لفاظی پمپئو علیه ایران از تریبون سعودی

کد خبر: 1155731

مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق امریکا که از هر تریبونی برای لفاظی علیه ایران استفاده می‌کند، این بار در ضیافت شبکه سعودی، زبان گویای سعودی‌ها شد و اتهام‌زنی‌های خود را تکرار کرد.

لفاظی پمپئو علیه ایران از تریبون سعودی

 پمپئو با موفقیت آمیز خواندن فشار حداکثری علیه ایران از دولت امریکا خواست به سنت اسلاف خود ادامه داده و از هرگونه توافقی برای احیای برجام خودداری کند. او همچنین در توجیه ترور سردار سلیمانی خود را فدایی امریکایی‌ها خواند و مدعی شد که سلیمانی قصد داشت ۵۰۰ امریکایی را قتل عام کند که واشنگتن مانعش شد.

مایک پمپئو که در دشمنی با ایران شهره عام و خاص است این بار در مصاحبه با شبکه العربیه سعودی، به بیان اظهارات ضد ایرانی پرداخت و رویکرد دولت امریکا در قبال ایران را به باد انتقاد گرفت. پمپئو عصر جمعه در گفتگو با العربیه کل مصاحبه را به لفاظی علیه ایران اختصاص داد و ادعا کرد: «ما می‌دانیم رژیم ایران کیست. آن‌ها مذهب‌سالار‌های شیطانی هستند که قصد نابودی ملت امریکا و اسرائیل را دارند». پمپئو در این مصاحبه با اشاره به رویکرد دولت کنونی امریکا در مذاکره با ایران برای بازگشت به توافق هسته‌ای، اضافه کرد: «ما نباید با آن‌ها مذاکره کنیم که در ازای وعده‌ای زودگذر برای کُند کردن برنامه غنی‌سازی و برنامه تسلیحاتی، چه میزان پول بدهیم».

وی تصویب قطعنامه اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران را خوب توصیف کرد که به ادعای او باید ماه‌ها پیش تصویب می‌شد. پمپئو خواستار به کارگیری مکانیزمی شد تا اطمینان حاصل شود که ایران به پایبندی به NPT بازگردد. این ادعا درحالی مطرح می‌شود که همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح آمیز بوده و هیچ موردی از نقض پیمان ان‌پی‌تی تاکنون گزارش نشده است و ایران چندین دهه است که مفاد این پیمان را پذیرفته و از آن خارج نشده است. حتی برخی مقامات امریکایی بر این باورند که اگر فشار‌ها به ایران افزایش یابد شاید خروج از ان‌پی‌تی یکی از گزینه‌های ایران در مقابل فشار‌های غرب باشد و این نشان می‌دهد برخلاف ادعای پمپئو، ایران همچنان به آن پایبند است.

جلوی ورود پول به ایران گرفته شود

وزیر خارجه سابق امریکا در ادامه سخنان خود اجازه دسترسی ایران به ساخت سلاح هسته‌ای را بسیار خطرناک توصیف کرد و ادعا کرد که امریکا باید هر اقدام ضروری اتخاذ کند تا اطمینان حاصل پیدا کند که چنین اتفاقی روی نمی‌دهد. پمپئو گفت که اگر در دولت امریکا بود دادن پول به ایران را متوقف می‌کرد، چرا که به ادعای پمپئو این پول‌ها برای کمک به حزب‌الله لبنان و تلاش برای ساخت سلاح اتمی به‌کار گرفته خواهد شد که تهدیدی برای امریکا و متحدانش در منطقه است. پمپئو گفت زمانی که او در دولت ترامپ فعالیت می‌کرد، آن‌ها در آستانه یک موفقیت بزرگ بودند و ذخایر ارزی ایران از ۹۶ میلیارد دلار به ۴ میلیارد دلار رسیده بود. او رویکرد دولت کنونی امریکا برای جلوگیری از اهداف به اصطلاح بلندپروازانه ایران را ضعیف توصیف کرد و از دولت امریکا خواست تحریم‌ها را مثل سابق اعمال کند، زیرا اگر تحریم‌ها به شدت اعمال و اجرا شود ایران در موقعیت بسیار سختی قرار می‌گیرد. پمپئو و دولت متبوعش در سال‌های گذشته سیاست فشار حداکثری را علیه ایران اعمال کردند تا بتوانند با تحت فشار قرار دادن آن، تهران را به میز مذاکره کشانده و توافق جدیدی را امضا کنند، اما این سیاست نیز کاری از پیش نبرد و مقامات کنونی امریکا هم به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند و به همین منظور تلاش می‌کنند تا راهی برای احیای برجام بیابند.

ترور سلیمانی برای جلوگیری از فاجعه!

پمپئو در بخش دیگری از سخنان خود به ماجرای ترورو سردار سلیمانی هم اشاره وبا ادعا‌های تازه‌ای خواست نشان دهد که در این زمینه سپر جان امریکایی‌ها شده است و ادعا کرد: «ژنرال سلیمانی در حال طراحی برای کشتن ۵۰۰امریکایی دیگر بود، ما این فرصت را داشتیم که این طرح را خنثی کنیم و آن را انجام دادیم.» این ادعا در حالی است که تاکنون سندی که نشان دهد سلیمانی واقعاً قصد چنین کاری را داشت از سوی امریکایی‌ها منتشر نشده است. وزیر خارجه سابق امریکا اضافه کرد: «ما این فرصت را داشتیم تا یک حمله قریب‌الوقوع را به منابع، منافع و نیرو‌های امریکایی متوقف کنیم و رئیس‌جمهور تصمیم گرفت این کار را انجام دهد». وی در پاسخ به سؤالی درباره تهدید ایران به انتقام گرفتن از عاملان ترور سردار سلیمانی گفت: «اولین بار از توئیتر متوجه تهدید ایران برای ترور خودم شدم. این شیوه کار ایران در تمام دنیاست. آن‌ها با این تهدیدات تلاش می‌کنند رهبران بعدی امریکا را متقاعد کنند که آنطوری که مایک پمپئو رفتار کرد، شما نکنید. با ما خوب باشید و به ما سخت نگیرید، اجازه دهید برنامه هسته‌ای‌مان را توسعه دهیم و ما هم جان شما را تهدید نمی‌کنیم. این پیامی است که آیت‌الله و جانشین سلیمانی و رئیسی به دنیا می‌فرستند. آن‌ها به رهبران تمام دنیا می‌فرستند که خیلی مراقب باشید که چطور با ما رفتار می‌کنید در غیر این صورت شما را می‌کشیم، به همین دلیل است که باید از دادن منابعی که به ایران اجازه می‌دهد در جهان وحشت‌پراکنی کند، خودداری شود». این سخنان در حالی مطرح می‌شود که شواهد منتشرشده در رسانه‌های امریکایی حاکی است هراس انتقام لحظه‌ای پمپئو را ر‌ها نکرده است. پمپئو سال گذشته، ساعاتی بعد از برگزاری مراسم سالگرد شهادت سردار سلیمانی به صراحت خواستار حفاظت جان خودش و دونالد ترامپ شد و به گفته مقامات فعلی امریکا، این دو نفر تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارند و نشان می‌دهد پمپئو به انتقام ایرانی‌ها باور دارند.

لفاظی‌های پمپئو درباره ترور سردار سلیمانی از تریبونی منتشر شد که رهبران آن در حادثه ۱۱ سپتامبر نقش مهمی در کشتار امریکایی‌ها داشتند، ولی مقامات این کشور با وجود اثبات این موضع تاکنون درباره نقش مقامات سعودی در این فاجعه اظهاراتی نکرده‌اند، اما به راحتی و بدون دلیل و مدرک ایران را به جنایاتی که رخ نداده متهم می‌کنند. پمپئو در کنار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق امریکا که همواره سعودی‌ها را گاو شیرده خطاب می‌کرد، توانستند پول‌های زیادی را به جیب بزنند و این بار هم برای پیروزی در انتخابات آتی تلاش می‌کنند تا سعودی‌ها را برای حمایت مالی از جمهوریخواهان مجاب کنند و لفاظی‌ها علیه ایران هم در این راستا انجام می‌شود.

منبع: روزنامه جوان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها