محسن کوهکن در گفت‌وگو با «فردا» مطرح کرد:

تصمیم مجلس درباره استیضاح وزیر صمت کارشناسانه بود

کد خبر: 1158522

محسن کوهکن، نماینده پیشین مجلس برخی هجمه‌ها به مجلس به خاطر عدم اعلام وصول استیضاح فاطمی‌امین را سیاسی کاری دانست و تاکید کرد که وقتی تغییر ساختار نیاز است نباید روی تغییر وزیر تمرکز کرد.

تصمیم مجلس درباره استیضاح وزیر صمت کارشناسانه بود

گروه سیاست سایت فردا - حرف و حدیث‌ها و جنجالی که پیرو طرح استیضاح وزیر صمت ایجاد شده بود، به آنجایی رسید که مجلس با ارائه یک فرصت دو ماهه به دولت، این از فاطمی‌امین گذشت تا بلکه در این مدت دولت اقدامات لازم برای تفکیک این وزارتخانه که به گفته همه کارشناسان زیادی فشرده و درهم پیچیده است را معلوم کند.

در این بین اما دیدیم که برخی از چهره‌های سیاسی و رسانه‌ها در راستای هجمه به مجلس از اصل موضوع که نیاز به تفکیک وزارت صمت است، عبور کرده و سعی خود را کردند تا القا کنند که هیات رئیسه مجلس، حق نمایندگان برای انجام استیضاح را نادیده گرفته و به نوعی تخلف کرده است!

محسن کوهکن، فعال سیاسی اصولگرا که سابقه چند دوره نمایندگی مجلس را دارد اما نظر دیگری داشته و توضیح می‌دهد که وقتی تغییر در ساختار نیاز باشد، نباید درگیر تغییر در مدیریت شد و روی عوض کردن وزیر تمرکز کرد.

او در گفت‌وگو با «فردا» ضمن تاکید بر اینکه چنین اقداماتی یعنی عدم اعلام وصول یک استیضاح در مجالس مختلف نیز بوده و سابقه داشته، گفت: «به نظر من به جای برخورد سیاسی و تاکید بر آیین نامه و ... باید واقع‌بینانه و کارشناسانه به موضوع نگریست».

وی گفت: «به هر حال یک زمانی بود که وزارت صمت شامل چهار وزارتخانه بوده است. بنا به دلایلی که الان وارد نمی‌شویم، تحت عنوان کوچک‌سازی دولت آن چهار وزارتخانه را به یک وزارتخانه تبدیل کردند. در دولت قبل هم یکی از وزارتخانه‌هایی که عملکرد آن مورد نقد نمایندگان بود همین وزارت صمت بود. لذا دولت قبلی با اشاره به حجم کار اصرار داشت که وزارت بازرگانی از وزارت صمت جدا شود تا بار این همه کار به دوش یک وزیر نباشد. مخالفت‌ها در مجلس سبب شد که لایحه دولت در این باره به نتیجه نرسد. دلایل آن محل این بحث نیست اما باید به این موضوع توجه کرد تا بتوانیم مساله فعلی را بر محور واقع‌بینی و فارغ از نگاه‌های سیاسی و مسائلی مثل محدود شدن اختیارات نمایندگان، تحلیل کرد.»

کوهکن افزود: «فکر می‌کنم ماحصل بحث‌هایی که در روزهای اخیر پیرامون وزارت صنعت انجام شده، به دور از نگاه‌های سیاسی و مجلسی و… آقای رییس مجلس را به اینجا رسانده که مطالبات موجود از این وزارتخانه زیاد است. از طرف دیگر برخی به استیضاح وزرا نگاه سطحی دارند و می‌خواهند یک نفر به عنوان وزیر مقصر تلقی شود و با استیضاح کنار برود تا فرد دیگری روی کار بیاید. درحالی که این واقعا راه‌حل نیست. خیلی از اشکالات موجود نه به مدیریت بلکه به ساختار مربوط است‌. بر این اساس رفتن به سوی تغییر ساختار برای حل مشکلات ایرادی ندارد و مهم این است که تشخیص درستی داده شود و درست عمل شود.»

وی ادامه داد: «آنچه آقای قالیباف گفتند به نظر من خروجی یک سری بحث‌های کارشناسی است که دولت قبل هم به آن رسیده بود لذا نباید از گفتن این ابا داشته باشیم. به نظر من رسانه‌ها نیز به جای پرداختن به مسائلی مثل اینکه رییس مجلس می‌خواهد مانع استیضاح شود، اختیارات نمایندگان را محدود کند، تذکرات آیین‌نامه‌ای و… باید به نکات اساسی توجه کنند. ضمن اینکه اگر یک استیضاح ادله کافی نداشته باشد، مطرح هم بشود رای نخواهد آورد. لذا وقتی مجلس دید که اشکال اساسی در ساختار است نه مدیریت باید عاقلانه عمل کرده و ساختار را اصلاح کند. اگر اشکالات مدیریتی بعد از آن هم رفع نشد، می‌توان دوباره به بحث استیضاح و برکناری ورود کرد.»

این نماینده پیشین مجلس گفت: «به نظر من هیات رییسی و روسای کمیسیون‌ها و نمایندگان باید در جلسات غیررسمی و غیرعلنی درباره این موضوعات گفت‌وگو کنند. نه اینکه مردم محرم نباشند، بلکه از این رو که نیاز به رعایت قواعد آیین‌نامه نیست و محدودیتی در کار نیست، این جلسات می‌تواند موثر باشد چون رویکرد مجلس باید اقناعی باشد.»

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها