باهنر: با اقدام دولت در عادلانه‌سازی یارانه‌ها موافقم/اصلاح طلبان خودشان به بن بست رسیده اند

کد خبر: 1152233

دبیرکل حزب جامعه اسلامی مهندسین در نشست خبری گفت: با اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ای موافقم اما باید روزنه ای برای بهبود این اقدام دولت پیدا کرد.

باهنر: با اقدام دولت در عادلانه‌سازی یارانه‌ها موافقم/اصلاح طلبان خودشان به بن بست رسیده اند

دبیرکل حزب جامعه اسلامی مهندسین گفت: عملکرد دولت در ظرف ۹ ماه قابل تقدیر است؛ مبارزه با کرونا در این دولت که ایران را به یکی از پیشتازترین کشورها در مقابله با کرونا تبدیل کرده، قابل افتخار است.

 نشست خبری محمدرضا باهنر دبیرکل حزب جامعه اسلامی مهندسین پیش از ظهر امروز (دوشنبه 16 خرداد) در محل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) برگزار شد.

باهنر در ابتدای جلسه ضمن گرامیداشت سی و سومین سالگرد ارتحال امام، دهه کرامت را تبریک و درگذشت حجت الاسلام دعایی نماینده ولی فقیه در موسسه اطلاعات را به اصحاب رسانه تسلیت گفت.

وی ادامه در خصوص برگزاری کنگره حزب خود بیان داشت: تشکل ما سعی کرده کنگره خود را به صورت مستمر و قانونی برگزار کند؛ دوره قبلی کنگره حزب جامعه مهندسین در تیرماه 99 به صورت مجازی برگزار شد که نماینده وزرات کشور از مدل برگزاری آن تقدیر کرد. دوم تیرماه نیز پانزدهمین کنگره جامعه اسلامی مهندسین هم به صورت مجازی و هم به صورت حضوری برگزار می شود.

* جامعه مهندسین سعی دارد مجمع عمومی خود را به صورت منظم برگزار کند

باهنر در ادامه عنوان کرد: جامعه مهندسین یکی از تشکل هایی است که سعی دارد مجمع عمومی خود را به صورت منظم برگزار کند، این حزب در سال ۹۹ مجمع عمومی خود را به صورت مجازی برگزار کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اصلاح نظام پرداخت یارانه ای اقدام درستی بود؟ گفت: بنده هم با این اقدام دولت موافق بودم اما باید روزنه ای برای بهبود این اقدام دولت پیدا کرد.

دبیر کل حزب جامعه مهندسین ادامه داد: اقدام دولت اجتناب‌ناپذیر بود، اما دولت باید با خرد جمعی و تعامل با مراکز کارشناسی، شکاف ایجاد شده را ترمیم کند.

باهنر با بیان اینکه بسیاری از جریان ها موافق این تصمیم دولت هستند گفت: عموما چه موافقان و چه مخالفان در اصل انجام اصلاحات اقتصادی تردیدی ندارند؛ در این راستا مرحوم هاشمی هم در سال های ۷۳-۷۴ تصمیم گرفتند تغییرات اقتصادی در دولت ایجاد کنند. دولت مرحوم هاشمی با پروژه تغییر اقتصادی به تورم 40 و نیم درصدی رسید و احمدی نژاد هم کشور را با تورم 45  درصدی به آقای روحانی تحویل داد؛ روحانی در 5 سال اول تورم را به نرخ تک رقمی رساند و در واقع تورم را سرکوب کرد. اما تورم تک رقمی روحانی به دوره دوم روحانی ترکید و دوباره یک تورم 46 درصدی تحویل آقای رئیسی شد.

وی تاکید کرد: ترکیدن تورم در همه دولت ها وجود دارد، اگر تورم مهار نشود ارزش یارانه 400 هزار تومانی در 4 سال آینده همان 40 هزار تومان دوران احمدی نژاد می شود.

* دولت باید با خرد جمعی و تعامل با مراکز کارشناسی شکاف ایجاد شده را ترمیم کند

وی با تاکید بر اینکه این اقدام دولت، اقدام غیرقابل انکاری‌ بود اضافه کرد: دولت باید با خرد جمعی و تعامل با مراکز کارشناسی شکاف ایجاد شده را ترمیم کند.

باهنر در ادامه به جنگ اوکراین اشاره کرد و بیان داشت: قبل از جنگ اوکراین قیمت نفت جهانی ۵۰ دلار بود و ما در کشور سالانه بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار انرژی مصرف می‌کردیم، امروز که قیمت نفت به ۱۰۰ دلار رسیده است، سالانه ۳۰۰ میلیارد دلار مصرف انرژی داریم که باید این انرژی به تولید و رفاه تبدیل شود.

* برای کنترل تورم باید عوامل تورم‌زا مدیریت شود

وی در پاسخ به سوالی در مورد مقایسه ارزش یارانه فعلی در دولت سیزدهم و دولت دهم اظهار داشت: تورم منتظر قانون و دستور نیست؛ برای کنترل تورم باید عوامل تورم‌زا مدیریت شود؛ اگر برای تورم فکری نشود، ارزش یارانه ۴۰۰ هزار تومانی ۴ سال دیگر ۴۰ هزار تومان می‌شود.

دبیر کل حزب جامعه مهندسین به جلسه با معاون اول رییس جمهور اشاره کرد و گفت: طی جلسه ای که با آقای مخبر داشتیم گفتم باید یک کارگروه توانمند در جهت مدیریت تورم کشور ایجاد شود.

باهنر ادامه داد: نقدینگی در دولت روحانی 10 برابر شد اما خدا کند نقدینگی در دولت آقای رئیسی 2 - 3 برابر شود. اگر نقدینگی در دولت رئیسی 2 برابر شود کار و اتفاق بزرگی افتاده است.

وی خاطر نشان کرد: عملکرد جمهوری اسلامی بعد از انقلاب یک طومار بلند بالایی است که افتخار آمیز است که جنگ تحمیلی و توسعه راه ها و... از نمونه های بارز آن است.

* باید تولید از مصرف پیشی بگیرد

وی با بیان اینکه در کشور ما مصرف بیش از تولید است، گفت: اگر بخواهیم کشور پیشرفت کند باید تولید از مصرف پیشی بگیرد.

باهنر در پاسخ به سوالی درباره عملکرد تیم اقتصادی دولت گفت: عملکرد دولت در ظرف ۹ ماه قابل تقدیر است؛ مبارزه با کرونا در این دولت که ایران را به یکی از پیشتازترین کشورها در مقابله با کرونا تبدیل کرده، قابل افتخار است.

وی با اشاره به ارتباط دولتمردان دولت سیزدهم با مردم اشاره کرد و افزود: حضور مسئولین دولت فعلی در بین مردم هم از اقدامات خوبی است حتی اگر مشکلی حل نشود. این خود سرمایه اجتماعی ایجاد می‌کند.

* در تحلیل اوضاع کشور باید سعه صدر داشت

دبیر کل حزب جامعه مهندسین عنوان کرد: در این دولت معاون اول به بازار می رود تا در روند مشکلات مردم قرار بگیرد که همین ارتباط با مردم سرمایه اجتماعی ایجاد می کند.

باهنر با اشاره به برخی از اقدامات دولت گفت: برخی از تصمیمات دولت مثل افزایش 57 درصدی حقوق کارگران باعث ورشکستگی صندوق بازنشستگی می شود؛ برخی از بنگاه های تولیدی هم با بیان این مسئله که نمی توانند حقوق کارگران خود را به این مقدار افزایش دهند، اقدم به تعدیل نیرو می کنند.

وی در خصوص جابجایی وزرا در دولت ها گفت: اگر بناست وزیر جایگزین شود، حتما باید دولت و مجلس یقین پیدا کنند که وزیر جدید 40 درصد کارآمدتر و توانمندتر از وزیر قبلی است.

باهنر در سوالی درباره بیانیه مجمع مدرسین حوزه علمیه قم مبنی بر اینکه کشور به بن بست رسیده است گفت: مسئله تحلیل اوضاع کشور به سعه صدر بستگی دارد. زمانی که صدام با آن همه تجهیزات به ایران حمله کرد و طی آن برخی مسئولین کشور به محضر امام مشرف شدند و گفتند اجازه دهید در مملکت وضع فوق العاده اعلام کنید اما امام گفتند اتفاقی رخ نداده است، یک دیوانه ای سنگی زده و سنگش را پس می زنیم.

* اصلاح طلبان خودشان به بن بست رسیده اند

وی افزود: برخی از اصلاح طلبان در دولت خاتمی آمار دادند هر ۹ روز یک بحرانی اتفاق افتاده است؛ این دوستان عزیز که می گویند کشور به بن بست رسیده است، فکر کنند ببینند که خودشان به بن بست رسیده اند.

باهنر با بیان اینکه باید برخی پارامترها در حوزه اقتصاد اصلاح شود گفت: این به معنای رسیدن به بن بست نیست؛ این ها تحول و خردورزی است و باید اصلاح شود تا پیش برویم.

وی ادامه داد: برخی از این آقایان تا زمانی که دولت خودشان بر راس کار است به به و چه چه می کنند اما وقتی دولت خودشان کنار می رود، می گویند اه، اه.

دبیر کل حزب جامعه مهندسین خاطر نشان کرد: اگر افتخاراتی نصیب کشور شده، منتسب به تمامی دولت هاست اگر اشکالاتی هم وجود دارد، به همه دولت ها مربوط می شود.

باهنر با بیان اینکه باید دولت های مستقر حمایت شوند بیان داشت: رهبر انقلاب بارها گفته اند که بنده از دولت های مستقر حمایت می کنم؛ دولت باید کمک شود و مجلس و احزاب باید کمک حال دولت باشند.

* مردم علیرغم همه مشکلات اقتصادی قدر امنیت و آرامش را می دانند

وی با تاکید بر اینکه من مخالف این دو گروه هستم؛ اذعان داشت: بله معتقدم اشکالاتی وجود دارد اما قرار نیست با هر رفت و آمدی اوضاع را به هم ریخته نشان داد، رهبر انقلاب هم فرمودند که من از دولت های مستقر حمایت می کنم لذا ،سیاستمداران و تحلیلگران نیز باید برای پیشرفت کار  به دولت کمک کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: بیشترین واژه ای که رهبر انقلاب در مراسم سی و سومین سالگرد ارتحال امام(ره) استفاده کردند، واژه حضرت امام(ره) بود؛ رهبر انقلاب با توجه به اینکه ۳۳ سال هدایت این کشتی طوفان زده را در اختیار دارند، اما در سخنرانی خود فرمودند که بعضی‌ها می خواهند من را با امام مقایسه کنند، ولی تفاوت از زمین تا آسمان است.

باهنر افزود: من این موضوع را قبول ندارم که هر دولتی روی کار می‌آید می‌خواهد از روی دولت قبلی رد شود، اما رهبری هر ساله در سالگرد حضرت امام(ره) خصلت‌ها و فضیلت های ایشان را به رخ جهانیان می‌کشند؛ از طرفی حضرت آقا از بن دندان معتقد هستند که تا به مردم تکیه دارند، این انقلاب از حرکت باز نمی‌ایستد.

وی خاطر نشان کرد: مردم هر تصمیمی که گرفتند انقلاب را از بحران های سخت نجات دهند؛ مردم علیرغم همه مشکلات اقتصادی قدر امنیت و آرامش را می دانند و مسئولین باید به فکر حل کردن مشکلات مردم باشد.

* مقصر دانستن دولت در حادثه متروپل نابخردانه است

باهنر در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه چرا نوک پیکان انتقادات برخی جریان ها در ماجرای توزیع عادلانه یارانه ها و متروپل به سمت دولت فعلی‌ست؟، گفت: من تا حالا ندیدم ماجرای متروپل را کسی به گردن دولت آقای رئیسی بیاندازد، اما مردم توقع دارند کسانی که در این مسئله خطاکار بودند محاکمه شوند.

وی ضمن تقدیر از دولتمردان پیرو حضور میدانی ایشان در محل حادثه متروپل گفت: مقام معظم رهبری هم تاکید کردند که باید با خاطیان این ماجرا برخورد شود.

باهنر با تاکید بر اینکه مقصر دانستن دولت فعلی در حادثه متروپل نابخردانه است، تاکید کرد: پیگیری و مجازات مقصرین به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است.

وی در ادامه گفت: یک عده از روز اول می گویند کاری از دست دولت ساخته نیست؛ اما حداقل در دو سه مورد می توان اقدام دولت را تحسین کرد.

باهنر افزود: تعاملات تجاری و ارتباط با کشورها و همچنین مقابله با کرونا از اقدامات مثبت دولت بود که بر نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت.

وی با بیان اینکه کشور باید از موقعیت ارتباط با کشورها حداکثر استفاده کند، گفت: نباید بازار صادرات به این کشورها را از دست داد؛ ایران می تواند بازار انرژی و کالاهای اساسی را در اختیار بگیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به ابرپروژه دولت سیزدهم یا همان «احیای امید» اشاره کرد و گفت: یکی از کارهای مهمی که دولت کرد تزریق امید به ملت ایران بود؛ کسانی که می خواهند مردم ایران را ناامید کنند و اینگونه القا کنند که به بن بست رسیده ایم بدانند که ما باید حامی دولت باشیم.

منبع: فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها