«فردا» گزارش می‌دهد

استعفاء یا استیضاح؟

کد خبر: 1156417

بعد از استعفای عبدالملکی به نظر رسید که دولت ضرورت برخی اصلاحات را درک و ترمیم کابینه را شروع کرده است. دفاع امروز روزنامه «ایران» از عملکرد فاطمی‌امین اما نشان داد که خیلی هم نباید خوشبین بود لذا احتمال ورود مجلس به این موضوع بیشتر شده است.

استعفاء یا استیضاح؟

گروه سیاست سایت فردا - یک سال از عمر دولت سیزدهم گذشته و در حوزه‌های مختلف به خصوص در بخش اقتصاد شاهد ضعف‌هایی هستیم. برخی شعارهای و وعده‌های دولت محقق نشده یا با مسیر تحقق فاصله دارد، لذا انتقادها به برخی وزرا افزایش یافته است . از تریبون مجلس نیز در هفته‌های اخیر انتقاداتی را شنیده‌ایم. با این حال اینطور به نظر می‌رسد که نمایندگان مجلس تا حالا در مقابل ضعف‌های موجود صبوری کرده‌اند تا دولت همسو فرصت کافی در اختیار داشته باشد. تلاش بر این بوده که رویکرد تعاملی دو قوه در جهت بهبود اوضاع به کار گرفته شود و برای مردم سودمند باشند. بارها نیز در لفافه یا صریح از سوی برخی مجلسی‌ها شنیده‌ایم که بهتر است دولت رسا اقدام رفع ضعف‌ها و کابینه کند.

تعلل دولت در این راستا اما سبب شده که زمزمه استیضاح برخی وزرا را بشنویم. همچنان که استفاده از سوال به عنوان یک ابزار نظارتی در هفته‌های اخیر بیشتر شده و حتی به یک کارت زرد هم رسیده است. 

به هرحال باید صبر کرد و دید که دولت سیزدهم و مشخصا شخص رئیسی اقدام به ترمیم کابینه کرده و نواقص موجود را رفع می‌کند یا منتظر می‌ماند که مجلس وارد عمل شود؟! استعفای عبدالملکی از وزارت کار این تصور را ایجاد کرد که پاسخ به این سوال مثبت بود و رئیس جمهور محترم ضرورت برخی تغییرات و اصلاحات را درک کرده است. دفاع امروز روزنامه «ایران» از عملکرد فاطمی‌امین و تاکید بر اینکه باید بیشتر وقت داشته باشد، همچنین ابراز دلخوری ضمنی از رویکرد مجلس در قبال این وزیر کابینه، نشان داد که خیلی هم نباید درباره شروع تغییرات در کابینه خوشبین بود.

در همین راستا، روزنامه صبح نو نوشته: سیاست «استعفا پیش از استیضاح» که نمایندگان مجلس طرفدار آن بوده و هستند، چند امتیاز بزرگ با خود دارد؛ اولا باعث درونزایی تغییرات در دولت می‌شود؛ به بیانی، نیروهای ناکارآمد کابینه وقتی پیش از به‌حداکثررسیدن فشارها از ترکیب دولت کنار می‌روند(مانند عبدالملکی)، سایر نیروهای ناکارآمد نیز بر آن خواهند شد تا عِرض خود نبرده و با اراده خویش، کنار بکشند.

این روزنامه افزوده: ثانیا استعفای نیروهای ناکارآمد دولتی حسن بزرگ دیگری نیز دارد و آن، جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی نمایندگانی است که از مدت‌ها پیش، اعتراض خود نسبت‌به مدیریت برخی وزارتخانه‌ها را ابراز داشته‌اند. ثالثا، تحقق سیاست «استعفا پیش از استیضاح» موجب خواهد شد تا جلوه و نمای همبسته دولت و مجلس مخدوش نشود و رسانه‌های مغرض داخلی و خارجی، پاستور و بهارستان را رودرروی یکدیگر فرض ندارند.

صبح نو تاکید کرده: هدف نمایندگان مجلس از اعمال فشار بر رویه وزرای ناکارآمد صرفا تلاش برای افزایش کارآمدی دولت است که نتیجه آن، چیزی جز کاهش مشکلات مردم نخواهد بود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها