درخواست ضد ایرانی بنت از آژانس اتمی

کد خبر: 1152604

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه تلاش‌های خود برای ایجاد هراس علیه برنامه هسته ای کشورمان، از آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای خواست تا "هشدار صریحی" به ایران بدهد.

درخواست ضد ایرانی بنت از آژانس اتمی

به گزارش رویترز، نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی امروز (سه‌شنبه) در جلسه کمیته روابط خارجی و دفاعی این رژیم از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست تا به ایران به دلیل برنامه هسته‌ای‌اش هشدار بدهد.

وی در این باره گفت: ما از شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتظار داریم که هشداری آشکار به ایران درباره برنامه هسته‌ای‌ آن بدهد و مشخص کند که اگر به سیاست هسته‌ای خود ادامه دهد هزینه سنگینی خواهد پرداخت.

این درخواست در حالی مطرح شده است که رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تازگی به سرزمین‌های اشغالی سفر و با نفتالی بنت دیدار کرده بود.

مدیرکل آژانس روز دوشنبه در سخنرانی آغازین خود در نشست شورای حکام مدعی شد که ایران پاسخی قانع کننده‌ای درباره سه مکان اعلام نشده خود نداده است.

وی در عین حال گفت: طبق روال قبلی و برای این که آژانس در موقعیتی قرار بگیرد که بتواند تضمین کند برنامه هسته‌ای ایران منحصرا صلح‌آمیز است، آژانس آماده است بدون تاخیر با ایران برای حل‌وفصل این مسائل دوباره همکاری کند.

گروسی در نشست خبری خود پس از برگزاری این نشست نیز گفت که آنچه رخ داده است، نشان می‌دهد که ما و ایران به همکاری و شفاف‌سازی و توضیح درخصوص برخی امور نیاز داریم.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز روز گذشته در این خصوص گفت: متاسفانه مدیرکل آژانس گزارشی را به صورت شتاب‌زده ارائه کرده است که پیش از این‌که منتشر کند در پارلمان اروپا همین موارد را قبلا یک بار دیگر گفته بود و همان موقع نیز ایران موضع گرفت و اعلام کرد که با توجه به این‌که هنوز دور سوم رایزنی‌ها بین ایران و آژانس  انجام نشده، جمع بندی مدیرکل در پارلمان اروپا به گونه ای است که انگار از قبل تصمیمی گرفته شده که گزارش آژانس جهت گیری و موضع گیری خاصی را داشته باشد.

خطیب زاده با بیان این که گزارش ارائه شده دقیق نیست، تصریح کرد: ما صریح و روشن گفته‌ایم که این گزارش بی اعتنا به تمامی اقدامات و پاسخ‌هایی که ایران با دقت و به صورت فنی ارائه کرده، است. ما از پنجم مارس ۲۰۲۲ و نیمه اسفند تا امروز سه دور نشست با آژانس بین الملی انرژی اتمی داشتیم و یک بار هم به صورت مکتوب نظرات و پاسخ‌های خود را ارائه کردیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید مجدد مبنی بر این که این گزارش علاوه بر این که دقیق نیست و بی اعتنا به اقدامات ایران است، تلاش دارد که یک روایت شاذ و بعیدی را در خصوص برنامه‌های هسته‌ای ایران جا بیندازد که بیشترشان بر اساس موارد ادعایی است، تصریح کرد: معلوم است رد پای رژیم صهیونیستی در آن وجود دارد.

وی گفت: در دستیابی ایران به اورانیوم کافی برای ساخت بمب هسته‌ای تنها مساله، زمان است. خواستار تداوم همکاری با ایران برای رسیدن به راه حل برای برنامه هسته ای این کشور هستیم.

منبع: ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها