از بلوک تحریمی‌ها تا G8 جدید

کد خبر: 1154116

تحولات نوین جهانی با سرعت زیادی در حال تغییر نظم و ایجاد بلوک‌های جدید است. گسترده شدن دامنه کشورهایی که تحت نظام تحریم ظالمانه آمریکا قرار گرفتند باعث شده تعامل میان کشورهای تحریم شده افزایش قابل توجهی پیدا کند.

از بلوک تحریمی‌ها تا G8 جدید

سفر اخیر رئیس‌جمهور ونزوئلا به تهران و عقد قرارداد همکاری 20ساله میان تهران و کاراکاس را می‌توان جدیدترین شاهد مثال از افزایش تعاملات کشورهای تحریمی دانست؛ اتفاقی که البته از چند سال قبل و به طور ویژه پس از اعزام 5 نفتکش ایرانی حامل سوخت به سمت ونزوئلا و ترمیم و احیای پالایشگاه‌های این کشور توسط مهندسان ایرانی عیان شد. با این حال آغاز درگیری‌ها در اوکراین و اتخاذ نظام تحریمی جدیدی علیه مسکو و افزایش تنش‌های غرب با چین باعث شد تا بلوک تحریمی‌ها شکل و شمایل جدیدتری پیدا کند. بر همین اساس نظم تک‌قطبی پس از جنگ سرد با چالش‌های جدیدی مواجه شد که رد آن را در تک‌تک تعاملات بین‌المللی می‌توان به تماشا نشست. در جدیدترین اعلام موضع در این باره «ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای دولتی روسیه (مجلس سفلی پارلمان روسیه) در یادداشتی نوشت که ایالات متحده و متحدانش با سیاست تحریمی خود روابط اقتصادی را از بین می‌برند و نقاط رشد جدیدی را در سایر کشورها ایجاد می‌کنند. وی در این باره افزود که اقدام واشنگتن و متحدانش برای قطع روابط اقتصادی موجود، نقاط رشد جدیدی را در جهان ایجاد کرده است. به گفته رئیس دومای روسیه، تحریم‌های غرب منتهی به تشکیل گروهی متشکل از ۸ کشور دیگر یعنی چین، هند، روسیه، اندونزی، برزیل، مکزیک، ایران و ترکیه می‌شود که 24.4 درصد از گروه قدیمی کشورهای توسعه‌یافته از نظر تولید ناخالص داخلی و برابری قدرت خرید جلوتر است. قانونگذار ارشد روس افزود: ایالات متحده با دستان خود شرایطی را برای کشورهایی که مایل به ایجاد گفت‌وگوی برابر و روابط متقابل سودمند هستند ایجاد کرده تا در واقع یک گروه جدید «گروه هشت» با روسیه ایجاد کنند. گروه ۸ یا جی ۸ که فعلا گروه ۷ شده - چون عضویت روسیه به حالت تعلیق درآمده- از کشورهای صنعتی جهان تشکیل شده‌ که بخش بزرگی از اقتصاد دنیا را در دست دارند. 

 
* روادید برای تجار روس احتمالاً لغو می‌شود
نشست ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی با موضوع «روابط ایران و روسیه» به ریاست مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و با حضور اعضای ستاد متشکل از مدیران دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار شد. در این نشست، صفری با تأکید بر اهمیت پیگیری مصوبات سفرهای ریاست‌جمهوری، وزارت امور خارجه را مسؤول پیگیری توافقات و هماهنگ‌کننده بخش‌های مختلف خواند و از دستگاه‌های مختلف تقاضا کرد از طریق وزارت امور خارجه برنامه‌های دیدار و سفر هیأت‌های مختلف را پیش ببرند تا تداخل در امور و موازی‌کاری صورت نگیرد. معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه روابط با روسیه را راهبردی خواند و جهش آن در ماه‌های اخیر را ملموس برشمرد و گفت: ۳ بخش انرژی، تجارت و ترانزیت از موضوعات مهم فی‌مابین جمهوری اسلامی ایران و روسیه است که نیازمند همکاری دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی مسؤول است. وی همچنین از افزایش صادرات ایران در ماه‌های اخیر به چین و روسیه ابراز خرسندی و خاطرنشان کرد: روسیه لیستی از نیاز‌های مورد تقاضای خود را منتشر کرده که ایران توان صادراتی بسیاری از اقلام آن را دارد و می‌تواند موجب رشد چشمگیر صادرات ایران و راه‌حلی مناسب برای پرداخت بدهی‌های ایران به طرف روس باشد. صفری در ادامه از احتمال لغو روادید برای تجار روس به منظور افزایش سرمایه‌گذاری، ایجاد سازوکار بانکی روبل با کشورهای همپیمان روسیه، توافق ایجاد مسیر سبز گمرکی و بهبود روابط مالی با سفر مدیران کل بانک مرکزی خبر داد. 

منبع: وطن امروز

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها