نقوی حسینی: تیم مذاکره‌کننده زیربار هر توافقی نرفت

کد خبر: 1155497

سید حسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با سایت «خبرسراسری» گفت: تفاوت اصلی تیم مذاکره کننده دولت سیزدهم با تیم مذاکره کننده دولت قبل این بود که تیم مذاکره‌کننده دولت قبلی به دنبال توافق به هر شکل بودند در حالیکه تیم فعلی اعلام کرده بود ما دنبال توافق به هر قیمتی نیستیم.

نقوی حسینی: تیم مذاکره‌کننده زیربار هر توافقی نرفت

به گزارش سایت فردا، به نقل از سایت «خبرسراسری»، سید حسین نقوی حسینی، نماینده سابق مجلس، در آغاز درباره تحلیل توئیت‌های اخیر باقری‌کنی گفت: «اگر ما روند مذاکرات را در دولت سیزدهم دنبال کنیم و چارچوب‌های استراتژیکی که برای مذاکرات از طرف جمهوری اسلامی تعیین شده بود را بررسی کنیم قابل تصور بود که به این نتایج برسیم به جهت اینکه بالاخره تفاوت اصلی تیم مذاکره کننده دولت سیزدهم با تیم مذاکره کننده دولت قبل این بود که تیم مذاکره‌کننده دولت قبلی به دنبال توافق به هر شکل بودند در حالیکه تیم فعلی اعلام کرده بود ما دنبال توافق به هر قیمتی نیستیم و توافقی می‌کنیم که حقوق هسته‌ای و خطوط اساسی ما در آن رعایت شود و تحریم‌ها حذف شود و سپاه نیز از لیست تروریستی خارج شود. این چارچوب‌ها از قبل مشخص شده بود اما طرف مقابل طبیعی بود که زیر بار مطالبات به حق ملت نخواهند رفت و آنها دنبال توافقی ضعیف‌تر از برجام اولیه بود چون مطالبات جدیدی را مطرح کردند بنابراین وقتی سطح توقعات آن ها بالاتر رفت در حالیکه چارچوب خطوط قرمز ما بسیار محکم و قوی بسته شده بود معلوم بود ما به سرانجامی نمی‌رسیم چون آمریکا و اروپا باید به تصمیمی جدی می‌رسیدند و نهایتا دیدیم که شورا حکام ورود پیدا کرد و همه می‌فهمیم شورای حکام چماقی برای شورای امنیت است قطعا همانطور که روسیه و چین در شورا حکام رأی منفی دادند در شورا امنیت وتو خواهند کرد».

او در ادامه نسبت به وضعیت فعلی برجام افزود: «برجام هم با این روند به سرانجام نمی‌رسد. صهیونیست‌ها نیز فعال‌اند و کشور‌های منطقه را تحریک می‌کنند که علیه جمهوری اسلامی اقداماتی صورت بگیرد. این سلسله توئیت‌ها نیز مبین روند واقعی مذاکرات است ما هم فکر می‌کردیم اگر سرانجام اروپا و آمریکا تصمیم سیاسی قاطع نگیرند به اینجا خواهد رسید به این معنا که برجام با این روند به سرانجام نخواهد رسید خوشبختانه دولت سیزدهم تلاش کرده برجام به مسائل داخلی گره نخورد و تا جای ممکن آثار آن را از بین ببرند و با امکانات داخلی پاسخگو باشند جراحی اقتصادی نیز در همین راستا صورت گرفت».

این فعال سیاسی سپس درباره نقش تیم مذاکره کننده در بن بست برجام اشاره کرد: «دیدگاه تیم مذاکره کننده این بود که توافق باید عزتمند باشد و آمریکایی‌ها تضمین لازم را بدهند و همه تحریم‌ها لغو شود و خطوط قرمز رعایت شود از آن طرف غربی‌ها خواستار مطالبات جدیدی بودند و درخواست‌های فرابرجامی را مطرح می کردند؛ یعنی شرایط دوطرف به شکلی بود که به این ترتیب معلوم بود به سرانجامی نمی‌رسد؛ در حالیکه می‌دانیم غربی‌ها به شدت نگران فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند و ایران را در برنامه برجام مهار کنند اگرچه بارها گفته‌ایم که ما هیچ موقع از توان هسته ای برای سلاح نظامی استفاده نخواهیم کرد و هیچ برنامه ای در این زمینه صورت نگرفته است اما صهیونیست‌ها با ترس شدید به غربی ها می گویند که ایران دنبال سلاح هسته ای است.ما مبتکر خاورمیانه بدون سلاح هسته ای هستیم».

نقوی حسینی در پایان نسبت به احتمال از سر گیری مذاکرات به سایت «خبرسراسری» گفت: «من فکر می کنم مجددا مذاکرات شروع خواهد شد چون اروپا و آمریکا چکار می خواهند بکنند؟ ما را رها می‌کنند؟ مسلما به نفعشان نیست. آنها دنبال مذاکرات‌اند و مذاکرات نیز شروع خواهد شد اما دلیلی ندارد تیم مذاکره کننده تغییر کند چون درست عمل کرده اند و کم کاری یا زیاده خواهی نکرده اند و حرف حق زده‌اند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها