نوروزی: قصور شهرداری آبادان محرز است /حتی دادستانی باید مجازات شوند

کد خبر: 1150949

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، قصور شهرداری آبادن در فرو ریختن ساختمان متروپل را محرز دانست و گفت: همه مسببان حادثه در شهرداری، فرمانداری، استانداری و حتی دادستانی باید مجازات شوند.

نوروزی: قصور شهرداری آبادان محرز است /حتی دادستانی باید مجازات شوند

حجت الاسلام حسن نوروزی درباره فروریختن ساختمان متروپل در شهرآبادان و لزوم رسیدگی حقوقی و قضایی به این موضوع گفت: این ساختمان در مرکز شهر بنا شده است و لازم بود پیش از این مهندسان ناظر و معاون عمرانی شهرداری به این موضوع دقت کرده و افرادی که جواز و پایانکار ساختمان را امضاء کردند،‌ همه موارد مهندسی و استحکامات را در نظر می‌گرفتند.

نایب رییس دوم کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی افزود: در نحوه اعطای جواز مشخص است که خارج از عرف و منطق شهرسازی و نظام مهندسی مجوزها داده شده و  مهندس شهرسازی، مهندس عمران و مهندس ناظر و دیگر عواملی که در این پروژه نقش داشتند به نحوی مقصرند.

 نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس با بیان اینکه باید مقصران این حادثه مجازات شوند، اظهار داشت: به عبارتی همه آنهایی که در این واقعه مقصر بودند باید خطای انجام شده را جبران کنند و اولیای دم می‌توانند در این باره شکایت کرده و شکواییه‌ای برای دادسرای آبادن تنظیم و ارائه دهند.

وی تاکید کرد: در این موضوع علاوه بر مسئولان مهندس و عمران، حتی اگر دادستان به عنوان مدعی العموم متوجه این خلاف شده است یا معاون عمرانی استانداری اگر متوجه عملکرد خلاف این ساخت و ساز شده است و برخوردی نداشته است،‌ به نحوی مقصر هستند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه باید پرونده حادثه متروپل آبادن به قاضی متدین،‌ حاذق و کارکشته سپرده شود، یادآور شد: باید عمق این فاجعه مورد بررسی قرار بگیرد و حق مردم و خانواده‌های قربانیانی که زیر آوار ماندند و کسبه و مردمی اطراف ساختمان که دچار خسران شدند، باید به درستی ادا شود.

نوروزی درباره اینکه آیا قتل شبه عمد یا عمد در حادثه متروپل رخ داده است، گفت: باید در این پرونده قاضی اندیشمند و روشنفکر ورود کند تا عمد یا شبه عمد بودن حادثه را تشخیص داده و رصد کند و نوع بررسی عالمانه او همه موارد را روشن خواهد کرد.

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه بازپرس ویژه پرونده متروپل هم باید از سابقه کاری بالایی برخوردار باشد، افزود: اگر خوزستان قاضی حاذق دارد که باید از او استفاده کرد در غیر این صورت از قاضی حاذق در شهرهای همجوار یا تهران و قم در پرونده بهره جست تا پرونده به صورت دقیق و درایت کامل به سرانجام برسد.

وی درباره نقش مسوولان سابق استانداری خوزستان در حادثه متروپل اظهارداشت: ما مسوولیتی در پرونده نداریم و نمی‌توانیم در این باره نظر بدهیم. اما به عنوان یک قاضی و حقوقدان پیشنهاد می‌شود جمعی برای این پرونده انتخاب شوند که از توانایی و درایت بالایی برخوردار باشند.

این نماینده مجلس درباره راهکارهایی برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی گفت: اینکه گفته شود شهرداری به عنوان نهاد عمومی غیردولتی هرکاری می‌تواند انجام دهد، درست نیست. چرا که شهرداری‌ها در زمان گرفتن بودجه و در بخش تملک دارایی‌ها مدعی دولتی بودن هستند ولی برای انجام کارهای مربوط به شهرداری و ساخت و ساز ادعای غیردولتی بودن دارند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: برای جلوگیری این اتفاق باید استاندار و معاون استانداری بر شهرداری‌ها مسلط شده و شهرداری‌ها در همه مسائل از جمله کمیسیون ماده ۱۰۰،  کمیسیون ماده ۹۹،  طراحی ساختمانی و نماهای شهری با  معاونت استانداری و معاونت وزارت راه و شهرسازی همراه شده و امور را به سرانجام برسانند.

وی تاکید کرد: هر روز نمونه‌های مختلفی شبیه متروپل‌ها ساخته می‌شود ولی مردم از قانون کم خبر هستند و در این باره اعتراض نمی‌کنند. از طرفی شهرداران به زمین‌های کشاورزی و منابع طبیعی در شهرهای مختلف بدون انجام کارشناسی جواز می‌دهند. همچنین شهرداران حتی در پرداخت حقوق‌ها ضابطه مند نیستند و سلیقه‌ای عمل می‌کنند که همه این موارد خلاف است.

نماینده مردم بهارستان و رباط کریم تاکید کرد: حتی در برخی شهرداری‌ها، اقوام خود را در پست‌های مختلف قرار داده و در واقع خلاف‌هایی خود را از طریق فامیل‌هایی که منصوب کردند، پیش می‌برند.

نوروزی با بیان اینکه شهرداری‌ها به عنوان یک قدرت در کشور هر کاری در استان‌های کشور انجام می‌دهند، خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها به نظرات راه و شهرسازی، معاونت‌های عمرانی و ادارت کل شهرسازی بی توجه هستند. حتی به معاون عمرانی وزیر کشور هم توجه ندارند که چنین رویکرد به وقوع بحران‌هایی نظیر متروپل ختم می‌شود.

منبع: ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها