امیدواری المانیتور، تکذیب روایت الجزیره

کد خبر: 1148921

المانیتور از افزایش احتمال احیای برجام خبرداده، کمال خرازی هم سفر مورا را مثبت دانسته و همزمان خطیب زاده روایت الجزیره از دیدار امیر قطر با رهبر انقلاب را تکذیب کرده است

امیدواری المانیتور، تکذیب روایت الجزیره

با وجودی که 90 درصد پرانتزهای اختلافی در پیش نویس احیای برجام برطرف شده و به نظر می رسد تهران برای از سرگیری مذاکرات وین به اروپا چراغ سبز نشان داده اما آمریکا برای بازگشت به میز مذاکرات، خیلی مشتاق نشان نمی دهد. با این حال، اروپا خیلی تلاش دارد چراغ مذاکرات وین را دوباره روشن کند و سفر اخیر مورا به تهران نیز امیدها را در این حوزه افزایش داده است. وبگاه «المانیتور» نوشت: سفر هفته گذشته «انریکه مورا» مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای اتحادیه اروپا به تهران و دیدار او با مقامات ارشد ایرانی، جان تازه ای به امکان احیای برجام بخشیده است. دیدار مورا از تهران همزمان با سفر «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر به تهران بود. یک دیپلمات خارجی مستقر در تهران به المانیتور گفت که اولین روز سفر مورا - از جمله دیدار او با علی باقری کنی معاون وزیر امور خارجه ایران - دلگرم کننده نبود. با این حال «روز دوم به نظر می رسد همه چیز تغییر کرده است و ایرانی ها پیشنهادهایی به مورا داده اند.» به  ادعای المانیتور، «مسئله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیشنهاد جدید محوریت ندارد اما مسائل دیگری با اولویت بیشتری وجود دارد.» در این بین، محمدحسن آصفری درباره آینده مذاکرات برجامی گفت: بایدن پیش از انتخابات کنگره مجبور است با ایران به یک توافقی درباره برجام برسد. فرهیختگان، سیاستمداران و اصحاب رسانه در آمریکا منتظرند ببینند تکلیف مذاکرات دولت واشنگتن با ایران چه خواهد شد. آصفری با بیان این که حداقل امکان یک توافق موقت پیش‌بینی می‌شود، افزود: احتمال می دهم نیمه دوم خرداد امکان شروع دوباره مذاکرات ایران با آمریکایی ها و اروپایی ها فراهم   شود. افزون بر این، احمد بخشایش اردستانی در گفت و گو با خبرنگار فردا درباره تبعات از بین رفتن برجام اظهار کرد: گفت و گوها برای احیای برجام استمرار پیدا می کند چون اروپا به ثبات منطقه خاورمیانه و انرژی ایران نیاز دارد. از این رو حتی اگر مذاکرات دو سال به طول بینجامد ولی به نتیجه برسد و ایران و آمریکا با هم به یک توافقی دست یابند، این اتفاق مطلوب اروپا خواهد بود. وی با اشاره به اختلافات بین روسیه و اروپا در موضوع اوکراین افزود: روسیه برای آن که اروپایی ها را تحت فشار بگذارد، بحث تحریم آن ها را دنبال خواهد کرد بنابراین به نفع اروپاست تا انرژی مورد نیازش را از ایران تهیه کند تا اهرم فشار روسیه ناکارآمد شود. همزمان، «سید کمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در نشست ایران و جهان عرب در دوحه حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت. وی در پاسخ به سؤالی درباره برجام تصریح کرد: ما بدون وابستگی به بیگانه به فناوری هسته‌ای دست یافته‌ایم و توسعه فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز بومی را جزو منافع ملی‌مان می‌دانیم. دیگران مجاز نیستند تعیین کنند ایران حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را دارد یا خیر. ایران بارها اعلام کرده که فقط قصد بهره‌برداری صلح آمیز از انرژی هسته‌ای را دارد. در مذاکرات فعلی بین ایران و کشورهای غربی موضوعات کمی باقی مانده است که باید حل شود. مورا، فرستاده ویژه اتحادیه به تازگی به ایران آمد و راه ادامه مذاکرات هموار شد.

ماجرای نقل‌قول غلط از الجزیره

از سوی دیگر، در یکی دو روز گذشته با ارجاع به یک خبر شبکه الجزیره درباره دیدار اخیر امیر قطر با رهبر انقلاب، این ترجمه از خبر مذکور دست به دست می‌شود که وزیر خارجه قطر گفته است رهبری ایران به هیئت قطری اعلام کرده که «آماده سازش درباره پرونده ایران است». در همین باره خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه به تسنیم  گفت: اولاً چنین روایتی از دیدار کاملاً غلط است و ثانیاً به‌نظر می‌رسد حتی در ترجمه از الجزیره هم دقت کافی صورت نگرفته   و یک شیطنت‌ رسانه‌ای و تبلیغاتی در میان است. وی گفت: رهبر معظم انقلاب هیچ سخنی از سازش به میان نیاورده‌ بلکه به امیر قطر فرمودند: «ما همیشه گفته‌ایم که مذاکرات باید نتیجه‌دار باشد نه وقت تلف‌کردن. آمریکا‌یی‌ها می‌دانند که برای این کار باید چه اقدامی انجام بدهند.» خطیب‌زاده تأکید کرد: از مضمون فرمایش رهبر معظم انقلاب کاملاً مشخص است که توپ در زمین آمریکاست که باید برای اجرای تعهداتش تصمیم سیاسی عاقلانه بگیرد. تسنیم نوشت: سایر مقامات ایران نیز بار دیگر تأکید کرده‌اند ایران همچون گذشته به‌دنبال رسیدن به توافق منصفانه‌ای است که آمریکا را به اجرای تعهداتش در برجام برگرداند، با این حال ماه‌ها و سال هاست که دولت آمریکا با زیاده‌خواهی و دبه‌های متعدد از بازگشت به تعهداتش طفره می‌رود.

منبع: خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها