نماینده مجلس: مهاجران نباید قربانی و گروگان منازعات سیاسی باشند

کد خبر: 1156609

عضو کمیسیون اصل نود مجلس با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از دیرباز میزبان یکی از بزرگترین جمعیت‌های پناهنده و مهاجر در جهان است، گفت: به لطف سیاست‌های مترقی و فراگیر دولت، به پناهندگان امکان دسترسی به آموزش، بهداشت و معیشت داده شده است که نه تنها باعث بقای آنان شده بلکه به پیشرفتشان نیز کمک می‌کند.

نماینده مجلس: مهاجران نباید قربانی و گروگان منازعات سیاسی باشند

 الهام آزاد در کنفرانس بین‌المللی مهاجرت (IPU) که امروز سه‌شنبه 31 خرداد ماه در استانبول در حال برگزاری است، در سخنرانی خود در خصوص «تعدیل زندگی مهاجران وپناهندگان؛ کرامت انسانی، فراگیری اجتماعی و انسجام»، گفت: مسأله پناهجویی مسأله‌ای مرتبط با کرامت انسانی است و کمک به پناهجویان به معنای تأمین امنیت و فرصت‌های جدید برای افراد است. محرومیت از حقوق بشر هنگامی آشکار می‌شود که فرد از داشتن مکان و حداقل امکانات برای زندگی محروم شود. کرامت انسانی بین همه انسان‌ها مشترک است و احترام به کرامت فطری انسان به معنی شناخت ارزش ذاتی هر فرد و تعهد به رفتار با افراد طبق این ارزش است.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، افزود: یکی از مشخصه‌های مهاجرت، عدم دریافت حداقل شرایطی است که برای حفظ کرامت انسانی ضروری است. متأسفانه، دولت‌ها و بازیگران قدرتمندی که در مسأله پناهجویی نقش دارند، هرچند که در کلام بر اهمیت کرامت انسانی تأکید دارند، در عمل آن را نادیده گرفته و ارزشی برای آن قائل نمی‌شوند.

وی یادآور شد: آن‌ها سیاست‌هایی اعمال می‌کنند که پناهجویان را به حاشیه رانده و به ناامنی‌ای که پناهجویان با آن روبه‌رو هستند، دامن می‌زنند و آن‌ها را به سوی سفرهای خطرناک به برخی کشورها سوق می‌دهند. این سفرهای خطرناک شامل مسائل مختلفی از جمله سوءاستفاده قاچاقچیان، اخاذی از پناهجویان، محدودیت‌های ویزا و مشکلاتی مانند گم شدن و مرگ در دریا می‌شود.

نماینده مردم نائین و خور و بیابانک در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در کل می‌توان گفت که اوضاع پناهجویان در سطح جهانی مساعد نیست و کشورهای پذیرنده پناهندگان تلاش می‌کنند بار سنگین پناهجویان را به عهده یکدیگر بسپارند؛ این در حالی است که گفتمان رسانه‌ای در این کشورها نیز علیه پناهجویان است.

آزاد تصریح کرد: ما به عنوان نمایندگان پارلمان‌ها باید همواره به خاطر داشته باشیم که کرامت انسانی بر سیاست برتری دارد و نباید افراد را اسیر چیدمان‌های اجتماعی کرد؛ بلکه باید چیدمان‌های اجتماعی را بر اساس کرامت انسانی افراد تنظیم نمود. پناهندگان بدین دلیل مستحق محافظت و کمک هستند که انسانند و کرامت انسانی دارند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، همچنین گفت: نادیده گرفتن این شایستگی، محدود کردن حقوق آن‌ها، اجبار آن‌ها به سوی زندگی غیرقانونی و ناشنیده گرفتن صدای آن‌ها به معنای نادیده گرفتن ارزش و برابری فطری آن‌ها به عنوان افرادی دارای کرامت انسانی است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از دیرباز میزبان یکی از بزرگترین جمعیت‌های پناهنده و مهاجر در جهان است، افزود: به لطف سیاست‌های مترقی و فراگیر دولت، به پناهندگان امکان دسترسی به آموزش، بهداشت و معیشت داده شده است که نه تنها باعث بقای آنان  شده بلکه به پیشرفتشان نیز کمک می‌کند. بدون تردید، در هیچ کجای دنیا تا این حد کرامت انسانی مهاجران حفظ و محترم شناخته نشده است و جمهوری اسلامی ایران در این زمینه بسیار موفق عمل کرده و در صورت نبود تحریم‌های ظالمانه قطعا خدمات بیشتری به آنان ارائه می‌شد.

آزاد در ادامه تاکید کرد: ما به لزوم همکاری بین المللی برای بازگشت امن، داوطلبانه و بدون مانع، کرامت‌مندانه مهاجران به خصوص مهاجران ناشی از جنگ و بی ثباتی داخلی و همچنین بر موضوع بازیابی اولیه (early recovery ) مانند تامین برق، آب ... که در قطعنامه های شورای امنیت نیز بدان اشاره شده است، تاکید می‌نماییم.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس یازدهم ادامه داد: ما بر این مسأله نیز تأکید می‌نماییم که از مهاجران و پناهندگان نباید به عنوان ابزاری برای فشار برای اخذ امتیازات سیاسی استفاده شود و اینکه نباید مهاجران قربانی و گروگان منازعات سیاسی در روابط بین دولت ها باشند./خانه ملت

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها