بودجه نظامی سنگین آلمان

کد خبر: 1154101

«آلمان در راه تبدیل شدن به بزرگ‌ترین قدرت نظامی اروپاست و بودجه نظامی سنگینی را هم برای این موضوع اختصاص داده است».

 بودجه نظامی سنگین آلمان

«آلمان در راه تبدیل شدن به بزرگ‌ترین قدرت نظامی اروپاست و بودجه نظامی سنگینی را هم برای این موضوع اختصاص داده است».

در حالی که مرحوم‌هاشمی ادعا کرده بود آلمان و ژاپن با کنار گذاشتن بودجه نظامی توانسته‌اند پیشرفت اقتصادی پیدا کنند، وبسایت رادیو فرانسه در گزارشی نوشت: یک هفته پس از تصویب 100 میلیارد یورو اعتبار فوق‌العاده برای نو‌سازی و تجهیز ارتش آلمان، شورای ایالات نیز، با دو سوم آراء قانون اساسی را برای تجویز این اعتبار تغییر داد. با این تغییر دولت آلمان اجازه دارد به رغم تعهد به عدم افزایش بدهی‌های خود، این صد میلیارد یورو را وام بگیرد. تغییر قانون اساسی راه آلمان را برای نظامی‌گری و پیش روی در رهبری ناتو در اروپا هموار می‌کند.

ناظران آلمانی از اقدامات مجلس فدرال و شورای ایالات به عنوان یک پیروزی سیاسی بزرگ برای اولاف شولتس صدراعظم آلمان نام می‌برند. در همان روزهای نخست حمله نظامی روسیه به کی اف و چند شهر دیگر اوکراین، صدراعظم آلمان در یک اقدام ناگهانی و غیرمنتظره در برابر نمایندگان مجلس فدرال اعلام کرد که به رغم تعهد قید شده در پیمان ائتلاف حاکم برای خودداری از افزایش بدهی‌های دولت، صد میلیارد یورو برای نو‌سازی، تقویت و تجهیز ارتش آلمان قرضه خواهد گرفت.

این تصمیم، هفته گذشته به تصویب اکثریت نمایندگان مجلس فدرال رسید و تنها حزب چپ و بخشی از نمایندگان حزب راستگرای آلترناتیو برای آلمان با آن مخالفت کردند.

آلمان به بهانه دفاع از خود در برابر تهاجم احتمالی روسیه به خود یا به سایر اعضای ناتو، به تقویت نظامی پرهزینه خود علاقه‌مند شود.

با صد میلیارد یورو اعتبار فوق‌العاده که در رسانه‌های آلمانی از آن به عنوان «دارائی ویژه» نام برده می‌شود، وزارت دفاع قرار است تعداد زیادی هواپیمای جنگی، هلیکوپتر،‌تانک و گلوله خریداری کند. البته بخشی از این بودجه صرف تجهیزات فردی برای نیروهای ارتش می‌شود که دستگاه‌های شناسائی محیط در شب و وسایل ارتباطی در شمار آنها هستند. بخش دیگری از این پول را هم آلمان باید صرف جایگزینی تجهیزاتی کند که در جنگ اوکراین در اختیار این کشور گذاشته شده و می‌شود.

بودجه آلمان در سال جاری نزدیک به ۴۵٨ میلیارد یورو تعیین شده است. به این ترتیب اعتبار فوق‌العاده وزارت دفاع با حدود ۲۲ درصد بودجه امسال برابر است، در حالی که بودجه آموزش و پرورش این کشور در سال ۲٠۲۲ از سال پیش ۵٠٠ میلیون یورو کمتر شده و به ۲٠ میلیارد و ۳٠٠ یورو رسیده است. این رقم تقریبا برابر چهار و نیم درصد بودجه کل کشور است.

بودجه آموزشی در حالی نسبت به سال ۲٠۲۱ کاهش یافته که با توجه به روند مهاجرت‌ها هر روز بر تعداد دانش‌آموزان مدارس آلمان افزوده می‌شود و آموزش و پرورش برای استخدام آموزگاران کارآموخته نیازمند میلیاردها یورو بودجه اضافی است».

اختصاص بودجه 100 میلیارد یورو بودجه اضافی برای تقویت نظامی آلمان در حالی است که مرحوم‌هاشمی رفسنجانی، ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ در اجلاس آموزش و پرورش گفته بود: «اگر می‌بینید آلمان و ژاپن محکمترین اقتصاد دنیا را دارند، بعد از جنگ جهانی دوم از اینکه نیروی نظامی داشته باشند محروم شدند... نیروهای نظامی بیشترین خرج کشورهای در حال جنگ را می‌بردند و از این رو با این اقدام پول‌های‌شان آزاد شد و به‌دنبال کارهای علمی و تولیدی رفته و اقتصاد دانش‌بنیان برای خود درست کردند. این راه در ایران باز شده و مطمئنم دوره دوم دولت روحانی می‌تواند ما را به آنجا برساند». این قبیل اظهارات در واقع تدارک برجام 2 مد نظر مشاوران مسئله‌دار ‌هاشمی و روحانی بود؛ اما از واقعیت‌ها فاصله داشت. در همان زمان که آقای‌هاشمی این سخنان را بر زبان راند، بررسی‌ها نشان داد آلمان در‌همان سال‌ها، با اختصاص معادل 36.7 میلیارد دلار، نهمین کشور از نظر بیشترین هزینه نظامی در دنیا بوده است. ژاپن هم با اختصاص 40.9 میلیارد دلار

(طبق اعلام موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک) در رتبه هشتمین کشوری قرار گرفته بود که بیشترین بودجه نظامی را در جهان دارد.

گفتنی است در توئیتر مرحوم‌هاشمی هم متن سؤال برانگیزی منتشر شده بود که ادعا می‌کرد «روزگار فردا روزگار گفتمان است نه موشک»!/کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها