دستور رئیسی برای رفع موانع پیش روی نخبگان

کد خبر: 1155030

رئیس دانشگاه تربیت مدرس جزییات جلسه رئیس جمهور با وزرای علوم و بهداشت و برخی از روسای دانشگاه ها را تشریح کرد.

دستور رئیسی برای رفع موانع پیش روی نخبگان

فرهاد دانشجو در تشریح جزییات جلسه رئیس جمهور با برخی روسای دانشگاه ها اظهار کرد: این جلسه با حضور وزیر بهداشت، وزیر علوم، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس سازمان امور اداری استخدامی و پنج تن از روسای دانشکده های وزارت بهداشت و پنج تن از روسای دانشگاه های وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری برگزار شد.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس ضمن اشاره به اینکه در این جلسه مسائل و مشکلات جذب و پایداری نخبگان دانشگاهی اعم از اعضای هیئت علمی و دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت، افزود: در این بخش دلایلی که یک عضو هیئت علمی و یا یک دانشجو امکان دارد کشور خود را رها کند و به سایر کشورها مهاجرت کند، مطرح شد و در مقابل راهکارها و روش های مقابله با این موضوع و اینکه چه باید کرد که مهاجرت به دلیل مشکلات صورت نگیرد، عنوان و بررسی شد.

دانشجو با بیان اینکه در این جلسه تاکید شد که مباحث مربوط به تکریم، عزت و منزلت و رضایتمندی اساتید و دانشجویان باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، گفت: کارکردهای مربوط به قراردادهای پژوهشی دانشگاه ها برای رفع نیازهای جامعه، بحث هزینه تامین مسکن اساتید و اینکه دانشگاه ها چگونه می توانند مسکن اساتید نخبه را فراهم کنند، از دیگر موارد مطروحه در این نشست بود.

سقف حقوق و مزایای اساتید نخبه برداشته شود

وی ادامه داد: تاکید بر ضرورت تامین خوابگاه های متاهلی در دانشگاه ها، بحث فرسودگی تجهیزات آزمایشگاه ها و نیاز به روز شدن آنها و وجود برخی ایرادات در نحوه تخصیص بودجه از جمله مباحث دیگری بود که در این جلسه مطرح شد. در این جلسه همچنین این موضوع مورد تاکید قرار گرفت که این اقدامات می تواند منجر به آرامش بیشتر نخبگان شود و تعادل اقتصادی خانواده نخبگان دانشگاهی را تثبیت کند و در نهایت می تواند روند مهاجرت را کاهشی کند و یا حتی از بین ببرد.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس افزود: در این جلسه به مباحث دیگری چون همسان سازی حقوق و برگرداندن ضریبی که باعث می شود حقوق اساتید نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش نداشته باشد و برداشتن سقف حقوق و مزایای اساتید نخبه تا بر این اساس بتوانند با کارکرد بیشتر، حقوق بالاتری دریافت کنند، پرداخته شد.

پیشنهاد تامین مسکن سازمانی برای «اساتید نخبه»

دانشجو خاطرنشان کرد: همچنین پیشنهاد شد زمین‌هایی برای ساخت مسکن اساتید با کمک وزارتخانه های راه و شهرسازی و مسکن داده و ساختمان ها به صورت سازمانی ۲۵ یا ۳۰ ساله در اختیار اساتید گذاشته شود.

ضرورت اصلاح روش کنونی کسر مالیات از حقوق

وی ضمن بیان این مطلب که نحوه دریافت مالیات از حقوق اساتید و ضرورت اصلاح روش کنونی از دیگر موارد طرح شده در جلسه با رئیس جمهور بود، تصریح کرد: پیشنهاد شد برای تعمیر و تجهیز آزمایشگاه ها از متمم بودجه یا مازاد بودجه دانشگاه ها و یا صندوق ذخیره ارزی استفاده شود؛ چرا که اگر دانشجویان و اساتید نخبه نتوانند انگیزه های علمی خود را در آزمایشگاه های مجهز پوشش دهند، بحث مهاجرت به عنوان یک گزینه پیش روی آن ها قرار خواهد گرفت.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: همچنین بحث تامین نیروهای جدید هیئت علمی نیز مطرح و در نهایت مقرر شد مباحث طرح شده در این جلسه توسط دو وزیر بهداشت و علوم، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی و ۲-۳ نفر از روسای دانشگاه ها در یک کارگروه مشترک به صورت جدی تری مورد پیگیری قرار گیرد تا اگر به طور مثال نیاز به تدوین قوانینی بود این کارگروه پیگیری‌های لازم را انجام دهد و موارد برای مجاری قانونی ارسال شود.

دستور رئیسی برای رفع موانع پیش روی اساتید و دانشجویان نخبه

دانشجو گفت: در این جلسه رئیس جمهور دستورات لازم را به دو وزیر و دو معاون خود دادند تا راهکارهای مورد نظر در راستای رفع مشکلات پیش روی اساتید و دانشجویان نخبه با رویکرد تامین مسکن اساتید، تامین خوابگاه های متاهلی و همچنین تامین هزینه های مربوط به کارهای علمی اجرایی شود.

وی در پایان جلسه رئیس جمهور با روسای دانشگاه ها را یک جلسه استثنایی دانست و ابراز امیدواری کرد که این جلسات با روسا مستمر باشد.

منبع: مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها