«فردا» گزارش می‌دهد

بدبینی رسانه‌ها به آینده مذاکرات

کد خبر: 1150169

نگاهی به روزنامه‌های امروز نشان می‌دهد که رسانه‌ها از چپ و راست امیدی به احیای برجام نداشته و مذاکرات جاری را با عینک بدبینی می‌نگرند.

بدبینی رسانه‌ها به آینده مذاکرات

گروه سیاست سایت فردا- مذاکرات هسته‌ای در وین اگرچه به صورت حضوری در دو ماه گذشته ادامه نیافته اما متوقف هم نشده و مسئولان امر در تیم دیپلماسی کشورمان همواره با اشاره به اینکه توپ در زمین آمریکایی‌ها است، از باز بودن مسیر توافق گفته و امیدوارانه به موضوع می‌نگرند. فضای رسانه‌ای اما متفاوت است و نگاهی به روزنامه‌های امروز نشان می‌دهد که رسانه‌ها از چپ و راست امیدی به احیای برجام نداشته و مذاکرات جاری را با عینک بدبینی می‌نگرند.

مثلا روزنامه اصلاح طلب آرمان ملی مدعی شده: به‌رغم امیدواری‌های اندک پس از سفر اخیر انریکه مورا به تهران، ظاهرا قرار نیست قفل مذاکرات شکسته شده و طرفین به توافقی مرضی‌الطرفین (برد-برد) دست یابند. هفته گذشته جوزف بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا سفر دو روزه معاون خود انریکه مورا به تهران بیشتر از حد انتظار توصیف و ادعا کرده بود گفت‌وگوهای قفل شده دوباره بازگشایی شده‌اند.

این روزنامه ادامه داده: رابرت مالی در جمع سناتورهای آمریکا شانس شکست مذاکرات را بیشتر از موفقیت آن و احتمال توافق اتمی با ایران را بسیار ضعیف دانست و تصریح کرد: اگر ایران بر خواسته‌های فرابرجامی خود پافشاری کند، ما همچنان آن‌ها را رد خواهیم کرد و به این ترتیب، توافقی در کار نخواهد بود.

روزنامه اصولگرای «وطن امروز» نیز به همین اندازه بدبین است و نوشته: «دولت بایدن گام‌های خود برای به شکست کشاندن پروژه احیای برجام را سرعت بخشیده است. همان‌طور که هفته گذشته برخی دیپلمات‌های اروپایی نسبت به انداختن مذاکرات وین در مسیر شکست توسط دولت آمریکا ابراز نگرانی کرده و حتی هشدار داده بودند، نماینده امور ایران در دولت بایدن و رئیس تیم مذاکره‌کننده آمریکا در وین با گفتن اینکه شانس شکست مذاکرات بیشتر از موفقیت آن است بر آن نگرانی‌ها صحه گذاشت.»

این روزنامه اضافه کرده که دولت بایدن برای آنکه نشان دهد عزم خود برای به شکست کشاندن احیای برجام را جزم کرده است اقدام به وضع تحریم‌های جدید نفتی علیه ایران کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا اسامی ۱۰ تن با تابعیت‌های کشورهای مختلف از جمله ایران و ۹ شرکت را به بهانه همکاری با سپاه پاسداران و فروش نفت ایران در فهرست تحریمی خود قرار داد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها