اخبار کمیسیون های تخصصی مجلس/مصوبه امروز کمیسیون اقتصادی

کد خبر: 1156587

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس از تصویب کلیات لایحه مدیریت بدهی‌های عمومی در کمیسیون متبوعش خبر داد.

اخبار کمیسیون های تخصصی مجلس/مصوبه امروز کمیسیون اقتصادی

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت در تشریح نشست امروز(سه‌شنبه 31 خرداد ماه) کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: نخستین دستورکار امروز کمیسیون اقتصادی، بررسی رسوب دارو در گمرکات کشور بود از آنجا که کمیسیون اقتصادی وظیفه نظارت بر تنظیم بازار تمامی کالاها را دارد، به این موضوع ورود کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: گزارش ماده 45 قانون آئین نامه داخلی مجلس درباره پیشنهادات کمیسیون برای رفع معضل مذکور تدوین شده و مقرر است گزارش مربوط به پیشنهادات و همچنین تخلفات احصا شده براساس ماده 234 آئین نامه داخلی به صحن علنی گزارش داده شود.

وی اضافه کرد: دومین دستورکار امروز کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی کلیات لایحه مدیریت بدهی‌های عمومی بود؛ از آنجا که قانون رفع موانع تولید دولت را مکلف کرده که وضعیت بدهی‌های خود را به تمامی اشخاص، پیمانکاران، کارفرمایان و... روشن کند، لایحه مذکور برای ساماندهی وضعیت بدهی دولت و نحوه بازپرداخت بدهی‌ها به طلبکاران در وزارت امور اقتصادی و دارایی تنظیم شد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: کلیات لایحه مذکور در نشست امروز به تصویب رسید و مقرر شد که برای رسیدگی به جزئیات آن کمیته‌ای تخصصی با حضور نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه، دیوان محاسبات، مرکز پژوهش‌ها و نمایندگان مجلس تشکیل شود تا این کارگروه لایحه مذکور را بررسی کنند و نتیجه را برای رسیدگی بیشتر به کمیسیون ارائه دهد./

موضوعات بررسی شده در جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس را در این گزارش می‌خوانیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، برخی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس امروز(سه‌شنبه 31 خرداد ماه) جلسه داشتند که موضوعات مختلفی را با حضور میهمانان خود بررسی کردند که در این گزارش مصوبات و موضوعات پیگیری شده در کمیسیونهای مجلس را می‌خوانید:

*فرصت یک‌هفته‌ای کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس برای تهیه گزارش سرقت از بانک ملی

ابعاد انتظامی و امنیتی سرقت اخیر از بانک ملی در جلسه امروز کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با حضور محمدرضا فرزین مدیر عامل بانک ملی، مسئول حقوقی بانک مرکزی و سردار قنبری رئیس پلیس آگاهی برگزار شد.

ابعاد مختلف سیستم های امنیتی و انتظامی این سرقت در جلسه امروز بررسی شد، سیستم های امنیتی اشکال و ایرادهایی دارد که گزارش آن باید تهیه و برای اعضای کمسیون شوراها و امور داخلی مجلس ارسال شود.

در نهایت در این جلسه مقرر شد تمام ابلاغ هایی که شورای عالی امنیت کشور (شاک) برای بانک مرکزی و بانک ملی برای بانک‌ها ارسال کرده تا هفته آینده جمع آوری و به همراه اقداماتی که بانک ملی در راستای امنیت سازی انجام داده در قالب یک گزارش به کمیسیون امور داخلی کشور ارایه شود.

در این نشست یک هفته به مسئولان نام برده فرصت داده شد تا همه اسناد و مدارک را به مجلس ارسال کنند. کمیسیون هفته آینده جلسه‌ای را با حضور وزیر اقتصاد در جهت بررسی این گزارش و مشکلات شبکه های امنیتی و ضرورت به روز رسانی آنها برگزار خواهد کرد.

* انحصار در صنعت دخانیات در اختیار شرکت‌های خارجی است

در جلسه امروز کمیسیون صنایع و معادن مجلس مدیرعامل دخانیات گزارش جامعی از وضعیت صنعت دخانیات به ویژه عملکرد شرکت دخانیات در حوزه تولید، مصرف و... به اعضا ارائه کرد که این گزارش بیانگر فعالیت مناسب مدیریت جدید بود.

طبق گزارش ارائه شده متاسفانه به دلیل سیاست‌های غلط سال‌های گذشته، اکنون با پدیده انحصار در صنعت دخانیات برای برندها و شرکت‌های خارجی روبه‌رو هستیم و کشور را در این حوزه به دست کشورهای خارجی سپردیم.

همچنین در این جلسه کمیسیون صنایع، موضوع میزان و نحوه اخذ مالیات مورد بررسی قرار گرفت، نمایندگان نیز در این نشست راهکارهایی برای بهبود عملکرد شرکت دخانیات ارائه کردند.

*کلیات لایحه مدیریت بدهی‌های عمومی در کمیسیون اقتصادی تصویب شد

نخستین دستورکار امروز کمیسیون اقتصادی، بررسی رسوب دارو در گمرکات کشور بود از آنجا که کمیسیون اقتصادی وظیفه نظارت بر تنظیم بازار تمامی کالاها را دارد، به این موضوع ورود کرده بود.

لازم به ذکر است که گزارش ماده 45 قانون آئین نامه داخلی مجلس درباره پیشنهادات کمیسیون برای رفع معضل مذکور تدوین شده و مقرر شده گزارش مربوط به پیشنهادات و همچنین تخلفات احصا شده براساس ماده 234 آئین نامه داخلی به صحن علنی گزارش داده شود.

دومین دستورکار امروز کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی کلیات لایحه مدیریت بدهی‌های عمومی بود؛ از آنجا که قانون رفع موانع تولید دولت را مکلف کرده که وضعیت بدهی‌های خود را به تمامی اشخاص، پیمانکاران، کارفرمایان و... روشن کند، لایحه مذکور برای ساماندهی وضعیت بدهی دولت و نحوه بازپرداخت بدهی‌ها به طلبکاران در وزارت امور اقتصادی و دارایی تنظیم شد.

در نهایت در این جلسه کمیسیون اقتصادی کلیات لایحه مذکور به تصویب رسید و مقرر شد که برای رسیدگی به جزئیات آن کمیته‌ای تخصصی با حضور نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه، دیوان محاسبات، مرکز پژوهش‌ها و نمایندگان مجلس تشکیل شود تا این کارگروه لایحه مذکور را بررسی کنند و نتیجه را برای رسیدگی بیشتر به کمیسیون ارائه دهد.

*صدور حواله برای اجرای قانون 1400 تامین قیر رایگان از سوی وزارت نفت

جلسه امروز کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با حضور آقای اوجی وزیر نفت و مدیران نفتی برگزار و میزان منابع درآمدی حاصل از فروش و صادرات منابع نفتی و محصولات پتروشیمی در بودجه سال جاری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اوجی در این جلسه در مورد بحث قانون تامین قیر رایگان اعلام کرد که 4.5 هزار میلیارد تومان از منابع اختصاصی مصوب سال 1400 هنوز باقی مانده که حواله آن را صادر کرده‌ایم و این رقم حداقل 6 ماه سال را کفایت می کند زیرا در سال گذشته در مجموع 5 هزار میلیارد تومان تخصیص قیر انجام شده است.

طبق گزارش ارائه شده، براساس بودجه سال 1401 منابع لازم برای تامین قیر رایگان از محل درآمدی شرکت نفت در نظر گرفته شده است اما مجموع درآمدی شرکت نفت از محل منابع نفتی 35 هزار میلیارد تومان بوده و به موجب مصوبه بودجه امسال این شرکت باید 19 هزار میلیارد تومان به تامین قیر اختصاص دهد و اینگونه زمین گیر می شود و سایر سرمایه گذاری‌های حوزه نفت متوقف خواهد شد، در حالی که سرمایه‌گذاری در نفت از نان شب هم واجب تر است و در صورت عدم سرمایه گذاری در آینده‌ای نزدیک با مشکل مواجه خواهیم شد.

در این جلسه مطرح شد که لازم است، این مصوبه اصلاح شود و بهترین روش همان مصوبه سال 1400 است یعنی از محل تهاتر نفت، وکیوم باتوم و قیر تامین شود.

اعضای کمیسیون در این جلسه ضمن تایید نظر وزارت نفت در خصوص اصلاحیه مصوبه تامین قیر رایگان بر این نکته تاکید کردند که وزارت نفت با بخش خصوصی با مسالمت رفتار کند و در گذشته وعده‌های بسیاری در مورد ساخت پتروپالایشگاه های کوچک داده اما یک مورد هم تحقق پیدا نکرده است.

همچنین اعضای کمیسیون تاکید داشتند که همچنین وزارت نفت باید با ایجاد جایگاه های LPG، سوخت گاز را برای خودرو تقویت کند و در کنار بنزین و گاز CNG، مصرف گاز LPG هم رواج پیدا کند و براساس بودجه دو هزار میلیارد تومان برای این موضوع اعتبار در نظر گرفته شده است.

 گمرک کشور اجازه وارد شدن کالاهای ثبت سفارش نشده را ندارد

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: گمرک اعلام کرد که معاون اول رئیس جمهور طی دستوری به گمرکات کشور اعلام کرده که هیچ کالای بدون ثبت سفارش حق وارد شدن به کشور را ندارد.

شهباز حسن پور بیگلری نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، در تشریح نشست امروز سه شنبه (31 خرداد) این کمیسیون، اظهار داشت: امروز جلسه ای با محوریت تخصیص ارز دارو و علت دیر تخصیص یافتن آن با حضور مقاماتی از وزارت بهداشت، گمرک، سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد برگزار شد.

وی افزود: دستگاه های ذیربط گزارش هایی از اقدامات خود در تخصیص ارز دارو به اعضای کمیسیون ارائه کردند و پس از استماع گزارش ها مقرر شد که کلیه دستگاه ها به صورت مکتوب در اختیار کمیسیون قرار بگیرد و بعد از بررسی های لازم به مراجع قضایی ارسال شود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: آن چیزی که در جلسه امروز بیشتر حائز اهمیت بود این مورد بود که افرادی بدون ثبت سفارش مخصوصا در بحث واردات سرم که دستگاه های ذیربط تقصیری در آن نداشتند.

حسن پور تصریح کرد: سازمان غذا و دارو اطلاعی از واردات آن نداشته و همچنین گمرک کشور نیز اعلام کرده است که به مناطق ازاد وارد شده است از این موضوع اطلاعاتی نداشتند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در این جلسه آسیب شناسی هایی لازمی صورت گرفته شد که دیگر در آینده شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم و همچنین  گمرک اعلام کرد که معاون اول رئیس جمهور طی دستوری به گمرکات کشور اعلام کرده است که هیچ کالای بدون ثبت سفارش حق وارد شدن به کشور را ندارد.

 صادرات دخانیات ایران برای نخستین بار به ترکمنستان

نایب رئیس کمیسیون صنایع گفت: صادرات دخانیات ایران برای نخستین بار به ترکمنستان یکی از اقدامات مثبت تیم مدیریتی جدید شرکت دخانیات است هر چند که آنها با زیان انباشته و بدهی‌های سنگین هم مواجه هستند.

علی اکبر کریمی نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس در تشریح جزییات نشست عصر امروز (سه‌شنبه 31 خرداد) این کمیسیون با مدیرعامل دخانیات ایران اظهار داشت: صادرات دخانیات برای نخستین بار به ترکمنستان را یکی از اقدامات مثبت تیم مدیریتی جدید دخانیات ایران است هر چند که آنها با زیان انباشته و بدهی‌های سنگین این شرکت از گذشته از جمله مشکلات این صنعت است.

وی افزود: به دلیل سیاست‌های غلط سال‌های گذشته، اکنون با پدیده انحصار در صنعت دخانیات برای برندها و شرکت‌های خارجی روبه‌رو هستیم و کشور را در این حوزه به دست کشورهای خارجی سپردیم.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه موضوع میزان و نحوه اخذ مالیات در جلسه امروز موردبررسی قرار گرفت، افزود: نمایندگان نیز در این نشست راهکارهایی برای بهبود عملکرد شرکت دخانیات ارائه کردند.

 تصویب 8 ماده از مواد 10 گانه طرح ساماندهی دانشگاه آزاد در کمیسیون آموزش مجلس

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به بررسی مواد ۱۰گانه طرح «ساماندهی نظارتی دانشگاه آزاد اسلامی» در نشست امروز کمیسیون، از تصویب ۸ ماده این طرح خبر داد.

رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس در تشریح جزئیات نشست عصر امروز (سه شنبه 31 خرداد) این کمیسیون اظهار داشت: در نشست امروز طرح ساماندهی نظارتی دانشگاه آزاد اسلامی مصوب کمیته دانشگاه های غیردولتی و دانشگاه آزاد اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: تمامی مواد این طرح به جز مواد 7 و 10 با نظر اعضای کمیسیون به تصویب رسید.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: این طرح در خصوص نظارت بر دانشگاه آزاد است که تاکنون هیچ قانونی در این زمینه وجود نداشته و مواد 10 گانه آن به موارد مختلفی از جمله ماهیت دانشگاه آزاد اسلامی، نحوه شکایات از این دانشگاه، حسابرسی به صورت های مالی و موضوعات دیگر قانونی می پردازد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها