قالیباف: هیچ جامعه‌ای فراتر از اندیشه معلمان رشد نمی‌کند

کد خبر: 1159720

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در نخستین کنگرۀ معلمان انقلاب اسلامی:بدون شک مهم‌ترین اولویت‌ نظام جمهوری اسلامی آموزش‌وپرورش است. آموزش‌وپرورش مهم‌ترین اولویت نظام است و شما از دو جهت جمع مخاطبان اصلی آموزش‌وپرورش هستید، اول از جهت اینکه همه هویت نظام آموزش‌وپرورش به معلمان آن است و دوم اینکه شما نیروهایی هستید که مبتنی بر باورهای انقلاب و روح و جان این انقلاب که امام عزیز ما است، شکل گرفته‌اید و این باور در روح و جان شما نهادینه شده است.

قالیباف: هیچ جامعه‌ای فراتر از اندیشه معلمان رشد نمی‌کند

 محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در نخستین کنگرۀ معلمان انقلاب اسلامی:بدون شک مهم‌ترین اولویت‌ نظام جمهوری اسلامی آموزش‌وپرورش است. آموزش‌وپرورش مهم‌ترین اولویت نظام است و شما از دو جهت جمع مخاطبان اصلی آموزش‌وپرورش هستید، اول از جهت اینکه همه هویت نظام آموزش‌وپرورش به معلمان آن است و دوم اینکه شما نیروهایی هستید که مبتنی بر باورهای انقلاب و روح و جان این انقلاب که امام عزیز ما است، شکل گرفته‌اید و این باور در روح و جان شما نهادینه شده است.

من با همه وجود عرض می‌کنم آموزش‌وپرورش تنها اولویت اول کشور است، وزارتخانه‌ای که در ۱۶ سال گذشته هر ۲۰ ماه به هر دلیلی یک وزیر جابجا کرده و امیدوارم که این مسیر باثبات پیش برود و اتفاقات ۱۶ سال قبل را تجربه نکنیم چراکه ضربه سنگینی بر پیکره آموزش‌وپرورش وارد شده است.

2

 اجرای دقیق طرح رتبه‌بندی را از آقای وزیر حتماً مطالبه خواهم کرد

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در نخستین کنگرۀ معلمان انقلاب اسلامی:برای اجرای دقیق طرح رتبه‌بندی از آقای وزیر حتماً مطالبه‌گری می‌کنم تا این طرح به‌درستی اجرا شود چراکه یکی از مشکلات ما در کشور این است که قانون را به‌درستی اجرا نمی‌کنیم، در حوزه منزلت طرح رتبه‌بندی نه ابتدای کار است نه انتها، این موضوع یک مُسکن بوده تا ما فرصت را فراهم کنیم تا یک چاره‌اندیشی دقیق را برای آموزش‌وپرورش در برنامه هفتم داشته باشیم.

هیچ شکی نیست که اولویت فوری ما در کشور اقتصاد است. ساماندهی و به ثبات رساندن اقتصاد موضوعی است که موردتوجه ما باید باشد چراکه این مسئله بر جامعه معلمین ما و حتی در جامعه کارآفرین ما سایه انداخته است.اولویت‌بخشی به موضوعات نباید باعث غفلت از امورات مهم شود.

اولویت مهم ما این مسئله است و باید در تصمیمات میان‌مدت و بلندمدت از این مسئله غافل نشویم و اگر یک دهه به این موضوع اهمیت دهیم کشور از چالش جدی، حتی در حوزه اقتصاد نجات پیدا می‌کند.

3

هیچ جامعه‌ای فراتر از اندیشه معلمان رشد نمی‌کند

 محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در نخستین کنگرۀ معلمان انقلاب اسلامی:اگر حرف از آموزش‌وپرورش می‌زنیم حرف از معلم و حرف از مدرسه است و در برنامه‌ریزی‌ها باید به معلم و مدرسه توجه شود و همه ساختارها ذیل این موضوعات دیده شود و معلم و مدرسه باید اساس کار ما باشد چراکه ما در اینجا انسان را منادی رشد و حرکت می‌دانیم و برخلاف مکاتبی که سرمایه را محور توسعه می‌دانند ازنظر ما انسان محور توسعه است و اگر آموزش‌وپرورش جزء اولویت‌های ماست باید به آن توجه شود.

هیچ جامعه‌ای فراتر از اندیشه معلمان رشد نمی‌کند. اهمیت معلم در حوزه تربیت و آموزش است لذا اول تربیت برای ما مطرح است و بعد آموزش.

photo_2022-07-04_16-13-32

بزرگ‌ترین بار مسئولیت برعهده معلمان است

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در نخستین کنگرۀ معلمان انقلاب اسلامی:ما نقش معلم را نقش هدایتگری می‌دانیم که جزو شریف‌ترین مسئولیت‌ها است، البته پرمسئولیت‌ترین افراد جامعه همین معلمان هستند و ما نباید در هیچ تصمیم میان‌مدت و بلندمدتمان لحظه‌ای از این مهم چشم برداریم.

همه افراد جامعه اعم از مدیران، مجریان و سیاست‌گذاران و خانواده‌ها باید بر این امر باور داشته باشند که معلمان اهمیت دارند و اگر ما در حال حاضر بر اساس بیانات مقام معظم رهبری در مقطع دولت‌سازی و جامعه‌سازی هستیم این کار از نهاد آموزش شکل می‌گیرد. من زمانی گفتم اگر روزی توفیق خدمت پیدا کنم اگر هر چالش مالی و مدیریتی پیش روی من باشد حتماً حوزه آموزش‌وپرورش را زمین نمی‌گذارم و معتقدم اگر فقط یک دهه نه مانند دهه‌ای که از طرح تحول غفلت کردیم و به آن نگاه نکردیم و فقط آن را نوشتیم، آموزش‌وپرورش اولویت مهم و اول ما شود، آموزش‌وپرورش کشور در ریل اصلی خود قرار می‌گیرد.

7

کارآمدی در نتیجۀ شفاف‌سازی، هوشمندسازی و مردمی‌سازی به دست می‌آید

 محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در نخستین کنگرۀ معلمان انقلاب اسلامی:به‌عنوان یک مدیری که بیش از ۴۰ سال تجربه کاری در عرصه‌های مختلف دارم می‌گویم راه نجات ما اینجاست و معتقدم بر اساس تجربیات خود از کف میدان که مشکلات را درک کرده‌ام، راه چاره توجه به آموزش‌وپرورش است و اگر هر راه دیگری را برویم اشتباه است، لذا بزرگ‌ترین بار مسئولیت برعهده معلمان است. متأسفانه باید بگوییم هیچ موقع هیچ نگاه نظام‌مند و حکمرانی درست در حوزه  آموزش‌وپرورش نداشتیم و من فکر می‌کنم باید این موضوع را در اولویت قرار دهیم و درعین‌حال نمی‌شود باور انقلابی داشت و جهادی کار کرد اما چرت زد.

نتیجه روند شفاف‌سازی، هوشمندسازی و مردمی‌سازی، کارآمدسازی است و باید در حوزه مدیریت این ساختارها موردتوجه باشد و در هدف‌گذاری‌ها از آن بهره برد و در مسائل آموزش‌وپرورش و بحث معلمان باید این چند محور را دید البته کرونا به ما کمک کرد و هوشمندسازی به آموزش‌وپرورش اضافه شد.

11

مدرسه محور سعادت یا شقاوت جامعه است

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در نخستین کنگرۀ معلمان انقلاب اسلامی:منزل، مسجد، مدرسه و محله، محورهای توسعه هستند. در بحران شیوع کرونا آموزش‌وپرورش نشان داد اگر موتور محرکی وجود داشته باشد می‌تواند عقب‌ماندگی صدساله را جبران کند و یک رکن دیگر به این ۴ رکن یعنی آموزش مجازی اضافه کند و امروز جا دارد از همه ایثارگران و شهدای عرصه کرونا که مجاهدانه تلاش کردند، یاد کنیم.

مدرسه محور سعادت یا شقاوت جامعه است. مدرسه نقش مهمی در جامعه دارد و محور مدرسه معلم است و معلم در این مسیر نقشی مهم دارد.

تا روزی که در مجلس هستم کنار دو وزیر ارتباطات و آموزش‌وپرورش خواهم بود چراکه باور دارم تحول را باید ازاینجا آغاز و دنبال کرد.

photo_2022-07-04_17-09-28

به‌عنوان یکی از مسئولان قوا تلاش می‌کنم نظام حکمرانی در برنامۀ هفتم متفاوت از ۶ برنامۀ گذشته باشد

 محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در نخستین کنگرۀ معلمان انقلاب اسلامی:

 به‌عنوان یکی از مسئولان قوا تلاش می‌کنم نظام حکمرانی در برنامه هفتم متفاوت از ۶ برنامه گذشته باشد چراکه در ۶ برنامه گذشته شاهد بودیم که ۷۰ درصد از پیش‌بینی‌ها عمل نشده و تنها ۳۰ درصد در اهداف موفق عمل کردیم و معتقدم در آن ۳۰ درصد نیز اعمال مدیریتی نشده و خودبه‌خود اجرایی شده است.

 همچنین باید اقتصاد آموزش‌وپرورش را نیز سامان دهیم تا سایر عرصه‌ها هم متحول شوند البته توجه به این بُعد به معنای معطل ماندن سایر بخش‌ها نیست و باید بخش‌های دیگر نیز به‌موازات هم پیش بروند. ما در آموزش‌وپرورش گرفتار این نگاه هستیم که می‌گویند آموزش‌وپرورش فقیر است اما می‌دانیم که آموزش‌وپرورش از برخوردارترین‌ بخش‌ها است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها