امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با «فردا»:

رویارویی چین و آمریکا حتمی است

کد خبر: 1149104

امیرعلی ابوالفتح گفت: اکنون در میانه جنگ جهانی سوم هستیم زیرا مفهوم جنگ جهانی با آنچه در قرن بیستم شاهد بودیم، فرق کرده است.

رویارویی چین و آمریکا حتمی است

گروه سیاست سایت فردا: تنش میان آمریکا و چین بالا گرفته است و باتوجه به سخنان اخیر بایدن هیچ بعید نیست تایوان بهانه تقابل آشکار این دو کشور باشد.

امیرعلی ابوالفتح، کارشناسان مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «اگر اسناد بالادستی آمریکا را مطالعه کنید، در می‌یابید که تقابل بین آمریکا و چین اجتناب‌ناپذیر است و رویارویی این دو کشور حتمی است. تفکری در آمریکا هست که ملت آمریکا، برگزیده خدا هستند. این تفکر به نوعی استثناگراست؛ به این معنی که آمریکا رسالتی تاریخی در جهان دارد تا به زعم خودشان ملت‌های دیگر را به خیر برسانند. وقتی قدرتی در جهان شکل می‌گیرد که از یکه‌تازی آمریکا بکاهد، این کشور سعی می‌کند آن قدرت را ضعیف کند تا وجه استثنایی‌بودن آمریکا حفظ شود».

او ادامه داد: «اکنون می‌بینیم که اقتصاد چین روزبه‌روز قوی‌تر می‌شود و در چنین شرایطی و با طرز تفکری که در آمریکا وجود دارد، تقابل این دو کشور حتمی است. آمریکا علاوه بر بحث‌های اقتصادی نگرانی‌های سیاسی هم دارد؛ به این معنی که تصور می‌کند نوع نظام سیاسی چین ممکن است مورد توجه دیگر کشورها قرار بگیرد و در آن شرایط دیگر نظام لیبرال‌دموکراسی خود بر کشورهای دیگر تأثیرگذار نباشد».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «در این میان هر رخدادی می‌تواند مقدمه تقابل چین و آمریکا باشد؛ البته چین نمی‌خواهد شرایطی مانند روسیه را تجربه کند که وارد یک جنگ تمام‌عیار بشود. چین به نوعی صبر می‌کند تا خود تایوان در شرایط اقتصادی و سیاسی پیش‌آمده ناچار به پیوستن شود. در این بین آمریکا مدام چین را تحریک می‌کند تا این کشور وارد جنگ شود؛ همان شرایطی که بر روسیه به وجود آورد و آن قدر روسیه را با اقداماتی تحریک کرد که ناچار به حمله به اوکراین شد».

او در ادامه خاطرنشان کرد: «قطب اقتصادی‌بودن چین برای آمریکا خوشایند نیست اما این فقط یک وجه ماجراست. ببینید ژاپن یک غول اقتصادی است اما از نظر سیاسی قدرت آمریکا را پذیرفته یا آلمان هم به همین شکل است و مشاهده می‌کنیم که آمریکا با چنین کشورهایی که گرچه از نظر اقتصادی بسیار قدرتمند هستند اما از نظر سیاسی پیرو آمریکا محسوب می‌شوند، مشکلی ندارد. آمریکا می‌ترسد که چین نظام سیاسی دلخواهش را برهم بزند و علاوه بر مسئله اقتصاد تقابل قدرت سیاسی هم در میان است».

ابوالفتح در پایان درباره اینکه آیا در آینده شاهد جنگ جهانی سوم خواهیم بود، گفت: «اکنون در میانه جنگ جهانی سوم هستیم. مفهوم جنگ جهانی با آنچه در جنگ اول و دوم جهانی در قرن بیستم دیدیم، فرق کرده است. امروز دیگر جنگ جهانی با تلفات بسیار انسانی و استفاده از بمب‌های بسیار رخ نمی‌دهد. آمریکا در مقطع کنونی نوعی جنگ جهانی قرن بیست‌ویکم را پیش می‌برد؛ با ابزارهایی مانند تحریم که حتی ابعاد و پیامدهایش از جنگ‌های سنتی هم برای کشورها بیشتر است. امروز ابزارها و شیوه‌های جنگ کاملا فرق کرده است».

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها