بازی جدید مقصرنمایی غرب با متن بورل

کد خبر: 1165082

با انتشار مقاله جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشریه فایننشیال تایمز و تصریح او به ارائه یک متن توافق جدید به ایران و آمریکا و تاکید بر این که این می تواند گام نهایی از سوی انریکه مورا معاون بورل باشد، حالا بازار اظهار نظر و واکنش ها به این وضعیت جدید در تهران و واشنگتن داغ تر شده و هر طرف سعی دارد با استدلال خود توپ را به سمت مقابل بفرستد و تصمیم طرف مقابل را عامل رسیدن به توافق یا شکست احتمالی مذاکرات نشان دهد

بازی جدید مقصرنمایی غرب با متن بورل

با انتشار مقاله جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشریه فایننشیال تایمز و تصریح او به ارائه یک متن توافق جدید به ایران و آمریکا و تاکید بر این که این می تواند گام نهایی  از سوی انریکه مورا معاون بورل باشد، حالا بازار اظهار نظر و واکنش ها  به این وضعیت جدید در تهران و واشنگتن داغ تر شده و هر طرف سعی دارد با استدلال خود توپ را به سمت مقابل بفرستد و تصمیم  طرف مقابل را عامل رسیدن به توافق یا شکست احتمالی مذاکرات نشان دهد. این در حالی است که خبری از جزئیات این متن جدید منتشر نشده اما شنیده های خراسان حاکی است طرف اروپایی تعدیل هایی نسبت به گذشته اعمال کرده تا بتواند رضایت دو طرف را به دست آورد. با این حال شروع بازی مقصر نمایی از سوی آمریکایی ها و اروپایی ها بعد از انتشار این مقاله نشان می دهد طرف مقابل با فشار و استفاده از رویکرد  چماق  و هویج می خواهد ایران را وادار به پذیرش خواسته هایش کند، اتفاقی که باید با هوشمندی طرف ایرانی ضمن گرفتن بهانه و متهم نشدن به عامل شکست مذاکرات صورت گیرد. جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چهارم مرداد در یادداشتی در روزنامه فایننشیال‌تایمز درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها نوشت: «من اکنون روی میز متنی گذاشته‌ام که در آن، رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای برای احیای برجام به تفصیل شرح داده شده‌ است. این متن، بهترین توافقی است که من به عنوان تسهیل‌کننده مذاکرات آن را ممکن می‌بینم. توافق بی‌نقصی نیست اما در آن به همه عناصر ضروری پرداخته شده و در بردارنده مصالحه‌های سخت حاصل‌شده توسط همه طرف‌هاست.» از سوی دیگر محمد مرندی مشاور سابق تیم مذاکره کننده هسته ای نیز به جماران گفت: باید مطمئن شویم که از هر توافقی، منفعت اقتصادی خواهیم برد و آمریکایی ها نمی توانند از متن آن سوءاستفاده کنند. ایران مصمم است نقص هایی را که در اجرای برجام وجود داشت، برطرف و دایره تحریم ها را محدود کند و چون غربی ها هم می دانند حرف ایران منطقی است، به دروغ مدعی می شوند که ایران خواسته ای «فرابرجامی» دارد یا آن که می خواهد از دولت بعدی آمریکا تضمین بگیرد؛ در حالی که چنین چیزی نیست. چارچوب مذاکرات بر اساس برجام و اختیارات رئیس جمهور فعلی آمریکاست. هدف از چنین ادعایی این است که افکار عمومی جهان را با خود متحد کنند. از سوی دیگر می گویند خروج سپاه از فهرست تحریم ها، پیش شرط ایران است، در حالی که چنین نبوده و نیست؛ این گونه تبلیغ می کنند برای آن که کسی متوجه طفره رفتن آن ها از دادن تضمین های لازم نشود. وی بیان کرد: اگر توافق بدون تضمین های کافی را قبول کنیم، دست آخر ما می مانیم و عمل به تعهداتی دو جانبه به عنوان یکی از طرفین؛ در حالی که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نمی کند. در این شرایط، چند ماه بعد همان کسانی که ما را به امضای فوری یک توافق تشویق می کردند، اولین کسانی خواهند بودند که معترض می شوند.

مواضع بورل جنبه تبلیغاتی دارد

مرندی همچنین درباره اظهارات اخیر جوزف بورل که گفته است متن توافق آماده است و توافق بهتری وجود نخواهد داشت، گفت: آقای بورل از روز اول مذاکرات وین همین را گفته است ولی ظرف سه ماه در وین تغییرات زیادی روی مواضع آن ها صورت گرفت. این نوع موضع گیری ها در ملاءعام بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و غرب در این زمینه از ما قدرتمندتر است. او افزود: این یک تصور باطل است که فکر کنیم آمریکا به دنبال اجرای برجام است. این کشور از سال ۲۰۱۵ نشان داد که نمی خواهد این کار را بکند. لذا تنها کاری که می توانیم انجام دهیم این است که به یک توافقی برسیم که آمریکا نتواند برجام را مانند گذشته محدود و محدودتر کند.»

منبع: خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها