روایت یک روزنامه از نقش دولت روحانی از ریزش گسترده بورس

کد خبر: 1164473

دولت روحانی به خاطر اینکه می‌خواست منابع مالی مورد نیاز خود را از بازار سرمایه تأمین کند، در بازار سرمایه و بورس حباب به وجود آورد.

روایت یک روزنامه از نقش دولت روحانی از ریزش گسترده بورس

دولت روحانی به خاطر اینکه می‌خواست منابع مالی مورد نیاز خود را از بازار سرمایه تأمین کند، در بازار سرمایه و بورس حباب به وجود آورد.

این ارزیابی را روزنامه اعتماد به نقل از مدیرعامل فرابورس و اولین رئیس هیئت مدیره بورس منتشر کرده است.

اعتماد می‌نویسد: بازار سرمایه در دو سال گذشته روزهای پرتلاطمی را پشت‌سر گذاشت و هر چند هزاران سهامدار جدید در سال 1399 وارد این بازار شدند، اما با افت شدید این بازار بخش زیادی از این سهامداران در طول دو سال گذشته از این بازار خارج شدند. آن‌گونه که شاهد آن بودیم شاخص بورس در مرداد ماه سال 99 به رشدی عجیب دست یافت و تا محدوده 2 میلیون واحدی و ارزش معاملاتی بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان بالا رفت و بعد از آن شاخص ریزشی عجیب را تجربه کرد به گونه‌ای که درماه‌های ابتدایی سال 1400 شاخص کل در محدوده یک میلیون و صد هزار واحدی با ارزش معاملاتی حدود 2 هزار میلیارد تومان قرار گرفت و پس از آن با افت و خیزهایی همراه شد و حال که در اواسط تیر ماه 1401 هستیم شاخص کل در ارتفاع یک ‌میلیون و500 هزار واحدی قرار دارد.

این روزنامه سپس از قول مصطفی امید قائمی نوشت: معاملات بورس به نسبت سال‌های قبل بهتر شده است، به گونه‌ای که در سال 1379 حجم معاملات یک سال به هزار میلیارد تومان هم نمی‌رسید این در حالی است که در حال حاضر هر روز چند هزار میلیارد تومان حجم معاملات در بورس است و این بازار توسعه خوبی پیدا کرده است. در حالی که تعداد کدهای فعال در آن سال‌ها به صد هزار کد هم نمی‌رسید هم‌اکنون چندین میلیون کد فعال در بورس وجود دارد. البته این بازار نیز نیازمند نظارت و جذب مخاطب بیشتر است و تنها موضوعی که می‌تواند در این مسیر موثر باشد جلب اعتماد مردم به سمت بورس است.

وی درباره این سؤال که «بازار سرمایه در دولت قبل به محلی برای تامین کسری بودجه دولت تبدیل شده بود. بسیاری دلیل سقوط بورس در زمان فعلی را «واقعی شدن» قیمت سهام پس از دستکاری عمدی قیمت‌ها عنوان می‌کنند. به نظر شما این اقدام چقدر موجب حباب در این بازار شد؟»، گفت: شاخص بورس در آن زمان تا 2 میلیون و 100 هزار واحد هم رشد داشت که در حال حاضر به یک میلیون و 500 هزار واحد رسیده اما در حال حاضر هم برخی شرکت‌های کوچک حباب دارند و قیمت سهم‌ها در شرکت‌های بزرگ هم زیرقیمت هستند و امکان بالا رفتن آن وجود دارد. در دولت قبل با توجه به اینکه در آن زمان می‌خواستند منابع خود را از بازار سرمایه تامین کنند، در بازار سرمایه حباب به وجود آمد و قیمت‌ها در آن مسیر حرکت کرد. اما باید پذیرفت که بازار بورس همواره دارای نوساناتی است و هیچ رونقی نیست که با رکود همراه نباشد و هیچ رکودی نیست که با رونق همراه نباشد و همیشه این بازار به رونق و رکود نیاز دارد و این مساله جزیی از ذات بازار است، اینکه در آن زمان دولت قصد داشت تا منابع زیادی را از این بازار تامین کند سبب شد تا شاهد نوسان‌های قیمت سهام در سال 1399 باشیم.

این فعال بورس در ادامه خاطرنشان کرد: اینکه در حال حاضر بازار سرمایه در رکود به‌سر می‌برد به اعتقاد من یک فرصت خرید برای سرمایه‌گذاران به وجود آورده است. بسیاری از صاحبان دارایی به دلیل تجربه‌ای که در سال 1399 داشتند از سوق دادن منابع به سمت بورس پرهیز می‌کنند. این در حالی است که باید در مدیریت این بازار یک تجدید‌نظر صورت گیرد و سعی کنیم این بازار را به گونه‌ای مدیریت کنیم که دوره‌های طولانی رونق و دوره‌های کوتاه‌مدت رکود را پیش رو داشته باشیم و به گونه‌ای این موضوع ساماندهی شود که در دوره‌های رکود نوسان‌های بازار سرمایه هم در حد معقولی باشند و باعث متضرر شدن سرمایه‌گذاران خردی که تازه وارد این بازار شده‌اند، نشویم.

قائمی گفت: آن‌طور که از شواهد پیداست مدت زیادی است که بورس در رکود باقی مانده است و به نظر می‌رسد تا پایان سال 1401 یک دوره رونق را در بورس شاهد باشیم./کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها