فائزه هاشمی: موسوی خوئینی‌ها خاطرات پدرم را تکذیب می‌کرد

کد خبر: 1149015

فائزه هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگو با سایت «خبرسراسری» گفت: در زمان حیات بابا آقای رضایی در نحوه پایان جنگ مطالبی گفتند و نامه خودشان را منکر شدند اما بابا نامه را منتشر کرد. کم نیستند افرادی که تمایل به بیان تاریخ بصورت دیگری دارند که گاهی در تعارض با این کتاب‌های خاطرات قرار می‌گیرد.

به گزارش سایت فردا، فائزه هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگویی با سایت «خبرسراسری» درباره خاطرات پدرش سخن گفته است. او در جایی از این گفت‌وگوی تفصیلی در پاسخ به این پرسش که آیا افرادی بوده‌اند که خاطرات آقای هاشمی را تکذیب کرده باشند، می‌گوید: «یکی از آنها آقای موسوی خوئینی‌ها بوده است؛ در حالی که در زمان حیات ایشان فرصت تکذیب وجود داشت. در زمان حیات بابا نیز آقای رضایی در نحوه پایان جنگ مطالبی گفتند و نامه خودشان را منکر شدند اما بابا نامه را منتشر کرد. کم نیستند افرادی که تمایل به بیان تاریخ بصورت دیگری دارند که گاهی در تعارض با این کتاب‌های خاطرات قرار می‌گیرد».

فائزه هاشمی همچنین در توضیح اینکه آیا هاشمی برای رعایت بحث‌های امنیتی از گفتن برخی مطالب صرف نظر کرده یا نه، بیان کرده است: «فکر می‌کنم بله، مثلا فلان فرد یا فلان مقام آمد و گزارش داد ولی محتوای گزارش نیست یا خیلی کلی و بدون جزئیات به آن پرداخته شده است. تا جایی که به خاطر دارم مصالح کشور در نظر بوده تا مصالح شخصی».

این فعال سیاسی همچنین درباره میزان سانسور خاطرات هاشمی هم توضیح داده است: «تا آخرین کتاب که خاطرات سال 1377 بود به‌نظرم سانسوری وجود نداشت. کتاب‌ها در زمان حیات بابا و چه بعد از آن پس از آماده‌شدن و قبل از چاپ برای رهبر انقلاب فرستاده می‌شد، چگونه مورد بررسی قرار می گرفت نمی‌دانم ولی تغیی@‌ری در کار نبود. این اولین‌بار است که دچار سانسور شده است. سال 78 وقایع زیادی دارد از جمله برخورد با آقای کرباسچی، تعطیلی روزنامه زن و در این مورد خاطرات مامان و نامه‌ای که برای رهبر انقلاب می نویسد و پاسخ ایشان، حوادث کوی دانشگاه و وقایع مجلس ششم که احتمالا نکات مهمی در هر کدام از اینها و سایر وقایع برای مقامات وجود داشته که اقدام به چنین کاری کرده اند. بنظرم نسبت به چاپ این کتاب با این سانسورها، حتی اگر مواردی بی‌اهمیت باشد که نیست، باید با تعمیق بیشتری تصمیم گرفت و عجله نکرد. ترجیح این است که صبر کرد و در شرایط بهتری کتاب کامل را چاپ کنیم تا تاریخ واقعی به‌دست مردم برسد و ما بعنوان وراث ایشان به وظیفه خودمان درست عمل کنیم. آیا این کار خیانت به تاریخ بعنوان هویت ملی ما نیست؟ ضمن اینکه می تواند اعتماد عمومی به این کتاب‌ها در این مورد و در آینده را نیز خدشه دار کند. ولی حالا مخاطبین نمی‌دانند کدام بخش از کتاب واقعی است و نسبت به کل این کتاب و کتاب‍های آتی با شک و تردید نگاه می‌کنند، و این اعتبار کتاب را کاهش می‌دهد؛ بنابراین بهتر است کتاب واقعی را منتشر کنیم یا با انتشار بیانیه‌ای دلایل عدم انتشار را صادقانه بیان کنیم و منتظر فرصت یا دنبال روش‌های دیگری برای انتشار باشیم».

فائزه هاشمی همچنین در پاسخ به این پرسش که خاطرات تا چه زمانی ادامه داشت، گفته که «به‌نظرم تا شب قبل از روز فوت بابا ادامه یافت».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها