فردا گزارش می‌دهد؛

عواقب سکوت تیم مذاکره‌کننده‌ایرانی

کد خبر: 1167214

اطلاع رسانی دقیق و به موقع از الزامات دیپلماسی عمومی موفق است اما مشخص نیست که چرا تیم مذاکره کننده ایران علاقه‌ای به استفاده از اهرم دیپلماسی عمومی ندارد.

عواقب سکوت تیم مذاکره‌کننده‌ایرانی

گروه سیاسی فردا: دیپلماسی عمومی از مهمترین ابزارها و اهرم‌ها برای مذاکره است که در دولت روحانی، ظریف و اعضای تیمش تلاش داشتند از این حربه بهترین نتیجه را کسب کنند. گفتگوهای مکرر با رسانه های داخلی و خارجی، توئیت ها و عدم هراس از مواجهه با منتقدان و مخالفان مذاکره همه و همه این امکان را به آنها می داد تا از تهدیدهای احتمالی، برای پیش برد اهداف ایران در مذاکرات بهره گیرند. افکارعمومی هنوز آن صحنه را که ظریف از بالکن محل استقرار هیأت ایرانی با خبرنگاران گفتگو کرد و به سئوالات آنها پاسخ داد، در حالیکه مشغول بررسی متن مذاکرات بود؛ یادشان نمی رود.

توجه ظریف و اعضای تیمش به "آثار دیپلماسی عمومی بر روند مذاکرات" و "گفتگو با مخالفان توافق به ویژه در صحن مجلس شورای اسلامی" کمک های فراوانی به آنها کرد تا نه تنها خود را از زیر فشار انتقادها خارج کنند، بلکه در سایه اطلاع رسانی صحیح و به موقع هدایت افکارعمومی داخل ایران را نیز در اختیار گیرند و نگذارند رسانه‌های غربی با انتشار اخبار جهت‌دار، تیم مذاکره کننده ایران را از پشتوانه حمایت های مردمی محروم سازند.

در 8 ماه اخیر که مذاکرات هسته ای در دولت سیدابراهیم رئیسی از سرگرفته شد، رویکرد تیم مذاکره کننده در اطلاع رسانی از متن مذاکرات کاملا خلاف مشی دولت حسن روحانی بود. علی باقری سرپرست تیم مذاکره کننده حتی در پایان هر دور مذاکره به ندرت جلوی دوربین صداوسیما برای ارائه توضیح یا تشریح نتایج گفتگوها حاضر می شود؛ چه رسد به اینکه انتظار داشته باشیم او در تهران نشست مطبوعاتی بگذارد،  در قالب گفتگو با رسانه های خارجی بکوشد منطق ایرانی را به اثبات برساند یا حتی به مجلس برود نمایندگان مردم را در جریان واقع مذاکراتی قرار دهد.

محمد حسن آصفری نماینده اصولگرای مجلس با انتقاد از این مشی تیم مذاکره کننده گفت «مجلس شورای اسلامی کمترین اطلاعات را از روند مذاکرات دارد و در جریان نیست که چه اقداماتی در روند مذاکرات صورت گرفته است؟ که این قابل قبول نیست. ما این گلایه را از تیم مذاکره کننده داشته و انتظار داریم که مجلس را در جریان روند مذاکرات قرار دهند.» 

در چنین فضایی رسانه های غربی کاملا نبض جهت دهی به افکارعمومی داخلی ایران را در دست گرفتند و رسانه های ایرانی نیز چاره ای ندارند جز آنکه تحلیل ها و گزارش های خود را بر مبنای اخبار رسانه های طرف مقابل تهیه و تنظیم کنند.

محمدعلی پورمختار در گفتگو با خبرنگار فردا درباره میزان استفاده تیم مذاکره کننده ایرانی از اهرم دیپلماسی عمومی گفت: همواره غربی‌ها تلاش کردند مواضع خودشان را منطقی و عقلانی نمایش دهند حال آنکه واقعیت چیز دیگری است چون این طرف ایرانی است که شروط و مواضع منطقی دارد.

وی افزود: ایستادگی تیم مذاکره کننده برای انتفاع ایران از توافق هسته ای به ویژه در حوزه اقتصادی امری منطقی و مورد تأیید مردم است اما عدم اطلاع رسانی از سوی تیم مذاکره کننده ایرانی موجب شده که عرصه رسانه در اختیار غربی ها قرار بگیرد و دیپلمات ها و سیاستمداران غربی به ویژه آمریکایی با صحبت های مکرر و متعدد رویکردهای خود را مطرح و روی آنها تبلیغات کنند.

این فعال سیاسی اصولگرا یادآور شد: در فضای کنونی غربی ها این طور جلوه می دهند «تیم مذاکره کننده ایرانی مقصر اصلی عدم پیشرفت در جریان مذاکرات برای حصول نتیجه است چون پیشنهادهای منطقی غرب را نمی پذیرد» بنابراین انتظار می رود هیأت مذاکراتی ایرانی روشن تر صحبت کنند اطلاعات بیشتری در اختیار مردم و افکارعمومی بگذارند تا خدای نکرده شاهد این نباشیم این ذهنیت در جامعه ایجاد شود که تیم مذاکره کننده مقصر شکست احتمالی مذاکرات است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها