کرد که به رئیسی اعتماد کنند و در نتیجه شرایط آنطور که رسانه‌های ضدانقلاب انتظار داشتند، پیش نرفت و فضای مجازی به بستری برای ساماندهی آشوب تبدیل نشد و این رسانه‌ها در مقام توجیه شکست پروژه‌شان برآمدند.

چهارشنبه هفته گذشته (28 اردیبهشت) بود که رسانه انگلیسی بی‌بی‌سی فارسی در گزارشی مضحک با عنوان «آیا حکومت ایران در اینستاگرام نفوذ کرده است؟»، مدعی شد دلیل عدم استقبال کاربران این شبکه اجتماعی از پروژه آشوب و عدم انتشار فیلم و عکس از اعتراضات، حذف مطالب اعتراضی مردم ایران، توسط کارمندان این شبکه بوده است!

بی‌بی‌سی در گزارش خود نوشته است: همزمان با اعتراض‌های اخیر در ایران، بعضی از کاربران اینستاگرام و فیسبوک گزارش داده‌اند که پست‌های‌شان درباره اعتراضات در این شبکه اجتماعی حذف شده است. بی‌بی‌سی به روایت‌هایی دست پیدا کرده که از احتمال «نفوذ» طرفداران حکومت ایران به شرکتی به نام تلاس اینترنشنال خبر می‌دهد؛ شرکتی که مسؤول اصلی رسیدگی به محتوای اینستاگرام و فیسبوک است.

این رسانه انگلیسی به نقل از ۲ کارمند ناشناسی که به عنوان منبع آگاه از آنها یاد کرده، مدعی شده است که در بخش ایرانی شرکت مذکور، ۲۵۰ الی ۳۰۰ نفر کار می‌کنند که بیشتر آنها دانشجویان ایرانی هستند که تازه به آلمان رفته‌اند. همچنین تنها حدود ۱۰ درصد پست‌هایی که توسط اینستاگرام پاک می‌شوند، کنترل می‌شود و در نتیجه این امکان وجود دارد که کارمندانِ ایرانی تعداد زیادی از آنها را به صورت سلیقه‌ای پاک کنند!

بی‌بی‌سی در ادامه از قول یکی از منابع آگاه خود می‌نویسد: چیزی که من خودم شاهدش بودم، این است که کسانی، چه در سطح پایین و چه در مقام‌های بالاتر، به قول خودشان طرفدار حکومت هستند و می‌شود فهمید که از طرف حکومت خط‌هایی می‌گیرند و کارهایی انجام می‌دهند. من خودم می‌توانم بگویم چند نفر را به چشم دیدم... . نیروهایی را در شرکت ما دارند که سعی می‌کنند سیاست‌ خودشان را پیش ببرند. در ایران هم می‌دانیم نیروهایی هستند که پول می‌گیرند تا یک پست را فله‌ای ریپورت کنند.

اما چرا این ادعای بی‌بی‌سی از یک توجیه مضحک برای شکست خود و سایر رسانه‌های ضدانقلاب فراتر نمی‌رود؟

بی‌بی‌سی در حالی مدعی است کارمندان ایرانیِ اینستاگرام با خط‌گیری از ایران اقدام به حذف مطالب اعتراضی علیه جمهوری اسلامی می‌کنند که از دی‌ماه سال 1398 تاکنون، اغلب مردم ایران طعم حذف مطالب و حتی بسته شدن حساب خود در اینستاگرام را چشیده‌اند. پس از شهادت سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی به دست آمریکا، اینستاگرام هر نوع مطلبی که حاوی تصاویر شهید سلیمانی و اعتراض به اقدام تروریستی ایالات متحده بود را بشدت سرکوب می‌کند. همچنین اینستاگرام انتشار اخباری که در محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی در این شبکه منتشر می‌شود را تحمل نکرده و به حذف مطالب دست می‌زند. سپاه و مقاومت لبنان نیز از جمله خط قرمزهایی به شمار می‌روند که هر گونه تولید محتوایی در رابطه با آنها، واکنش این شبکه اجتماعی را در پی دارد. برخلاف ادعای بی‌بی‌سی مبنی بر نفوذ ایران در اینستاگرام، مردم ایران بیشترین خسارت را از سوی این شبکه متحمل شده و در برخی موارد مجبور به فعالیت با نام کاربری دیگری شده‌اند تا دوباره حساب کاربری خود را از دست ندهند. جدای از همه اینها، بنا به گزارش خود بی‌بی‌سی، شرکت متا، صاحب اینستاگرام در جواب به ادعای رسانه انگلیسی در ارتباط با احتمال نفوذ ایران در اینستاگرام پاسخ داده که قوانین این شرکت بسیار دقیق بوده و عملکرد کارکنانش را به دقت بررسی می‌کند تا خطایی انجام نشود و عملاً ادعای نفوذ ایران در اینستاگرام منتفی است.

منبع: وطن‌امروز

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها