امیر دریادار موسوی: پایگاه‌های سرّی ارتش برون مرزی و بسیار ویژه است

کد خبر: 1150387

معاون عملیات ارتش با اشاره به قدرت پهپادی ایران گفت: ماموریت‌های که بر عهده پایگاه‌ها سرّی ارتش قرار داده می‌شود بسیار ویژه و عمدتاً برون مرزی است.

امیر دریادار موسوی: پایگاه‌های سرّی ارتش برون مرزی و بسیار ویژه است

امیر دریادار سید محمود موسوی معاون عملیات ارتش جمهوری اسلامی ایران شامگاه شنبه 7 خردادماه در برنامه صف اول شبکه خبر که با موضوع توان پهپادی ارتش و پایگاه سری پهپادی 313 ارتش برگزار شد، اظهار داشت: این پایگاه‌ها و پایگاه‌های مشابه این پایگاه در نقاط مختلف کشور استقرار داشته و مدت‌هاست که عملیاتی هستند و مورد استفاده و بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

وی افزود: در بازدید از پایگاه پهپادی 313، ریاست ستاد کل نیروهای مسلح قصد داشت تا از میزان آمادگی عملیاتی سامانه ها و پهپادهای مستقر در یکی از این پایگاه ها را ارزیابی کند. البته گزارش های بهره‌برداری، استفاده و به‌کارگیری این پهپادها از طریق سلسله مراتب به استحضار ایشان می‌رسد.

معاون عملیات ارتش با بیان اینکه ستاد کل نیروهای مسلح در جریان تمام ماموریت های ابلاغی به این پایگاه ها است، گفت: حضور فیزیکی سرلشکر باقری در این پایگاه و ارزیابی قابلیت‌ها و توان عملیاتی پهپادهای حاضر هدف او بود. باید اشاره کنیم که بازدید رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از این پایگاه به صورت غیر مترقبه بود.

وی ادامه داد: همه پهپادهای مستقر در این پایگاه مسلح و آماده اجرای ماموریت بودند و اگر همان لحظه نیز ماموریتی به آن ها ابلاغ می‌شد، آماده عملیات بودند. این نشان از آماده به کار بودن پایگاه پهپادی مذکور است.

دریادار موسوی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا پایگاه پهپادی 313 یک پایگاه زیرزمینی است، تصریح کرد: نوع پهپادهای مستقر در این پایگاه با سایر پهپادها متفاوت است.

معاون عملیات ارتش تصریح کرد: نوع پهپاد‌های مستقر در این پایگاه با پهپاد‌های معمولی متفاوت هستند. این پهپادها، پهپاد‌هایی هستند که قادرند تا مأموریت‌های راهبردی و اثرگذار برای کسب برتری در صحنه نبرد و ضربه زدن به منافع اصلی دشمن را اجرا کنند.

وی افزود: به همین دلیل، این پرنده‌ها را در مناطقی امن مورد استفاده قرار می‌دهند و مستقر می‌کنند که به کارگیری پهپاد‌های چرخدار و پهپاد‌هایی که از روی لانچر به پرواز در می‌آیند را داراست.

معاون عملیات ارتش با اشاره به توان پهپادی ارتش خاطرنشان کرد: سایر پهپاد‌هایی را نیز در اختیار داریم که الزامی برای نگهداری آن‌ها در چنین پایگاه‌هایی نداریم و در حال انجام ماموریت‌های روتین خود هستند. ماموریت‌های ابلاغی به این پایگاه ها، ماموریت‌های ویژه و برون مرزی با اهداف خاص هستند. در این راستا، چنین پرنده‌هایی را در یک مکان امن و به دور از دید دشمنان نگهداری می‌کنند تا ماموریت‌های آن‌ها مخفی بماند.

وی ادامه داد: د ر گذشته پهپادها به عنوان اهداف توپخانه‌ای استفاده می شدند. اما امروز پرنده های بدون سرنشین راهبردی در اختیار داریم که قادر هستند تا اهداف دوردست را به راحتی شناسایی کرده و مورد اصابت قرار بدهند. امروز به پتانسیلی رسیدیم که می‌توانیم پرنده‌های با سرنشین و جنگنده‌های بسیار پیشرفته تولید کنیم./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها