خضریان: «شستا» در دولت روحانی به حیاط خلوت سیاسی تبدیل شد

کد خبر: 1158183

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از اتفاقات تلخ در رابطه با «شستا» این است که این مجموعه در هشت سال دولت روحانی به حیاط خلوت سیاسی تبدیل شده بود.

خضریان: «شستا» در دولت روحانی به حیاط خلوت سیاسی تبدیل شد

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه شنبه ۷ تیر) در صحن علنی مجلس در رابطه با گزارش کمیسیون اجتماعی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان تأمین اجتماعی در حوزه انتصابات و نحوه مدیریت شرکت‌های وابسته خصوصاً شستا گفت: شستا مالک شرکت‌های بسیاری در حوزه‌های داروسازی کشت، دامداری، نفت، پتروشیمی و عمرانی است و سهام و سرمایه زیادی دارد. همچنین شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، هلدینگ پتروشیمی تاپیکو، صنایع مس ایران، خدمات بهداشتی میلاد سلامت و … ظرفیت‌هایی هستند که شستا در آنها سرمایه گذاری کرده است و حقوق کارگران و بازنشستگان در آن وجود دارد.

وی تصریح کرد: در مجموع شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی با بیش از ۱۶۵ شرکت مدیریتی و ۶۵ شرکت غیرمدیریتی فعالیت‌های گسترده ای را در حوزه‌های مختلفی انجام می‌دهد و مجموعه دارایی‌های آن در سال ۹۷ بالغ بر ۵۷ هزار میلیارد تومان بوده است. نزدیک به ۳۲ هزار میلیارد تومان درآمد سالانه آن اعلام شده است. این ارقام با توجه به نوسانات نرخ ارزی و تورم قطعاً دو برابر شده اند.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تاکید کرد: مجلس حتماً باید بداند در مجموعه شستا چه می‌گذرد، در ادوار مختلف تحقیق و تفحص درباره این موضوع دو بار آغاز شده اما گزارش آن به صحن نیامده است. همین موضوع نشان می‌دهد این بحث پرمخاطره و حساسی است.

خضریان با اشاره به اینکه تحقیق و تفحص از شستا سال ۹۹ به ثبت رسید اما متأسفانه با دو سال تأخیر به صحن آمد، گفت: یکی از اتفاقات تلخ در رابطه با شستا این است که این مجموعه در هشت سال دولت روحانی به حیاط خلوت سیاسی تبدیل شده بود، هیئت تحقیق و تفحص پیگیری این مسائل را تا جایی پیش برده و این موضوع با رأی نمایندگان رسمیت پیدا خواهد کرد.

وی افزود: موضوع مهم امضا افرادی همچون معاون وزیر تعاون وقت در نامه‌هایی به شرکت تأمین اجتماعی است، مبنی بر اینکه برخی اسامی که اعضای ستاد روحانی بوده اند باید در هیئت مدیره های شرکت‌های شستا به کار گرفته شوند. چنین اقدامی شستا را به حیاط خلوت سیاسی تبدیل کرد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تاکید کرد: این در حالی است که شستا و شرکت‌های دیگر که نام آنها برده شد شرکت‌های سرمایه گذاری هستند که باید منافع و سود اقتصادی آنها پیش از هر چیز دیده شود و این همان مطلبی است که هرگز مورد توجه وزارت تعاون وقت و کارکنان آن قرار نگرفت.

خضریان عنوان کرد: به چه دلیل باید فردی با لیسانس غیرمرتبط در یک شرکت پتروشیمی در هیئت مدیره قرار بگیرد در حالی که جوانان نخبه کشور به دنبال شغل بوده و هستند. آیا اینکه آنها یک ماه در ستاد انتخاباتی فعالیت کرده اند دلیل بر چنین انتصاباتی می‌شود؟ آیا عدالت اینگونه در کشور دنبال می‌شود؟

وی بیان کرد: سوالی که به دنبال پاسخ آن در رابطه با این مجموعه هستیم این است که چرا در بخش مدیریت مالی و سرمایه گذاری شرکت‌های زیرمجموعه شاهد انواع تخلفات گسترده و ایرادت فراوان در فرآیند خرید و فروش داخلی هستیم؟ انتصابات سیاسی و غیرتخصصی که مصداق خیانت در امانت بیمه شدگان است چرا باید با بهانه‌های سیاسی رقم بخورد؟

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه چرا سوءاستفاده در بخش حقوقی زیرمجموعه‌های شستا به وفور دیده شده است، اظهار کرد: ۱۳ هزار پرونده قضائی و حقوقی که از سوی شستا در مجموعه‌های مختلف شکل گرفته تقریباً بی نتیجه مانده است و مجموعه حقوقی شستا نتوانسته احقاق حق انجام دهد.

منبع: مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها