واکنش مرندی به تحریم‌های اخیر علیه ایران

کد خبر: 1160535

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت که تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران، در چارچوب سیاست فشار حداکثری و اقدامی صرفا "نمادین" برای توجیه ناتوانی‌اش در ممانعت از تعامل شرکت‌ها و دولت‌های مختلف خارجی با ایران برای خرید نفت است.

واکنش مرندی به تحریم‌های اخیر علیه ایران

محمد مرندی با اشاره به تحریم اخیر آمریکا علیه ایران در هفته جاری اظهار کرد: جو بایدن هیچ گاه سیاست فشار حداکثری‌ که در زمان ترامپ دنبال شد را کنار نگذاشت و ادامه تحریم‌ها علیه ایران در همین چارچوب است.

وی مهارت ایران در دور زدن تحریم ها و بحران انرژی در اروپا تحت تاثیر بحران اوکراین را دو عامل مهم در بی تأثیر بودن اقدام اخیر وزارت خزانه‌داری آمریکا دانست و گفت: با توجه به نیاز شدید اروپا به تامین انرژی، دولت‌ها و شرکت های مختلف نسبت به محدودیت‌های تحریمی آمریکا علیه ایران اعتنایی نمی‌کنند و هیچ واکنش قابل توجهی نسبت به تهدیدات و تحریم‌های آمریکا ندارند.

مرندی افزود: ایران توانسته در سال‌های طولانی در دور زدن تحریم‌ها مهارت و چابکی لازم را به دست آورد به شکلی که  هر کسی خواهان نفت ایران باشد به راحتی به آن دست پیدا می‌کند. نکته حایز اهمیت این است که حتی پول فروش نفت در این شرایط هم با سرعت به دست ایران می‌رسد.

این کارشناس مسایل بین الملل با "نمادین" خواندن اقدام روزهای اخیر آمریکا در تحریم ایران و برخی شرکت‌ها که به گفته آن‌ها با ایران در تعامل بودند گفت: در ماه‌های آینده شرایط برای اروپایی‌ها به ویژه به خاطر نزدیک شدن به زمستان و ضرورت تامین انرژی، بدتر خواهد شد و در این شرایط تحریم‌ها و محدودیت‌های آمریکا امری نیست که مانع اروپایی‌ها و دیگران در تامین انرژی مورد نیازشان از ایران شود و این را آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند.

وی تاکید کرد: امروز در بازار انرژی دنیا جایگزینی برای نفت ایران وجود ندارد و شرکت‌ها و کشورهای مختلف این مساله را می‌دانند و اعتنایی به تحریم‌های آمریکا ندارند.

به گزارش ایسنا، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه هفته جاری اعلام کرد که «شبکه‌ای از افراد و شرکت‌ها را که از شرکت‌های صوری واقع در حوزه خلیج فارس برای تسهیل انتقال و فروش محصولات شرکت‌های ایران به ارزش صدها میلیون دلار به شرق آسیا استفاده می‌کنند»، تحریم کرده است.

دو شخص، ۱۳ نهاد و دو شناور در این راستا، در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند.

شرکت پتروشیمی جم یکی از شرکت‌هایی است که تحت تحریم وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته است.

منبع: ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها