خبر به روایت «فردا»

بورل در تهران / جابه‌جایی در اطلاعات سپاه/ از وعده کنترل تورم تا بهترین و بدترین شهر برای زندگی

کد خبر: 1157265

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

بورل در تهران / جابه‌جایی در اطلاعات سپاه/ از وعده کنترل تورم تا بهترین و بدترین شهر برای زندگی

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ ماموریت سخت بورل در تهران

«اعتماد» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را به خاطر سفرش به تهران عکس یک کرده و در گزارشی با عنوان «ماموریت سخت بورل در تهران» نوشته: «حضور جوزپ بورل در تهران در شکستن فضای پرتنش به وجود آمده مهم است، اما مهم‌تر از آن اراده سیاسی تمام طرف‌های حاضر در برجام و ایالات متحده برای احیای این توافق است. در حالی که روسیه و چین به فراخور تحولات به وجود آمده در سایه جنگ اوکراین پویایی کمتری از خود در این مذاکرات نشان داده و صرفا به حمایت از احیای برجام بسنده می‌کنند، ایران با متحد شدن دوباره اروپا و امریکا در این پرونده روبه‌رو شده است. در چنین شرایطی باید دید که پیام مشخص جوزپ بورل از سوی ایالات متحده و واکنش ایران چیست و آیا مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نخستین سفر خود به تهران در دولت سیزدهم با دستان پر تهران را ترک خواهد کرد؟»

اعتماد

جوان/ بریکس و ایران مقابل دلار

«جوان» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده با عنوان «بریکس و ایران مقابل دلار» به اهمیت این نشست و همچنین حرف‌های رئیسی در آن پرداخته و آورده است: ««بریکس»، کلوب دولت‌های نوظهور که در حال تبدیل شدن به قطبی چندجانبه مقابل قدرت رو به افول غرب است، می‌رود تا وزنه‌ای در مناسبات بین‌المللی باشد. امسال چهاردهمین نشست کشور‌های عضو بریکس، شاهد حضور رئیس‌جمهور ایران بود، جایی که سید ابراهیم رئیسی در آن سخنرانی و اعلام کرد آماده است به «شریکی قابل اتکا جهت اتصال بریکس به گلوگاه‌های انرژی و بازار‌های بزرگ جهانی» تبدیل شود. رئیس‌جمهور روسیه هم از ابتکار بریکس برای ایجاد سبد ارزی ذخیره بین المللی صحبت کرده است، ارزی که معنای تلویحی آن صف آرایی مقابل دلار است. ... ایران عضو بریکس نیست، ولی امسال در کشاکش تنش‌ها بین روسیه با غرب از یک طرف و کشمکش چینی‌ها با امریکا در شرق دور، در چارچوب ترتیباتی که نام بریکس پلاس روی آن گذاشته شده، به آن دعوت شد.»

جوان

شرق/ تغییر تاکتیک

«شرق» به بررسی دلایل احتمالی جابه‌جایی در بالاترین مقام «اطلاعاتی سپاه» گزارش داده و در گزارشی که تیتر یک کرده با عنوان «نغییر تاکتیک» نوشته است: «حسین طائب پس از ۱۳ سال از ریاست سازمان اطلاعات سپاه پاسداران (ساس) برکنار شد. ... کنارگذاشتن یکی قدرتمندترین مقام‌های اطلاعاتی کشور را برخی به نفوذ و خرابکاری‌های اسرائیل نسبت می‌دهند و برخی به جنگ قدرت. عده‌ای نیز ادعا می‌کنند طائب در مقام مشاور فرمانده سپاه در یک «مأموریت مهم‌تر» قرار گرفته است.»

در ادامه این گزارش به نقل محمودجواد جمالی نوبندگانی آمده است: «دلیل این جابه‌جایی شاید این باشد که مسئولان امر به این نتیجه رسیده‌اند که نیازمند تغییر تاکتیک‌ها واستفاده از روش‌های نوین دیگری برای مقابله با استراتژی زخمی‌کردن امنیت ایران از سوی رژیم صهیونیستی هستیم ... به نظر می‌رسد مسئولان به این نتیجه رسیده‌اند که بازنگری در این فرمول‌ها، سیاست‌ها و کنش و واکنش‌ها داشته باشند تا ضریب امنیتی کشور هم بالاتر برود.»

شرق

کیهان/ ایستگاه بریکس

«کیهان» تیتر و عکس امروز خود را معطوف به سخنان رئیسی در اجلاس بریکس پلاس کرده و در گزارشی با عتوان «قطار دیپلماسی اقتصادی ایران به ایستگاه بریکس رسید» نوشته: «رئیس‌جمهور کشورمان درحالی به دعوت رئیس‌جمهور چین در این نشست سخنرانی کرد که در روزهای اخیر حامیان دولت قبل به بهانه عدم حضور ایران در نشست سطح وزرا، با تیتر «چین ایران را از نشست بریکس حذف کرد» به پیشبرد خط خبری شرق‌هراسی خود پرداختند. این جریان مدعی بود ریسک بالای همکاری با ایران و ابهام در نتیجه مذاکرات باعث شده تا روسیه و چین ایران را به این نشست دعوت نکنند!  اتاق بازرگانی نیز مدعی شد ایران علی رغم ادعای همکاری راهبردی با چین به این اجلاس دعوت نشده و این اتفاق را نشان دهنده ترجیح عربستان و امارات بر ایران خواند. جریان غرب‌گرا در سال‌های اخیر مدام تلاش داشته تا همه فعالیت‌های دیپلماتیک و اقتصادی کشور با جهان را مشروط به توافق برجام کند. »

کیهان

سازندگی/ پیک آمریکا در تهران

«سازندگی» جلد امروز خود را به جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که بعد از آن شام کاری با مورا و رابرت مالی به تهران آمد، اختصاص داده است. این روزنامه اصلاح‌طلب با تیتر «پیک آمریکا در تهران» نوشته: «خبر این سفر اعلام نشده و غیرمنتظره در شرایطی رسانه‌ای شد که امیرعبداللهیان هفته گذشته گفته بود که ایران همچنان معتقد است مذاکرات می‌تواند به نتیجه برسد. مذاکرت وین در آوریل سال گذشته با هدف احیای برجام، بازگرداندن آمریکا به توافقی که این کشور سال 2018 به شکلی یکجانبه از آن خارج شد، لغو تحریم‌های تحمیلی ایالات متحده علیه کشورمان و اطمینان از پایبندی آمریکا و سایر طرفین این توافق به تعهدات برجامی‌شان آغاز شد. ... آنگونه ناظران می‌گویند تاکید ایران مبنی بر حذف نام سپاه از لیست تحریم‌ها، برداشته شدن کلیه تحریم‌های تحمیلی برجامی و فرابرجامی آمریکا علیه کشورمان و ارائه تضمین از جانب آمریکا مبنی بر اینکه که ایالات متحده سناریوی سال 2018 را در ارتباط با این توافق اجرای نخواهد کرد، دلیل اصلی توقف رایزنی‌ها بود».

سازندگی

دنیای اقتصاد/ بهترین و بدترین شهرها برای زندگی

«دنیای اقتصاد» در گزارشی که امروز عکس یک کرده با عنوان «بهترین و بدترین شهرها برای زندگی» نقشه 2022 کیفیت زندگی در 172 کشور دنیا که «اکونومیست» منتشر کرده بود را مورد توجه قرار داده و نوشته: «تازه‌‌‌ترین گزارش اکونومیست از وضعیت زیست‌‌‌‌‌‌پذیری شهرهای جهان حکایت از سقوط رتبه تهران در فهرست شهرهای زیست‌پذیر دارد. در گزارشی که سال ۲۰۲۱ از وضعیت زیست‌‌‌پذیری شهرهای جهان منتشر و عناوین ۱۰ شهر ابتدا و انتهای این فهرست منتشر شد، تهران در هیچ‌‌‌یک از این دو بخش قرار نداشت اما گزارش سال میلادی جاری، تهران را در زمره ۱۰ شهر پایین این رتبه‌‌‌بندی معرفی کرده است. به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل «دنیای‌اقتصاد»، در وین به آن لیبنزکونست می‌‌‌گویند، که معنای آن «هنر خوب زیستن» است و حالا که رستوران‌ها و موزه‌ها بازگشایی شده‌‌‌اند، بار دیگر پایتخت اتریش به مکان مناسبی برای تمرین این هنر بدل شده است.»

دنیای اقتصاد

ایران / تورم کنترل خواهد شد

«ایران» به نقل از رئیس سازمان برنامه و بودجه و از جانب دولت وعده داده که «تورم کنترل خواهد شد». این روزنامه دولتی در گزارشی با همین تیتر نوشته: «با انتشار شاخص تورم خردادماه ازسوی مرکزآمار ایران به عنوان نخستین ماه پس از اجرای سیاست اصلاح ارز ترجیحی که شاهد جهش بی سابقه نرخ تورم ماهانه و نقطه به نقطه بودیم، این پرسش اساسی مطرح شد که آیا اعداد و ارقامی که در خردادماه امسال به عنوان شاخص تورم اعلام شده است، در ماه‌های آینده نیز با همین شیب صعودی ادامه خواهد داشت؟ ... اقتصاددانان برای مدیریت و مهار تورم قائل به دو نوع تورم هستند، یکی، تورم هسته (core inflation) که مربوط به عوامل پایدار و دائمی به وجود آورنده تورم است ... تورم دیگری که از دید اقتصاددانان وجود دارد و آمار آن به صورت ماهانه منتشر می‌‌شود، تورم کل شاخص قیمت مصرف‌کننده (headline inflation)؛ که این تورم شامل دو بخش پایدار (permanent) و بخش گذرا (transitory) می‌‌شود.... بخش‌گذرای تورم کل نشأت گرفته از شوک‌های موقتی و گذراست که گاهاً اقتصاد را متأثر می‌کنند و اثرات موقت و کوتاه‌مدتی بر تورم می‌گذارند.»

ایران

آرمان ملی/ در شیــراز چــه خبــر است

«آرمان ملی» در گفت‌وگو با مجید ابهری به ویدئو جنجالی اخیر از اسکیت‌سواران شیرازی پرداخته و نوشته: « در پشت پرده‌ اینگونه حرکات عواملی حضور دارند که می‌خواهند از این غفلت مسئولان نسبت به نوجوانان استفاده کنند. روش‌های منطقی تخلیه انرژی منطقی و فرهنگی باید در دستور کار مسئولان قرار بگیرد و راه شادی واقعی را به آنها نشان داده و بیاموزند. هنوز از یاد نبرده‌ایم که برپایی مهمانی پیژاما در یکی از پارک‌های تهران و آب بازی در پارکی در کرج، اتفاق افتاد که برخی مایل بودند که به این اتفاق جامه سیاسی بپوشانند، در حالی‌که بزرگ کردن اینگونه حوادث، نه خدمت جوانان است و نه خدمت به فرهنگ کشور، بلکه ریختن آب به آسیاب کسانی است که می‌خواهند آرامش روانی خانواده‌ها را در این فصل گرم و طولانی برهم بزنند.»

آرمان ملی

وطن امروز/ نسخه‌های جهانی کنترل اجاره‌بها

«وطن امروز» در یکی از گزارش‌های شماره امروز به موضوع اجاره‌بها و نسخه‌های جهانی کنترل آن پرداخته است. این روزنامه اصولرا نوشته: «در آلمان برای تعیین نرخ اجاره، توسط سازمان شهرداری و زیر نظر دولت آلمان، برای هر شهر یک سند قانونی سطح اجاره مجاز نوشته می‌شود. ... در ایرلند برای کنترل قیمت مسکن روی سود حاصل از فروش مسکن دوم 33 درصد مالیات وضع شده تا به مسکن به عنوان یک کالای سرمایه‌ای نگاه نشود. ... فرانسه از سال ۲۰۱۵ کنترل اجاره را در مناطقی که تقاضا بیش از عرضه است، اجرا کرده است. مقررات به این صورت است که هنگام اجاره جدید، اگر صاحب‌خانه در خانه بهسازی نداشته باشد، آخرین اجاره‌ای که توسط مستاجر قبلی پرداخت می‌شود، تنها می‌تواند بر اساس یک نرخ ثابت شاخص بنچمارک برای اجاره‌بها افزایش یابد. ... در اتریش اجاره در مسکن‌های قدیمی موجود (حدود نیمی از بازار اجاره خصوصی) تنظیم می‌شود. افزایش اجاره پس از نوسازی واحد تنها با رضایت مستاجران یا پس از یک حکم قضایی امکان‌پذیر است.»

وطن امروز

صبح نو/ پیام بورل

«صبح نو» جوزپ بورل را عکس یک کرده و در گزارشی با عنوان «پیام بورل» به سفر او به تهران پرداخته و می‌پرسد «آیا سفیر غرب، بسته جدیدی به تهران می‌آورد؟» این روزنامه اصولگرا رایزنی‌های امیرعبداللهیان با همتایان روسی و چینی در روزهای اخیر را مورد توجه قرار داده و این گفت‌وگوها را «پیام همکاری ایران به شرق» می‌داند.

این روزنامه اصولگرا البته مطالب و موضوعات دیگری را هم در شماره امروز دیده است. مثلا به نقل از قالیباف تیتر زده: «در کنار بازدارندگی اهل گفت‌وگو هستیم». همچنین جابه‌جایی اخیر در سازمان اطلاعات سپاه را با عنوان «سردار کاظمی رئیس جدید سازمان اطلاعات سپاه» پوشش داده است. 

صبح نو

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها