ایران‌تا یک توافق خوب چقدر فاصله دارد؟

کد خبر: 1169116

نشست غیرعلنی مجلس با حضور مقامات مسؤول درباره آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای و متن اروپا برگزار شد

ایران‌تا یک توافق خوب چقدر فاصله دارد؟

پس از پاسخ مکتوب ایران به متن پیشنهادی اروپا و مندرج کردن انتظارات کشورمان نسبت به آن- که البته متن ارائه شده توسط «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی دارای ایرادات و اشکالات جدی هم هست- طی روزهای گذشته، جلسات متعددی از سوی مسؤولان دخیل در مذاکرات در سطوح مختلف برگزار شده است.

به گزارش «وطن‌امروز»، بر این اساس روز گذشته دبیر شورای عالی امنیت ملی، وزیر امور خارجه، علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در مذاکرات هسته‌ای و محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی میهمان بهارستان‌نشینان بودند و در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی برای ارائه آخرین توضیحات درباره پاسخ مکتوب کشورمان به متن پیش‌نویس طرف اروپایی شرکت کردند.

طبق آنچه علی شمخانی و حسین امیرعبداللهیان بعد از این نشست مطرح کرده‌اند، این گزاره استنباط می‌شود که ایران توافقی را می‌پذیرد که خطوط قرمز تهران مبتنی بر حصول انتفاع کامل اقتصادی ایران، لغو تحریم‌ها و حفظ ماهیت برنامه هسته‌ای ایران ذیل قانون هسته‌ای مجلس- اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران- کاملا رعایت شده باشد.

بر این اساس، دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره نشست مشترک روز گذشته مجلس با مقامات و مسؤولان دخیل در موضوع مذاکرات هسته‌ای گفت: شورای عالی امنیت ملی قرار نیست مصوبه‌ای در این زمینه داشته باشد؛ شورای عالی امنیت ملی توافق را بررسی می‌کند و باید آن را به تصویب برساند، سپس گزارش به مجلس می‌آید. علی شمخانی با تاکید بر نقش موثر قانون اقدام راهبردی در تقویت توان مذاکراتی ایران گفت: قانون اقدام راهبردی نقش موثری در تقویت توان مذاکراتی جمهوری اسلامی ایران با توجه به پشتوانه فنی‌ای که فراهم کرد، داشته است. دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره نشست مشترک مجلس با مقامات و مسؤولان دخیل در موضوع مذاکرات هسته‌ای گفت: مجلس قانون و مصوبه‌ای تحت عنوان قانون اقدام راهبردی دارد که در این قانون وظیفه‌ای برای

۲‌کمیسیون تخصصی خود یعنی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و انرژی ترسیم کرده است که در صورت توافق، گزارش اقدامات انجام‌گرفته به مجلس داده می‌شود. وی ادامه داد: در طول مذاکرات رایزنی‌ها و تبادل اطلاعات به شکل برگزاری جلسات، شفاهی یا حتی مکتوب با کمیسیون‌ها و صحن مجلس انجام شده است، امروز هم برای نخستین‌بار نشستی به صورت غیرعلنی برگزار شد که به نظر جلسه خیلی خوبی بود.

شمخانی در پایان خاطرنشان کرد: شورای عالی امنیت ملی قرار نیست مصوبه‌ای در این زمینه داشته باشد، شورای عالی امنیت ملی توافق را بررسی می‌کند و باید آن را به تصویب برساند و سپس گزارش به مجلس می‌آید.

*  ادامه بحث پس از اطمینان از نفع اقتصادی کامل ایران

وزیر امور خارجه کشورمان هم با اشاره به اینکه ایران منتظر دریافت پاسخ آمریکاست، گفت: هرگاه اطمینان پیدا کنیم همه خطوط قرمزمان مورد توجه قرار گرفته و نفع اقتصادی کامل از توافق پیش روی ما است، درباره مراحل بعدی بحث خواهد شد. حسین امیرعبداللهیان درباره اما و اگرهای برگزاری نشست مشترک برجام در سطح وزرای خارجه گفت: ما نظرات‌مان را از طریق نماینده اتحادیه اروپایی به طرف‌های مقابل از جمله آمریکا دادیم و منتظریم پاسخ‌ها را دریافت کنیم. وزیر امور خارجه در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت در حاشیه حضورش در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما باید اطمینان پیدا کنیم همه خطوط قرمزمان مورد توجه قرار گرفته است و نفع اقتصادی کامل از توافقی که پیش روی ما است، خواهیم برد. وی تاکید کرد: چنانچه به این نقطه برسیم، درباره مراحل بعدی بحث خواهد شد.

*  هنوز تا یک توافق خوب فاصله داریم

همچنین وحید جلال‌زاده درباره جلسه غیرعلنی روز گذشته مجلس با اشاره به اینکه مجلس یک جلسه غیرعلنی بسیار مهم درباره روند مذاکرات هسته‌ای داشت، گفت: این جلسه بسیار متفاوت و چالشی بود و مباحث و نقدهای بسیار مهمی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شد. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برای نمایندگان مجلس انتفاع اقتصادی مردم مهم است و حتما باید این موضوع در مذاکرات لحاظ شود. سال ۹۹ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران تصویب شد که نقشه راه کشور برای رفع تحریم‌ها و انتفاع اقتصادی است. وی تصریح کرد: برای ما دولت‌ها خیلی تفاوتی ندارند و تأکید ما بر این است که حتما باید در مذاکرات منافع ملی تأمین شود. نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: گزارش‌هایی که از سوی شمخانی، امیرعبداللهیان و علی باقری به نمایندگان ارائه شد، ناظر به آخرین پیوستی بود که طرف مقابل به ایران ارائه کرده بود و موارد و ایراداتی که درباره تحریم‌ها، تضمین‌ها و حوزه پادمانی وجود داشت، در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

جلال‌زاده اظهار داشت: ما همچنان با یک توافق خوب فاصله داریم اما اگر منافع کشورمان تأمین شود، ایران آماده است. ما باید از گذشته درس عبرت بگیریم و مجلس جلسات مشترک خود با دولت و مذاکره‌کنندگان را ادامه خواهد داد تا به تیم مذاکره‌کننده کشورمان در راستای رسیدن به یک توافق خوب مساعدت شود.

منبع: وطن امروز

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها