پیام صریح رئیسی به آمریکا

کد خبر: 1159809

امیرعبداللهیان آمریکا را فاقد ابتکار در دوحه دانست. رئیسی نیز ضمن گلایه از صدور قطعنامه اخیر گفت: آمریکا باید تصمیم بگیرد که به الزامات مذاکره و توافق پایبند بماند

پیام صریح رئیسی به آمریکا

 یک هفته پس از پایان مذاکرات کوتاه و 48ساعته دوحه قطر ، حالا علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران می گوید: زمان و مکان گفت‌وگوهای آینده در تبادلی که بین ما و مورا در جریان است، در حال نهایی‌سازی است و این یعنی فعلا خبری از مذاکرات هسته ای نیست و شاید قرار است طبق ادعای بلومبرگ ، پس از سفر بایدن به عربستان یعنی اواخر تیرماه اتفاق بیفتد . باقری همچنین در باره جزئیات مذاکرات دوحه نیز گفته است مذاکرات در قطر در چارچوبی که قبلا مشخص شده بود شکل گرفت و ادامه گفت‌وگوها براساس توافقی که بین ما و طرف مقابل به صورت مشخص انریکه مورا در حال رایزنی است،شکل می‌گیرد.مذاکره کننده ارشد ایران در گفت وگو با ایلنا نیز به برخی انتقادها در باره سفرش به مسکو پاسخ داد و گفت: ما در طول دوران مذاکرات، با همه طرف‌های مذاکره از جمله چین و روسیه رایزنی و مشورت می‌کنیم. ‌روس‌ها چون محدودیت کرونایی ندارند، گاه یا آن ها می‌آیند یا ما می‌رویم. چین به دلیل وضعیت کرونا شرایط مناسبی برای سفر ندارد به این دلیل ما با چینی‌ها از طریق سفارت ‌آن ها در تهران و سفارت ما در پکن و از طریق تلفن رایزنی‌های مستمری داریم و به علت آن که روس‌ها محدودیت کرونایی ندارند بعضی وقت‌ها یا آن ها می‌آ‌یند یا ما می‌رویم‌.از سوی دیگر در حالی که یک ماه از صدور قطعنامه ضد ایرانی در آژانس بین المللی انرژی اتمی گذشته و دو ماه دیگر نشست بعدی شورای حکام آژانس خواهد بود ، رئیس جمهور در دیدار با سفیر جدید سوئیس با بیان این که آمریکا باید تصمیم بگیرد به الزامات مذاکره و توافق پایبند باشد، اظهار کرد: اقدام آمریکا و سه کشور اروپایی در پیشنهاد صدور قطعنامه در شورای حکام زمانی که مذاکره برای توافق در جریان است، اقدامی غیرمسئولانه و ناقض روح مذاکره و توافق و بیانگر تناقض رفتاری آن هاست.رئیس جمهور همچنین با اشاره به نقش دیپلماتیک سفارت سوئیس در تهران افزود: آمریکا و کشورهای اروپایی در قبال ایران گرفتار اشتباه محاسباتی هستند و امیدوارم شما واقعیات ایران را به دولت متبوع و دیگر کشورها منتقل کنید تا متوجه شوند که ایران به رغم دشمنی‌ها، به پیشرفت خود ادامه داده و سیاست‌های سلطه‌طلبانه آن ها اثر معکوس گذاشته است.اما شاید مهم ترین تحول خبری در حوزه برجام به اولین تماس میان وزیرخارجه کشورمان و وزیرخارجه جدید فرانسه اختصاص داشته باشد. امیرعبداللهیان در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن تبریک انتصاب خانم کاترین کولونا به عنوان وزیر امور خارجه فرانسه، با اشاره به گفت‌وگوهای رفع تحریم‌ها در وین و دوحه گفت: ارزیابی ما از گفت‌وگوهای اخیر دوحه مثبت است. اما باید دید طرف آمریکایی چگونه می‌خواهد از فرصت دیپلماسی بهره گیرد. اکنون مسیر دیپلماسی باز است. ما برای رسیدن به نقطه نهایی توافقی خوب و پایدار، جدی و صادق هستیم و همواره در مذاکرات، پیشنهادها و ایده‌های مثبت خود را مطرح کرده‌ایم. وی خاطرنشان کرد: طرف آمریکایی‌ بدون رویکرد مبتنی بر ابتکار و پیشرفت در دوحه حضور یافت. معتقدیم نباید جای ابتکار سیاسی را تکرار مواضع قبلی پر کند.

مرندی: آمریکا و اروپا به توافق با ایران نیاز دارند
خانم کاترین کولونا وزیر امور خارجه فرانسه نیز در این گفت‌وگو از  وجود روابط خوب بین تهران و پاریس استقبال و بر ضرورت تداوم مذاکرات و لغو تحریم‌ها تأکید کرد و گفت: باید از فرصت گفت‌وگو و مذاکره استفاده کنیم و برای رسیدن به توافقی که مورد رضایت همه طرف‌ها باشد، تلاش کنیم.وی افزود: ما معتقدیم پنجره دیپلماسی همچنان باز است و باید از آن به بهترین شکل استفاده کنیم تا توافق حاصل شود. انجام توافق، بهتر از نداشتن توافق است.همچنین محمد رضا مرندی مشاور رسانه ای تیم مذاکراتی ایران که این روزها در مصاحبه های متعدد مواضع غیر رسمی ایران را بیان می کند، در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» ضمن اعلام این خبر که محل برگزاری دور بعدی مذاکرات رفع تحریم‌های ایران هنوز نامشخص است و توافقی در باره آن صورت نگرفته ، گفت:آمریکا و اروپا به دلیل شیوع کرونا و بحرانی که در اوکراین ایجاد کرده‌اند تحت فشار هستند و به توافق با ایران نیاز دارند.وی درباره روند مذاکرات اخیر دوحه گفت: «واشنگتن خواستار ابزاری برای اعمال فشار به تهران است و تغییراتی در مواضع آمریکایی‌ها صورت گرفته است اما نمی‌توان گفت که مذاکرات قطر پیشرفت‌هایی نداشته است. پذیرش خواسته‌ها و شرایط تهران برای واشنگتن سخت است و اگر تصمیم فقط با اروپایی‌ها بود حتماً توافق می‌شد.» 

منبع: خراسان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها