«فردا» گزارش می‌دهد

پازل فشار

کد خبر: 1151173

اینکه گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به قطع‌نامه ختم می‌شود یا نه محل اختلاف نظر تحلیلگران است اما اتفاق نظر آنها آنجاست که این گزارش را عاملی برای افزایش فشار به ایران و اثرگذاری از این طریق بر مذاکرات هسته‌ای تلقی می‌کنند.

پازل فشار

گروه سیاست سایت فردا- انتشار کلیاتی از گزارش آژانس در برخی رسانه‌های غربی موجب بروز گمانه‌ها و جوسازی‌های تازه‌ای علیه ایران شد تا احتمالا این فضاسازی‌ها بتواند در نشست فصلی آژانس موثر واقع شود.

در این رابطه روزنامه شرق به نقل از حقوق‌دان حوزه بین‌الملل نوشته: با توجه به فضای کنونی که آمریکا اقدامات معناداری علیه ایران در هفته گذشته انجام داده است و از طرف دیگر شاهد تحرکات اسرائیل ضد امنیت هستیم، صدور قطع‌نامه علیه ایران بسیار بالاست.

یوسف مولایی معتقد است: بعد از بن‌بست مذاکرات و شدیدترشدن اختلاف‌های تهران – واشنگتن، شاهد فضایی هستیم که به نظر می‌رسد احتمال شکست مذاکرات قوی‌تر از موفقیت آن باشد. بنابراین به نظر من آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با درک چنین فضایی، یا از ادامه مذاکرات ناامید شده و سعی کرده است با این دو گزارش خود به جمهوری اسلامی ایران فشار بیاورد تا درخصوص مواضع و خطوط قرمز خود انعطاف نشان دهد یا در یک سناریوی بدبینانه، آژانس از اساس با این برداشت که مذاکرات به شکست کامل رسیده است، تلاش دارد با این گزارش‌ها زمینه را برای صدور قطع‌نامه علیه ایران در نشست شورای حکام فراهم شود.

این تحلیل از رفتار آژانس اما به روزنامه اصلاح‌طلب شرق محدود نیست و در جناح مقابل نیز همین دیدگاه وجود دارد. شاهد آنکه روزنامه اصولگرای «وطن امروز» امروز نوشته: « یک هفته مانده به برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گزارش ضدایرانی رئیس این نهاد در رسانه‌ها منتشر شد؛ گزارشی که می‌تواند یک حربه فشار علیه ایران و امتیازی برای آمریکا به حساب آید. »

در این گزارش آمده است: «

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را می‌توان گروکشی رافائل گروسی علیه کشورمان به نفع آمریکا دانست. لحن و ادعاهای گزارش و به موازات آن زنده نگه داشتن احتمال صدور قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آن هم در شرایطی که آینده برجام وابسته به تصمیم سیاسی کاخ سفید است، امتیاز آژانس به واشنگتن برای افزایش فشار به تهران در راستای تحمیل یک توافق ضعیف و حداقلی است. 
مانور آژانس بر افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده از سوی ایران در حالی است که آمریکا با خروج از تعهدات توافق شده در برجام و بلاموضوع کردن این توافق، مقدمات تغییر رفتار ایران را فراهم کرد. رکود و توقف مذاکرات در 2 ماه گذشته در شرایطی است که به گفته مقامات آمریکایی احتمال توافق به کمترین سطح ممکن رسیده است. در چنین موقعیتی فشار به ایران برای کوتاه آمدن از شروط خود مطلوب‌ترین سناریو برای طرف آمریکایی است. »

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها