محسن رضایی: کشاورزی و دامداری محدود و سنتی مرسوم دیگر درآمدزا نیست

کد خبر: 1155701

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه اقتصاد عشایر باید از حالت سنتی خارج و با فناوری، ابتکارات و برنامه‌ریزی جدید همراه شود، گفت: کشاورزی و دامداری محدود و سنتی مرسوم دیگر نمی‌تواند درآمدزا باشد بلکه عشایر باید از شیوه‌های نوین کشت و دامداری بهره گیرند.

محسن رضایی: کشاورزی و دامداری محدود و سنتی مرسوم دیگر درآمدزا نیست

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه اقتصاد عشایر باید از حالت سنتی خارج و با فناوری، ابتکارات و برنامه‌ریزی جدید همراه شود، گفت: کشاورزی و دامداری محدود و سنتی مرسوم دیگر نمی‌تواند درآمدزا باشد بلکه عشایر باید از شیوه‌های نوین کشت و دامداری بهره گیرند.

محسن رضایی ۲۸ خردادماه در  نشستی با موضوع «تبیین نقش عشایر در دفاع مقدس و پیروزی و استمرار انقلاب اسلامی» که در آستانه کنگره ملی شهدای جامعه عشایری کشور در استان و در بستر فضای مجازی برگزار شد با اشاره به اینکه عشایر ایران مانند شمعی درخشان در طول تاریخ پرافتخار و طولانی ایران درخشیده‌اند، اظهار کرد: این قشر همواره در خط مقدم دفاع از ایران و اسلام بودند.

وی با تأکید بر نقش تعیین‌کننده عشایر در ماه‌های ابتدایی جنگ که سپاه و ارتش آمادگی کامل را برای مقابله با هجمه دشمن نداشتند و در حال آرایش و سازماندهی بودند، افزود: درواقع عشایر مسلح بودند، به جنگ و مبارزه آشنایی داشتند و مرد جنگ بودند لذا در زمان حمله عراق به ایران‌، مانند ارتشی آماده خود را به خط مقدم رساندند و از بدو جنگ تحمیلی در صحنه نبرد حاضر شدند.

رضایی بیان کرد: عشایر در دوران بعد از جنگ نیز نقش‌آفرین بودند و در دفاع از حرم آل‌الله نیز در کنار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در سوریه و عراق قرار داشتند و مبنای عشایر سوریه و عراق شدند تا آنان را وارد میدان کنند؛ به روح بلند شهدای عشایر درود می‌فرستیم و برای بازماندگان و پدران و مادران این شهدا از خداوند متعال طلب توفیق و سربلندی و صبر داریم. 

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه ما امروز در یک جنگ اقتصادی نامشروع، ناجوانمردانه و غیرانسانی هستیم، گفت: دشمنان امروز نفت و گاز، غذا، گندم و دیگر کالاها را تحریم کرده‌ و بهانه آنان این است که ایران نباید در علم و فناوری پیشقدم و قدرتمند شود.

رضایی بیان کرد: تا امروز دشمن در جنگ اقتصادی علیه ما شکست خورده است اما ما به دنبال پیروزی‌های بزرگ‌تر هستیم تا اگر تحریم‌ها ادامه یافت، مردم از حیث رفاه و تولید و تجارت و درآمد وضعیت بهتری داشته باشند. 

وی فرمول تداوم پیروزی‌ علیه تحریم‌های دشمن را به میدان آمدن مردم عنوان کرد و توضیح داد: همانطور که دولت توانست جنگ را با کمک مردم پیش ببرد و جنگ با حضور بسیجی‌ها، عشایر و اقشار مردم در کنار پاسداران و ارتشی‌ها به پیش رفت، امروز نیز مردم در تولید و تجارت باید ایفاگر نقش باشند. 

رضایی با تصریح اینکه در دوران جنگ دولت و مردم همسنگر و همراه شدند و یک خط دفاعی مشترک در برابر ارتش بعث شکل دادند، گفت: امروز مردم در جنگ اقتصادی بیش از جنگ نظامی مؤثر و تعیین‌کننده هستند؛ در اینجا مراد از مردم، بخش خصوصی، کارآفرینان‌، تاجران، کسبه و اصناف و حتی کسب و کارهای خانگی هستند که باید سنگری در جنگ اقتصادی ایجاد کنند و به تولید و تجارت ملی کشور کمک کنند.

معاون رئیس‌جمهور تأکید کرد: کلید پیروزی‌های ما علیه قاجار و پهلوی جز نیرو و سرمایه مردم نبود و اگر این مردم در انقلاب شرکت نمی‌کردند رژیم شاه نیز شکست نمی‌خورد و جمهوری اسلامی تشکیل نمی‌شد؛ اگر مردم در دفاع مقدس شرکت نمی‌کردند، امروز قدرت نظامی ایران در تولید موشک و پهباد و تانک پدیدار نمی‌شد.

رضایی با اشاره به اینکه نقش مهم عشایر را بعضاً شهرها و روستاها کمتر می‌توانند داشته باشند، ادامه داد: امروز مناطق وسیعی از کوه‌ها و دشت‌ها محل زندگی عشایر ما هستند و انواع محصولات مصرفی کشور از شیلات گرفته تا دام و طیور و غیره توسط این نیروها تولید می‌شوند.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه اقتصاد عشایر باید از حالت سنتی خارج و با فناوری، ابتکارات و برنامه‌ریزی جدید همراه شود، بیان کرد: کشاورزی و دامداری محدود و سنتی مرسوم دیگر نمی‌تواند درآمدزا باشد بلکه عشایر باید از شیوه‌های نوین کشت و دامداری بهره گیرند؛ امروز مناطقی که در اختیار عشایر قرار دارد می‌تواند منبع تولید کالاهای مصرفی برای میلیون‌ها نفر در شهرها و روستاها باشد. 

رضایی تهدید محیط زیست در عصر حاضر را یادآور شد و توضیح داد: این پیش‌بینی وجود دارد که پهنه عظیم مناطق عشایرنشین به زودی مقصد مهاجرت معکوس شهرنشینان خواهد شد. مناطق عشایری سرزمینی بسیار پهناور با اقلیم و محیط زیست عالی است که می‌توانند از کانون‌های تولید و درآمدزایی هم برای عشایر و هم برای کشور باشند. 

معاون رئیس‌جمهور تأکید کرد: دولت با برنامه‌ریزی‌های خود مصمم است و وظیعه دارد که میدان را برای عشایر باز کند، موانع را بردارد و زمینه را مستعد کند تا آنان در عرصه اقتصاد وارد میدان شوند، به تولید و تجارت و درآمدزایی بپردازند و وضعیت زندگی خود و ایران را تغییر دهند. 

رضایی گفت: امید است بزرگداشت یاد و خاطره شهدای جامعه عشایری کشور که از افتخارات تاریخ ایران هستند نقش مهم عشایر در جنگ اقتصادی را بیش از پیش نمایان کند و همانطور که عشایر جان بر کفانه به جنگ با دشمن رفتند، در صحنه اقتصادی نیز فعال و حاضر باشند./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها