نصرالله: دولت موافقت کند سوخت ایران خواهد رسید

کد خبر: 1166101

دبیرکل حزب الله لبنان در اظهاراتی گفت که درصورت موافقت دولت لبنان سوخت ایران به بنادر این کشور خواهد رسید.

نصرالله: دولت موافقت کند سوخت ایران خواهد رسید

به گزارش المیادین، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان شب گذشته در بخشی از اظهارات خود تاکید کرد که درصورت موافقت دولت لبنان سوخت ایران به بنادر لبنان خواهد رسید.

دبیرکل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد که روند انتقال این سوخت همانند مازوت از طریق بندر بانیاس سوریه نخواهد بود و همه این امور با تصمیم رسمی لبنان آغاز خواهد شد.

سید حسن نصرالله اخیرا نیز در گفت‌وگو با شبکه المیادین درخصوص بحران سوخت لبنان تاکید کرد: "من حاضرم از ایران سوخت وارد کنم اما مساله این است که دولت لبنان باید این امر را بپذیرد، هیچ کسی در لبنان جرات این کار را ندارد زیرا از تحریم های آمریکا می‌ترسند."

پیش تر جبران باسیل، رئیس جریان آزاد ملی لبنان در گفت‌وگو با شبکه المنار تاکید کرده بود که با وجود امضای قرارداد با مصر و اردن تصمیم سیاسی آمریکا مانع رسیدن برق و گاز به لبنان می شود.

وی در ادامه گفت که من نزد سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان و همچنین وزیر انرژی لبنان می روم و از آن ها درخواست می کنم که سوخت ایرانی وارد کنیم، در این صورت از فردا ۱۰ ساعت در روز برق خواهیم داشت.

از سوی دیگر ولید فیاض، وزیر انرژی دولت پیشبرد امور در لبنان با آموس هوکشتاین، میانجی آمریکایی دیدار و در خصوص بحران سوخت این کشور رایزنی کرد.

فیاض در خصوص این دیدار گفت: من و هوکشتاین به مساله سوخت ایران پرداختیم و با صراحت به او گفتم که باید برای مردم لبنان برق ایجاد کنیم و اگر پیشنهاد ایران رسمی شود من نمی توانم هیچ گونه بخششی در این راستا را نپذیرم.

وزیر انرژی و منابع آبی دولت پیشبرد امور لبنان پیش از این نیز در اظهاراتی گفت: ما از هر کمک و بخششی که از طرف دولت های دوست بیاید استقبال می کنیم.

همچنین محمد صادق فضلی، دستیار وزیر  امور خارجه، در صفحه توییتر خود در این زمینه نوشت: «جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولید و صادرکنندگان انرژی در منطقه، برای کمک به مردم لبنان، در کنار آنها ایستاده است. تهران آمادگی دارد میزبان لبنانی‌ها برای گفتگو درخصوص تامین سوخت مورد نیاز مردم این کشور باشد.

ما هرگز دوستان خود را در روزهای سخت تنها نخواهیم گذاشت.»

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در نشست خبری اخیر خود در پاسخ به سوالی در ارتباط با ارسال سوخت از سوی ایران به لبنان و همچنین اظهارات اخیر وزیر انرژی این کشور مبنی بر این که ایران باید درخواست رسمی برای ارسال سوخت به لبنان ارائه دهد، اظهار کرد: ما در جریان شرایط سخت مردم عزیز لبنان در این ارتباط هستیم که این شرایط سخت ناشی از سیاست های غلطی است که برخی از دولت ها در ارتباط با این کشور در پیش گرفتند. بر اساس این سیاست های غلط شرایط اقتصادی لبنان به گونه ای رقم خورده که مردم این کشور در بند هستند. ما از این وضعیت متاثر و ناراحت هستیم. چنانچه درخواست رسمی از سوی دولت لبنان برای ارسال سوخت به این کشور به جمهوری اسلامی ایران ارائه شود ایران با دید مثبت در راستای کمک به مردم لبنان، این درخواست و موضوع را بررسی خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در همین راستا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا ایران قرار است که سوخت را به صورت رایگان، به لبنان ارسال کند، گفت: آنچه که در این زمینه مطرح است یک موضوع بین دولتی است و در صورتی که ایران درخواست رسمی از سوی دولت لبنان در این زمینه دریافت کند در چارچوب رسمی این درخواست بین مقامات ذی‌ربط دو کشور بررسی خواهد شد. آن چه که سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان گفتند که اگر دولت لبنان انگیزه و اراده ای در این زمینه داشته باشند می توانند این کار را انجام  دهند.ایران برای همکاری در حوزه انرژی و سوخت در کشورهای منطقه و دیگر کشورها از جمله کشورهای دوست مشکلی ندارد و در چارچوب فنی این موضوع را دنبال کند.

وی افزود: هنوز درخواستی از سوی دولت لبنان در این زمینه به ایران ارائه نشده است.

منبع: ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها