جزئیات جلسه فوق‌العاده مجمع تشخیص مصلحت نظام

کد خبر: 1165716

مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه‌ای فوق‌العاده بررسی سیاست‌های برنامه هفتم را ادامه داد که «تقویت دیپلماسی آب» در دستور کار این جلسه قرار داشت.

جزئیات جلسه فوق‌العاده مجمع تشخیص مصلحت نظام

مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه فوق‌العاده امروز (دوشنبه ۱۰ مرداد ماه) که به ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی و با حضور رؤسای قوای مقننه و قضائیه، دبیر و اکثریت اعضای مجمع برگزار شد، به بحث درباره سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه پرداخت و بررسی آن را ادامه داد.

بندهای مربوط به «مواجهه مؤثر با پدیده تغییر اقلیم، خشکسالی و کمبود آب» و «امنیت انرژی» در سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین اعضای مجمع، در این جلسه که با حضور وزرای جهاد کشاورزی و نیرو، رئیس و معاون سازمان برنامه و بودجه، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد، مقرر کردند که علاوه بر «استقرار نظام مدیریت یکپارچه در منابع و مصارف بر اساس حوضه‌های شش گانه آبریز کشور با لحاظ ارزش آب»، «کنترل و مدیریت آب‌های سطحی و افزایش منابع زیرزمینی آب از طریق آبخیزداری و آبخوان داری حداقل ۲۰ میلیون هکتار از اراضی با ایجاد مشوق و جلب مشارکت بخش‌های غیر دولتی» در سال‌های برنامه هفتم محقق شود.

اعضای مجمع در ادامه بررسی بند مربوط به مواجهه مؤثر با پدیده تغییر اقلیم، خشکسالی و کمبود آب، «نمک‌زدایی آب‌های شور و بازیابی و بازچرخانی آب‌های صنعتی و پساب» و «تقویت دیپلماسی آب با کشورهای همجوار برای تأمین و صیانت از حقوق آبی کشور» را تصویب کردند.

موضوع بند الحاقی محیط زیست پیشنهاد شده از سوی کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع نیز در این جلسه مورد بحث قرار گرفت که رئیس مجلس پیشنهاد کرد موضوعات عوارض تغییر اقلیم و آلودگی هوای کلانشهرها از یکدیگر تفکیک شوند و در دو بند سیاستی جداگانه تصمیم‌گیری شوند که مقرر شد در جلسه بعد مجمع مورد بررسی قرار گیرد.

اعضای مجمع سپس به بررسی بند امنیت انرژی در سیاست‌های برنامه هفتم توسعه پرداختند و سه ماده از این بند را تصویب کردند. «افزایش حداکثری تولید نفت خام و گاز طبیعی در میادین مشترک با سرمایه‌گذاری و مشارکت داخلی و خارجی در اکتشاف و استخراج مخازن»، «افزایش تولید صیانتی و ضریب بازیافت میادین مستقل» مصوبات امروز مجمع در موضوع تولید در میادین مشترک و مستقل بود.

لازم به ذکر است بررسی‌های مواد و بندهای سیاست‌های کلی برنامه هفتم در جلسات فوق‌العاده مجمع تشخیص مصلحت نظام در روزهای آینده ادامه خواهد یافت./مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها