«بهشتی‌ پور» در گفت‌وگو با «فردا» تشریح کرد

اهداف بایدن در منطقه

کد خبر: 1161083

بهشتی‌پور معتقد است که سفر بایدن به منطقه و اهدافی که دنبال می‌کند، می‌تواند موجب افزایش فشارها بر ایران باشد لذا باید ضمن تلاش برای همکاری با کشورهای منطقه، به طرف امریکایی و اسرائیلی نشان داد که ما حواسمان هست.

اهداف بایدن در منطقه

گروه سیاست سایت فردا - جو بایدن به زودی سفر منطقه‌ای خود را آغاز کرده و به عربستان و دیگری کشورها سر خواهد زد. رایزنی‌های او اینطور که گفته شده حول محور ایجاد اتحاد علیه ایران و اعمال فشار بیشتر بر ما، عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی که خود می‌تواند چالشی برای ایران باشد، همچنین خرید انرژی و فروش سلاح و ... خواهد بود. 

از همین رو است که برخی از کارشناسان این سفر را برای ایران یک تهدید می‌دانند. برخی دیگر نیز البته معتقدند که امریکا از همین حالا در دستیابی به اهدافش ناکام مانده و این سفر را جدی نمی‌گیرند. در یک نگاه واقع بینانه اما باید اهدف بایدن و امکان تحقق را را بررسی کرد و به این سوال پاسخ داد که ایران چطور می‌تواند به مشکلات احتمالی بعد از این سفر پاسخ مناسب دهد؟

حسن بهشتی‌پور، تحلیلگر مسائل بین‌المللی در گفت‌وگو با «فردا» اهداف باید در این سفر را برشمرد و گفت: « برای تحلیل این سفر و اهدافش باید باید به پیشنیه این سفر توجه کرد و حتی به اقدامات دولت قبل امریکا و ترامپ، بحث صلح ابراهیم که اسرائیلی‌ها دنبال می‌کردند، همچنین به تلاش برای عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل و مشروعیت سازی برای اسرائیل و ... توجه داشت».

وی افزود: «خود بایدن اما بیشتر روی راضی کردن عربستان سعودی برای افزایش تولیدات نفت متمرکز است. او می‌خواهد که تنش در بازار انرژی کاهش یابد.زیرا این موضوع و افزایش نرخ بنزین در امریکای روی موقعیت او و حزب دموکرات در انتخابات آتی آمریکا اثرگذار است».

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی همچنین گفت: «طرف اسرائیلی اما در تبلیغات مرتبا هدف خود را دنبال کرده و می‌گوید که ما می‌خواهیم جبهه مشترکی را تشکیل دهیم. اسمش ناتوی عربی باشد هر چیزی فرق ندارد، آنها می‌خواهند جبهه مشترکی از اسرائیل، مصر ، اردن ، کشورهای حوزه خلیج فارس و با همکاری امریکا علیه ایران تشکیل شود.»

به گفته او «موضوع یمن هم یکی دیگر از موضوعات مهمی است که دولت آمریکا می‌خواهد در این سفر دنبال کند و جنگ را در یمن پایان دهد به شکلی که دولت متحد در صنعا به قدرت برسد و عربستان مشارکت در دولت یمن داشته باشد».

این کارشناس مسائل بین‌المللی افزود: «هدف دیگر در این سفر فروش سلاح به عربستان سعودی است. عربستان همچنان مشتری جدی کمپانی‌های سلاح در آمریکا است».

بهشتی‌پور درباره اینکه بهترین رویکرد ایران در قبال تحولات احتمالی بعد از این سفر چه خواهد بود؟ گفت: «من فکر می‌کنم که ایران می‌تواند دو رویکرد داشته باشد. یک رویکرد مبتنی بر تهدید و تقابل است و اعلام اینکه اگر شما منافع ایران را تهدید کنید منطقه امن نخواهد ماند. رویکرد دیگر اما ادامه تلاشی است که ایران اخیرا انجام داده است. مثلا مذاکرات با عربستان یا مذاکراتی که گویا اخیر با اردن و مصر با وساطت عراق انجام شده است. به نظر من ما باید همزمان هر دو سیاست را پیش ببریم چون اینها مکمل هم هستند.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها