اروپا: به توافق خیلی نزدیک هستیم/ تلاش برای جمع‌بندی مذاکرات وین

کد خبر: 1156673

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه مذاکرات درباره ازسرگیری اجرای برجام همچنان جریان دارد، تصریح کرد: «به توافق نهایی خیلی نزدیک هستیم.»

 اروپا: به توافق خیلی نزدیک هستیم/ تلاش برای جمع‌بندی مذاکرات وین

«پیتر استانو» دیروز سه‌شنبه در نشست خبری از بروکسل افزود که دستیابی به توافق نهایی از اجرای کامل برجام اطمینان حاصل می‌کند اما هنوز به خط پایان نرسیده‌ایم. به گزارش ایرنا، وی خاطرنشان کرد که هنوز برای تلاش‌های آخر در راستای از سرگیری اجرای برجام فرصت باقی مانده و «به همین خاطر نماینده عالی (جوزپ بورل) و تیم او در تلاش هستند تا مذاکرات وین را به جمع‌بندی برسانند» سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد، جوزپ بورل «نهایت تلاش خود را می‌کند تا اطمینان حاصل کند که به اجرای کامل این توافق بسیار مهم برگردیم.»

وی درخصوص اقدامات جبرانی ایران در پی تصویب قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم گفت: «ما نگران هستیم و به همین خاطر است که باید به اجرای کامل برجام برگردیم.» استانو گفت: «تنها زمانی که تعهدات به طور کامل اجرا شود، زمانی که فعالیت‌های اتمی ایران ۱۰۰ درصد تحت نظر باشد و مشارکت‌کنندگان تعهدات خود را تحت برجام اجرا کنند این توافق به طور کامل فعال می‌شود.» استانو در پاسخ به این سؤال که مانع رسیدن به توافق نهایی از ناحیه ایران چیست، گفت که اتحادیه اروپا درباره موضع طرف‌های مشارکت‌کننده در گفت‌وگوها اظهار نظر نمی‌کند. «ما به عنوان هماهنگ‌کننده تمام تلاش خود را به‌کار می‌‌بندیم تا به مشارکت‌کنندگان کمک کنیم به توافق برسند و اطمینان حاصل کنیم که برجام به طور کامل اجرا می‌شود. اما این یک روند دیپلماتیک است و ما درباره محتوای گفت‌وگوها نظر نمی‌دهیم.»

امریکا اراده سیاسی ندارد

با وجود اظهارات سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این گزاره که به توافق نزدیک هستیم اما امریکا توان تصمیم‌گیری ندارد یکی از گزاره‌های مورد اجماع بین ناظران و تحلیلگران بین‌المللی است؛ گزاره‌ای که مقامات کشورهای مختلف نیز به شیوه‌های گوناگون به آن اذعان دارند. جالب آنکه غیر از ایالات متحده هیچیک از کشورهای برجامی تاکنون جمهوری اسلامی ایران را متهم به مانع بودن بر سر رسیدن به توافق نکرده‌ا‌ند که خود رویکرد مخرب و یکجانبه این کشور را نشان می‌دهد. این درحالی است که ایالات متحده بخصوص در دوره جو بایدن تلاش داشته تا با اجماع‌سازی علیه کشورمان فضای جهانی برای تحمیل یک توافق بد به ایران را فراهم کند. اتفاقی که البته با دیپلماسی هوشمند ایران مجال پیدا نکرد و نتوانست به نتیجه برسد. جالب آنکه بسیاری از کشورها بخصوص چین و روسیه به انتقاد از رویه مخرب امریکا روی آورده‌ و اقدامات آنها را خلاف رسیدن به یک توافق منصفانه معرفی کرده‌اند. ایران در راستای نشان دادن حسن‌نیت خود تلاش‌های دیپلماتیک برای رسیدن به یک توافق خوب را پیگیری کرده است. آخرین ابتکار ایران نیز قبل از نشست شورای حکام از طریق بورل به امریکا ارائه شد.

 تکذیب ادعای میدل ایست

«میدل ایست آی» چند روز قبل درخصوص پیشنهادهای جدید تهران مدعی شد، ایران در پیشنهادی جدید درخواست حذف سپاه پاسداران از لیست تروریستی امریکا را کنار گذاشته و در عوض خواستار لغو تحریم‌های اعمال شده توسط امریکا علیه قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا و چند نهاد دیگر شده است. این رسانه همچنین نوشت «منبع دیگری به این رسانه گفته که ایالات متحده هنوز به این پیشنهاد که یک راه حل «راه میانی» است، پاسخ نداده است.» این ادعا البته با واکنش وزارت امور خارجه کشورمان روبه‌رو شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص تقلیل دادن اختلافات به مسأله سپاه پاسداران یادآورد شد: «آنچه بین ما و امریکا باقی مانده اساساً به یک موضوع ختم نمی‌شود.» وی در پاسخ به خبرنگاری درخصوص ادعای برخی منابع مبنی بر خروج قرارگاه خاتم و برخی سازمان‌ها از فهرست تحریم به جای خروج سپاه از FTO گفت: «باید به برخی از این منابع گفت، خود گویی و خود خندی عجب مرد هنرمندی. اول FTO را طرح و بعد آن را بزرگ و بعد درباره آن نظریه‌پردازی و بعد خارج و وارد می‌کنند. آنچه بین ما و امریکا باقی مانده اساساً به یک موضوع ختم نمی‌شود و این برخی طرف‌ها هستند که مایلند برای اینکه ابعاد دیگر اختلافات و عدم اجرای تعهدات‌شان را بپوشانند، سعی می‌کنند یک موضوع را پررنگ کنند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: «اتفاقاً جمهوری اسلامی ایران در این موضوعات تنها انتفاع مردم ایران را در نظر دارد و تمام ابتکاراتی که دادیم برای این است که مطمئن شویم امریکا به تعهداتش عمل می‌کند و به هیچ وجه نمی‌شود اینها را به یک موضوع فروکاست.» تلاش رسانه‌های امریکایی و نزدیک به این کشور همواره آن بوده است که علت عدم توافق در وین را به پافشاری ایران بر سر مسأله تروریستی خواندن سپاه پاسداران تقلیل دهند اما ایران همواره این مسأله را رد کرده است.

مطالب یاد شده نشان می‌دهد همچنان پنجره مذاکرات باز است و کشورهای غربی نیز با وجود سنگ‌اندازی‌ها تمایلی برای شکست خوردن آن ندارند. گفتنی است، مذاکرات وین پس از ماه‌ها گفت‌وگوهای فشرده، از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به دلیل تعصبات غلط و تعلل در تصمیم‌گیری ایالات متحده امریکا برای جبران اقدامات غیرقانونی این کشور در قبال ایران و برجام، به یک وضعیت غیرقابل پیش‌بینی کشیده شده است.

منبع: روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها