واکنش بهارستانی ها به دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران

کد خبر: 1151292

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی در مجلس شورای اسلامی فرمایش رهبر انقلاب را معیار و نقشه راه در مسیر مجلس خواند و گفت: اگر در انتصاب مدیران اجرایی دخالت شود آسیب‌های فراوانی به‌دنبال دارد که مهمترین آن تعارض منافع است.

واکنش بهارستانی ها به دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی در مجلس شورای اسلامی فرمایش رهبر انقلاب را معیار و نقشه راه در مسیر مجلس خواند و گفت: اگر در انتصاب مدیران اجرایی دخالت شود آسیب‌های فراوانی به‌دنبال دارد که مهمترین آن تعارض منافع است.

علی حدادی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره تاکید رهبری بر عدم دخالت نمایندگان بر انتصاب مدیران اجرایی گفت: فرمایش رهبر انقلاب برای ما معیار و نقشه راه اصلی در مسیر مجلس است و نخستین وظیفه ما در مجلس قانونگذاری است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی در مجلس شورای اسلامی افزود: همانطور که رهبری انقلاب هم تاکید کردند، نمایندگان در مجلس تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا در راستای تنقیح ، اصلاح قوانین و رفع موانع، وظایف خود را انجام دهیم.

حدادی عنوان کرد: وظیفه سنگین و اصلی نمایندگان مجلس نظارت میدانی یا نظارت بر مجموعه‌هایی است که قانونگذار مشخص کرده است. نظارت زمانی اثرگذار است که تعارض منافع وجود نداشته باشد. قانون مدیریت تعارض منافع در مجلس یازدهم به تصویب رسید.

حدادی خاطرنشان کرد: تمام تلاش نمایندگان بر کارآمدسازی نظام دینی است و این زمانی محقق می‌شود که قوه مقننه،به وظایف خود در تنقیح و اصلاح قوانین عمل کرده و  رفع موانع نظارت میدانی را در دستور کار قرار دهند. لذا همه ما موظف هستیم نسبت به این موضوع که نماینده به هیچ وجه نباید نسبت به انتصابات دخالت نکند، دقت نظر داشته باشیم.

نماینده مردم طالقان، نظرآباد، ساوجبلاغ در مجلس خاطرنشان کرد: مصداق‌های فراوانی وجود دارد که در این دولت و دولت‌ قبل افرادی را به‌کار می‌گیرند که کارآمد نیستند و کارآیی لازم را ندارند. در این صورت نماینده مجلس وظیفه دارد به وزیر، مدیرکل و استاندار و هر یک از مسولین تذکر درست، جامع، متقن بدهد زیرا این اقدام آثار و تبعات بسیار خوبی دارد.

حدادی یادآور شد: از طرفی اگر در انتصاب مدیران اجرایی دخالت شود آسیب‌های فراوانی به‌دنبال دارد که مهمترین آن تعارض منافع است که مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:رهبر انقلاب برای حفظ جایگاه قوا به عدم دخالت در انتصابات تاکید دارند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید رهبر معظم انقلاب برای عدم دخالت نمایندگان در انتصابات را حفظ جایگاه قوا دانست و گفت: این رویکرد سبب تداوم نظارت نماینده و پاسخگویی مسئولان خواهد بود.

حجت الاسلام حسین میرزایی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا، درباره تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر عدم دخالت نمایندگان در انتصابات گفت: مجلس وظایف نظاراتی در اجرای قانون دارد و در عین حال نظارت با دخالت متفاوت است. دخالت آنجا است که نیروی اجرایی کشور نتواند آزادنه  فرد مورد نظر خود را برای مسئولیتی بگمارد و برای عملکردش از وی بازخواست کند.

وی ادامه داد:به عبارتی اگر نمایندگان مجلس در انتصابات دخالت کنند، مسوولان اجرایی می‌توانند مدعی شوند که پاسخی برای عملکرد فرد سفارش شده ندارند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: وقتی نمایندگان مجلس در انتصابات دخالتی نداشته و فقط به مسوولان در این باره مشورت دهند، در این صورت نماینده مجلس می‌تواند جایگاه نظارتی خود را به بهترین شکل حفظ کند و رهبر معظم انقلاب هم در فرمایشات خود به این موضوع و اصل تفکیک قوا تاکید داشتند.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته برای نمایندگان وظایفی خارج از چارچوب نمایندگی تعریف شده است، عنوان کرد: به عنوان نمونه مردم از نماینده انتظار دارند که وی مشکلات آب، برق، گاز، کشاورزی و ... را رفع کند در حالی که وظیفه نماینده در حیطه قانونگذاری و نظارت است و باید بین خواسته مردم و چارچوب اختیارات نماینده تعادلی ایجاد کرد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب تاکید کردند که نمایندگان در انتصابات دخالت نکنند، برای یک موضوع دو طرفه است که هم نمایندگان از وظیفه نظاراتی خود دور نشوند و هم اینکه مسوولان پاسخگوی عملکرد خود باشند.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها:

شورای نگهبان نمایندگانی که در انتصابات دخالت می‌کنند، رد صلاحیت کند

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها در مجلس شورای اسلامی گفت: شورای نگهبان باید نمایندگانی را که در انتصاب مدیران اجرایی دخالت می‌کنند، رد صلاحیت کند.

ابوالفضل ابوترابی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بر عدم دخالت نمایندگان در انتصابات مدیران اجرایی تاکید دارند،گفت: تاکید رهبر معظم انقلاب بر عدم دخالت نمایندگان در انتصابات مدیران اجرایی، لطف بزرگ ایشان در حق نمایندگان بود چرا که بسیاری از هم حزبی‌ها، نمایندگان را تحت فشار قرار می‌دهند تا زمینه‌ساز پست گرفتن آنها شوند.

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: علاوه بر این ورود نمایندگان به انتصاب افراد به سمت‌های اجرایی، آنها را از انجام مسئولیت اصلی‌شان یعنی قانونگذاری و نظارت باز می‌دارد و لذا نماینده باید انجام وظایف اصلی قانونی خود را همواره در دستور کار داشته باشد و از پرداختن به مسائل حاشیه‌ای که جزو وظایف قانونی‌شان نیست، پرهیز کنند.

ابوترابی خاطرنشان کرد: فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر عدم دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران اجرایی باید ضمانت اجرا داشته باشد، شورای نگهبان باید در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس این ملاک را مدنظر قرار دهد.

وی یادآور شد: شورای نگهبان باید با صدور اعلامیه‌ای به اطلاع همگان برساند که «دخالت در انتصاب مدیران اجرایی» از سوی نمایندگان از موارد و مصادیق ردصلاحیت نامزدهای انتخابات خواهد بود و لذا کسانی که در انتصاب مدیران اجرایی دخالت دارند، باید رد صلاحیت شوند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها