ظهره‌وند: آمریکا هیچ قصدی برای لغو تحریم‌های ایران ندارد

کد خبر: 1151667

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها اراده‌ای برای عملیاتی کردن برجام ندارند و دولت سیزدهم هم اجازه نداد تا اقتصاد کشور به مذاکرات وین گره بخورد.

ظهره‌وند: آمریکا هیچ قصدی برای لغو تحریم‌های ایران ندارد

ابوالفضل ظهره‌وند با اشاره به عدم تصمیم‌گیری واشنگتن برای رسیدن به توافق در وین گفت: پس از یازده ماه مذاکرات فشرده در وین، همچنان شاهد سنگ‌اندازی و عدم تصمیم گیری آمریکا برای رسیدن به توافق هستیم، ایالات متحده با وقفه در مذاکرات ماهیت اصلی خود را نمایان‌تر کرد و نشان داد که هیچ قصدی برای لغو تحریم‌های یکجانبه علیه ایران ندارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: همانطور که رابرت مالی هم در مجلس سنا آمریکا ادعا کرد، دولتمردان آمریکا از طریق برجام تنها به دنبال تخفیف تحریمی علیه ایران بودند اما همچنان خواستار اعما سیاست فشار حداکثری علیه مردم ایران هستند.

وی با اشاره به ادعای بایدن مبنی بر اینکه توافق با ایران باید همراه با موافقت کنگره باشد، گفت: قطعا با نوع بازی که جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در خصوص تحریم بانک مرکزی و تحریم‌های سپاه به راه انداخته‌اند؛ نشان میدهد که آن‌ها خواستار به توافق رسیدن با ایران نیستند.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا با اشاره به اظهارات رابرت مالی مبنی بر اینکه پیشنهاد کاهش محدود تحریم‌ها به تهران می‌تواند برجام را نجات دهد، اظهار کرد: این اظهارات به دلیل است که آمریکا می‌خواهد مانع مرگ برجام شود تا بتواند عرصه دیپلماسی هسته‌ای را علیه ایران حفظ کند و بتوانند در زمان مناسب، ایران را سر میز مذاکره مستقیم کشانده و منویات خود را تحمیل کنند.

ظهره‌وند با بیان اینکه در واقع آمریکایی‌ها به دنبال یک بازی کاملا سیاسی هستند، ابراز داشت: البته در صورت احیای برجام، نه آمریکا سود آنچنانی دارد و نه ایران؛ طبق برجام تحریم‌ها به قوت خود باقی خواهند بود و تنها مختصری فروش نفت آزاد شده و بخش کوچکی از پول‌های بلوکه شده به ایران باز می‌گردد.

وی با تأکید بر اینکه به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها اراده‌ای برای عملیاتی کردن برجام و دادن امتیازات ویژه به ایران وجود ندارند، خاطرنشان کرد: این یک فرصت خوب برای ایران است که به هیچ عنوان اقتصاد را به برجام گره نزنیم و تا الان هم شرایط به نفع ما بوده است و دولت نیز اصلاحات اقتصادی را به خوبی انجام داد، با فرض اینکه برجام مرده و جنازه آن بر دوش آمریکایی‌هاست، به هیچ عنوان نباید اجازه ندهیم آمریکایی‌ها ما را فریب دهند.

منبع: ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها