چرا اسرائیل دلتنگ برجام است؟

کد خبر: 1159586

«وطن‌امروز» طی یک سال گذشته در چند گزارش مبسوط به تبیین و تحلیل چرایی تمایل رژیم صهیونیستی به برجام پرداخت. حالا بخشی از مواضع سران اسرائیل طی سال گذشته در ادامه بازخوانی شده است.

 چرا  اسرائیل دلتنگ برجام است؟

وزیر جنگ اسرائیل شهریور 1400 در مصاحبه خود با فارین‌پالیسی اعلام کرد تل‌آویو حاضر به پذیرش توافق هسته‌ای ایران که طرف‌های برجام و ایالات متحده و جمهوری اسلامی در حال مذاکره درباره آن هستند، است اما در عین حال مقام‌های رژیم صهیونیستی همچنان به اعمال فشار خود به واشنگتن برای آماده‌سازی یک «نمایش قدرت» جدی در شرایط شکست مذاکرات با تهران ادامه می‌دهند. گانتس در این مصاحبه درباره موضع تل‌آویو درباره بازگشت دولت آمریکا به برجام گفت: «رویکرد فعلی ایالات متحده برای بازرسی و کنترل برنامه هسته‌ای ایران را می‌پذیریم».

«آهارون هالیوا» رئیس اطلاعات ارتش اسرائیل به سیاستمداران ارشد کابینه امنیتی این رژیم گفته است برای اسرائیل بهتر خواهد بود اگر مذاکرات وین به محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران در قبال لغو تحریم‌ها بینجامد. تایمز ‌اسرائیل به نقل از ۲ وزیر که در جلسه کابینه امنیتی شرکت کرده‌اند و نام‌شان فاش نشده است، نوشت: «از نظر این ژنرال بلندپایه، با بازگشت ایران و آمریکا به توافق اتمی، با اطمینان بیشتری می‌توان محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران را زیر نظر داشت. این ۲ وزیر با استناد به نظر فرمانده سازمان اطلاعات نظامی ارتش گفته‌اند اگر فرصت بازگشت به برجام از دست برود، آخرین امکان نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران از میان خواهد رفت. عالی‌ترین مقام سازمان اطلاعاتی ارتش صهیونیستی گفته است احیای برجام، فرصت زمانی بیشتری نیز برای اسرائیل فراهم می‌کند تا خود را برای سناریوهای مختلف در برهه‌های بالا گرفتن تنش با ایران آماده کند».

«موشه یعلون» وزیر پیشین جنگ اسرائیل طی سخنرانی در کنفرانس امنیتی روزنامه هاآرتص گفت: «با نگاهی به سیاست دهه گذشته درباره ایران درمی‌یابیم اشتباه اصلی خروج از توافق بود. این توافق به خودی خود یک اشتباه تاریخی بود اما خروج از آن بهانه‌ای برای ادامه [غنی‌سازی] به آنها داد. ترامپ تصمیم خروج از توافق در سال ۲۰۱۸ را با تشویق‌ و تمجید نتانیاهو اتخاذ کرد». وزیر سابق جنگ اسرائیل افزود: «این به دولت آمریکا بستگی دارد. توصیه من به کابینه کنونی اسرائیل این است که از نزدیک و بی‌سروصدا با دولت بایدن همکاری کند و از درگیری‌های عمومی مانند سخنرانی نتانیاهو در کنگره در سال ۲۰۱۵ خودداری کند».

«آحارون زیوی» رئیس سابق دستگاه اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی هم گفته بود توافق هسته‌ای جدید میان ایران و قدرت‌های جهانی احتمالا از برجام بدتر خواهد بود اما گفت حتی چنین توافقی که ضعیف‌تر از برجام است از نبود هیچ توافقی بهتر است. مقام سابق رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای با روزنامه صهیونیستی اورشلیم‌پست گفته بود حتی یک توافق بد به اسرائیل فرصت خواهد داد «تهدید هسته‌ای تهران» را تا سال ۲۰۳۱ به عقب بیندازد، در حالی که ایران در حال حاضر در آستانه هسته‌ای شدن است.

«دان حالوتس» فرمانده پیشین ستاد کل فرماندهی و عملیات ارتش رژیم صهیونیستی هم گفت تل‌آویو تنها یک قدرت منطقه‌ای است و توانایی مقابله با ایران را ندارد و «توافق بد با ایران بهتر از شکست نظامی از آن است».

«یاکوف عمیدرور» مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در کابینه بنیامین نتانیاهو هم طی یادداشتی برای اندیشکده «بنیاد اورشلیم برای استراتژی و امنیت» نوشت: ایرانی‌ها ازسرگیری مذاکرات را به تعویق انداختند، زیرا متوجه شدند گزینه نظامی نه در دولت فعلی (جو بایدن) و نه در دولت قبلی (دونالد ترامپ) وجود ندارد. وی افزود: «تصور و درک ایران مبنی بر اینکه گزینه نظامی روی میز وجود ندارد نیز فرض اصلی آنها در مذاکرات آینده خواهد بود. بنابراین ایرانی‌ها می‌دانند ایالات متحده چاره‌ای جز بازگشت به توافق ندارد، در نتیجه عجله نخواهند کرد و شاید اول تلاش کنند تحریم‌ها را برچینند و منافع اقتصادی دیگری کسب کنند». یاکوف عمیدرور تصریح کرد: ایالات متحده تاکید می‌کند بازگشت به توافق هسته‌ای تنها گام اول است و پس از آن قصد دارد وارد گفت‌و‌گوهایی با هدف یک توافق بهتر و طولانی‌تر شود. با این حال، شانس دستیابی به چنین توافقی صفر است، برای اینکه ایالات متحده هیچ اهرم فشاری روی ایران نخواهد داشت.

منبع:وطن امروز

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها